شور اربعینیِ بچه‌های مساجد هرمزگان؛ عهدی که ۱۲ ساله شد

بچه‌های موکب امام حسن مجتبی(ع) متعلق به مسجد و کانون فرهنگی هنری «کریم اهل بیت(ع)» شهر پارسیان با پذیرایی عاشقانه از ۷۰ هزار زائر اربعینی در مسیر کربلا ارادات قلبی خود را به زائران کوی عشق نشان می‌دهند.

خبرگزاری شبستان_هرمزگان: موکب امام حسن مجتبی(ع) متعلق به مسجد و کانون کریم اهل بیت(ع) شهر پارسیان بیش از ۱۲ سال است که برای خدمت به زائران کربلا راه‌اندازی شده، این موکب بین‌راهی در آخرین نقطه هرمزگان محل تلاقی سه استان فارس، هرمزگان و بوشهر مواقع شده است.


این موکب سال گذشته از ۷۰ هزار زائر کربلای معلی پذیرایی کرده و امسال نیز با کمک بچه‌های مسجد و کمک‌های مردمی قصد همراهی زائران امام حسین(ع) را دارد.


«حسن نکوزاد» - مدیر موکب امام حسن مجتبی(ع) در  گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: زائران جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان، اتباع و زائران افغانستانی و پاکستانی که از مسیر شهر پارسیان تردد می‌کنند مهمان موکب امام حسن مجتبی(ع) هستند.


به گفته نکوزاد فعالیت این موکب برای پذیرایی از خادمان موکب‌های دیگر مسیر کربلا و نجف از ۶ روز گذشته آغاز شده است و تا پایان اربعین ادامه دارد.

شور اربعینیِ بچه‌های مساجد هرمزگان؛ عهدی که ۱۲ ساله شد

وی با بیان اینکه موکب امام حسن مجتبی(ع) در مکان حسینیه و در دو طبقه واقع شده است، گفت: این موکب هر شب آماده اسکان ۸۰۰  زائر دارد، همچنین ۱۲۰ منزل اطراف مسجد هم به طور کامل در اختیار زائران کربلای معلی است.


پذیرایی از ۷۰ هزار زائر در موکب امام حسن مجتبی(ع)
مدیر موکب امام حسن مجتبی(ع) پارسیان گفت: همزمان با آغاز اربعین حسینی این موکب در وسه وعده صبحانه، ناهار و شام روزانه بین ۳ تا ۴ هزار پرس غذا را بین زائران توزیع می‌کند.

بچه‌های مسجد هرمزگان پای کار زائران/ عهدی که ۱۲ ساله شد


به گفته وی؛ سال گذشته این موکب در مسیر رفت و برگشت زائران امام حسین(ع) در ایام اربعین؛ پذیرای ۷۰ هزار  نفر در مسیر استان هرمزگان بود.


وی با بیان اینکه شهرستان پارسیان با راه‌اندازی ۵ موکب، پذیرای زائران اربعینی است، افزود: موکب امام حسن مجتبی(ع) در ورودی شهر پارسیان واقع شده و به صورت شبانه روزی و سه شیفت با حضور ۱۳۰ تا ۱۵۰ خادم فعال است.


اهل تسنن پارسیان پای کار خدمت زائران


مدیر موکب امام حسن مجتبی(ع) در ادامه از تقسیم کار بین بچه‌های مسجد خبر داد و گفت: از آنجایی که شوق و علاقه بچه‌ها برای خدمت به زائران زیاد است لذا تقسیم کار شده و هر قسمت از جمله آشپزخانه، ظرف‌شوخانه و حتی نظافت محل اسکان زائران؛ سرگروه داریم چراکه افراد در نوبت و صف خدمت به زائران امام حسین(ع) هستند تا حتی یک ظرف بشورند.


نکوزاد از حاکم بودن شور و اشتیاق فراوان بچه‌های مسجد در موکب خبر داد و افزود: مردمی که حتی خودشان مددجوی کمیته امداد هستند هر سال در تامین هزینه‌های موکب ما را همراهی می‌کنند، با هر وسیله‌ای کمک می‌کنند یکی مرغ می آورد و دیگری قند و چای.

بچه‌های مسجد هرمزگان پای کار زائران/ عهدی که ۱۲ ساله شد


وی از ورود خادمان اهل سنت به موکب خبر داد و گفت: معاون عمرانی فرمانداری ما که اهل تسنن بوده خادم موکب ما است، خانواده های اهل تسنن پارسیان جلوی موکب برای استراحت،  شام و اسکان دادن به زائران امام حسین(ع) به صف می نشینند. یکی از خادمان موکب هم تاکسی تلفنی دارد و از مسافران برای موکب هزینه جمع آوری می‌کند.


به گفته وی؛ ۱۲۰ منزل در جوار مسجد و موکب آماده اسکان زائران هستند که نشان از شور و شوق مردم برای خدمت به زائران دارد.  

کمبود روحانی گلایه مردم شهر پارسیان

مدیر موکب امام حسن مجتبی(ع) پارسیان تصریح کرد: در گرمای ۴۸ درجه پارسیان و در اوج گرما و آفتاب سوزان،  مردم منطقه از هیچ خدمتی به زائران مضائقه نمی‌کنند و حتی بچه مدرسه‌ای های کم و سن سال کفش‌های زائران را واکس می‌زنند و مرتب جلوی پای زائران می‌گذارند.


نکوزاد از کمبود و نبود روحانی در شهر پارسیان گلایه کرد و گفت: در ایام اربعین ما به شدت خلا امام جماعت داریم، این مشکل باید هر چه سریع‌تر رفع شود، اگر روحانی اعزامی به ما بدهند ما مشکل اسکان روحانی را هم رفع می‌کنیم.

امورات فرهنگی موکب در دست جوانان مسجد

سید مرتضی رضوی- مدیر کانون کریم اهل بیت مسجد امام حسن مجتبی(ع) پارسیان هم به خبرنگار شبستان گفت: موکب امام حسن مجتبی(ع) در کنار اسکان و اطعام، با راه‌اندازی غرفه فرهنگی در موکب به زائران بسته‌های فرهنگی اعطا می‌کند و یا اجرای سرود دارند؛ تیم پزشکی هم در مسیر مستقر موکب است.

بچه‌های مسجد هرمزگان پای کار زائران/ عهدی که ