خبرنگاران مسجدی پیشتازان جهاد تبیین

ائمه جماعات معتقدند در میان حوزه‌های مختلفی که در امر خبرنگاری و فعالیت رسانه‌ای وجود دارد، سهم خبرنگاران معارفی و مسجدی در جهاد تبیین پررنگ‌تر است و آنها می‌توانند رسالت و نقش هدایتگری بیشتری در جامعه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، رسانه با وسعت دامنه خود، در حکم دانشگاه عمومی است که با همه اقشار جامعه سرو کار دارد، اگر رسانه های یک جامعه در اختیار نیروهای متعهد قرار گیرند، می توانند زمینه رشد و شکوفایی جامعه را فراهم کرده و آن را به سوی سعادت و کمال سوق دهند.

به نظر می رسد در عصر کنونی که همه گروه‌ها در معرض آسیب و تهدید جنگ نرم قرار دارند و برخی درصدد کمرنگ کردن آموزه های دینی هستند، ضرورت ایجاد و تقویت رسانه های دینی در فرهنگسازی و تبیین معارف دینی بسیار مهم باشد و در این رسانه ها با پرداختن به موضوعات مهم دینی و مسائلی که می تواند نیازهای گروه‌های مختلف را تامین کند باید برای صیانت از ارزش‌هایی که ارکان نظام است تلاش کرد، به مناسبت ۱۷ مرداد ماه، روز خبرنگار با تعدادی از ائمه جماعات مساجد پیرامون ضرورت فعالیت و ایجاد رسانه در حوزه دین گفتگو نمودیم که در ادامه می خوانید:

رسانه دینی ملزم به رعایت اخلاق مداری و امانتداری است

حجت الاسلام «حسین امیری»، در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه رسانه دینی در جهان امروز می تواند نقش مهمی را در هدایت جامعه انسانی ایفا کند، گفت: رسانه دینی وظیفه تبلیغ، تبیین و نشر ارزش‌های دینی در جامعه و استحکام عقیده مؤمنان را بر عهده دارد و فعالان این حوزه نیز باید پای‌بند به اصول دینی و شرعی مثل صداقت، رازداری، امانتداری و ایجاد آرامش باشند تا بتواند به عنوان فرشتگان مجازی معنوی در مخاطبان خود اثرگذار باشند.

امام جماعت مسجد جامع امام رضا(ع) (واقع در شهرک شهید شهپریان و مدرس گروه معارف دانشگاه امام حسین(ع)) بیان کرد: قدرت رسانه دینی به عنوان ضرورتی انکارناپذیر در فرهنگسازی و جریان سازی محسوب می شود، لکن برای استفاده مطلوب از آن ناگزیریم، بایدها و نبایدهایی را رعایت کنیم. تغییر نگرش‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای مخاطبان و رفع ابهامات و شبهات در صورت ارائه مفاهیم و آموزه‌های دینی صحیح به مخاطبان می تواند اثربخشی خاص خود را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ساختار و فرم رسانه دینی کاملا با رسانه‌های مادی متفاوت است، خاطرنشان کرد: آنها(رسانه های مادی) به دنبال تامین منافع و رضایت حداکثری جامعه هستند و سه اصل تعقل، تشرع و تذکر را در شاخصه‌های کاری خود قرار نمی دهند، اما بالعکس رسانه دینی ملزم به رعایت سه اصل مذکور، اخلاق مداری و امانتداری است، چراکه خبرنگار و رسانه فعال در عرصه دینی به دنبال رضایت و خوشایند عامه نیست، بلکه دنبال نشر معارف الهی، هدایت و عدالت نسبی در جامعه است.

خبرنگار رسالت هدایتگری دارد

بنابراین گزارش،  حجت الاسلام «جلال صدر» نیز در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه باید در عرصه رسانه و جهاد تبیین دامنه وسیع و وثیق دین اسلام را به جهان بشناسانیم، بیان کرد: خبرنگار و رسانه دینی و فعالیت های آنها در رسالت های اصیل خبررسانی همان اِنباء و اِخبار از معارف الهی و روشنگری و تبیین راه است. پیامبران الهی «نبی» هستند و خبررسانی انبیای الهی نیز اِخبار بوده است که سطح انباء، انبیای الهی در اوج بوده و دریچه هایی از عالم غیب روی بشر گشودند و حقایق غیرمادی را به انسان در نهایت امانت داری عرضه کردند و رسالت خبرنگاران رسانه های دینی نیز تبیین معارف الهی است.

امام جماعت مسجد پیامبر اعظم(ص) (واقع در محله سعادت آباد) بیان کرد: باید خبررسانی های امروز را در چارچوب روایتگری و خبررسانی انبیای الهی سنجید و در این چهارچوب حرکت کرد که اگر چنین شود، مقصود حاصل خواهد شد و به رسالت ها جامع عمل پوشانده می شود. خداوند در آیه شریفه ۶۷ سوره انعام می فرماید: «لِّکُلِّ نَبَإ مُّستَقَرّ وَ سَوفَ تَعلَمُونَ، همه پیام های پیامبران الهی، دارای حقیقتی در عالم دیگر هستند که انسان ها در آینده خواهند دید»، بنابراین اگر اخبار این روزها نیز در چارچوب اخبار هدایت گر انبیای الهی قرار گیرد و رسانه های دینی تقویت شود، ارزشمند خواهد بود.

خبرنگار معارفی دامنه وسیع اسلام را به دنیا معرفی نماید

وی خاطر نشان کرد: طبق آیات  قرآن کریم که به وظیفه انبیا و روایتگران دینی و مخبران امین پرداخته شده، اولین وظیفه انبیای الهی به عنوان روایتگر بزرگ این است که توحید و توجه به خدا را در خود تقویت کنند، دارای ذخیره علمی و دانش قوی باشند و با اهتمام به روش ها، شیوه های حرکت را روبه جلو بدانند. از این رو امروز باید ذخایر فرهنگی، معنوی، فکری اسلام در فضای مجازی و فضای رسانه ای و هنر با عالی ترین و پیشرفته ترین ابزارها با وسعت جهانی و با ابزارها و فناوری های روز جلوه گر شود و نباید در این راستا احساس دوگانگی صورت گیرد، بلکه با سعه صدر، فعالیت ها به پیش برده شود.

وی بر لزوم اهتمام به عرصه جهاد تبیین در رسانه های دینی و توسط خبرنگاران مسجدی و معارفی تاکید کرد و گفت: اینها باید دامنه وسیع و وثیق اسلام را به جهان بشناسانند.

رسانه های دینی پاسخگوی مخاطبان باشد

حجت الاسلام «مجید سینایی» نیز در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه روایت دین از طریق خبر اطلاع رسانی شده است، اظهار کرد: ما در عصر کنونی پیامبر اکرم(ص) را که ندیده ایم که احکام و آموزه های دینی را از طریق ایشان باخبر شویم، بلکه براساس خبر متواتر و یقین آور اخبار از گذشته تاکنون به ما منتقل شده است، بنابراین بحث خبر ۱۴۰۰ سال پیش در جغرافیای اسلام اتفاق افتاده است.

امام جماعت مسجد ابوطالب(ع) (واقع در خیابان قزوین)  با اشاره به آیه ششم سوره حجرات که خداوند می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَیٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ ای مؤمنان، هر گاه فاسقی خبری برای شما آورد تحقیق کنید، مبادا از روی نادانی به قومی رنجی رسانید و سخت از کار خود پشیمان گردید»، گفت: بحث های معرفتی با خبر منتقل شده است و امروز نیز خبرنگاران و رسانه های معارفی و دینی در عصر کنونی رسالت سنگینی برعهده دارند که به لحاظ محتوایی و ابزار باید به روز باشند، تا در جامعه تاثیرگذار شوند.

وی ابراز کرد: در عصر امروز رسانه های دینی باید نیازهای فکری، معنوی و روحی انسان ها را تامین کنند و به ارتقاء بینش و آگاهی و عقلانیت جامعه کمک کنند. از طرفی رسانه های دینی به صورت تخصصی می توانند به ابعاد مختلف دینی پرداخته و پاسخگوی شبهات و سوالات مذهبی مردم و گروههای مختلف جامعه باشند.

کد خبر 1776079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha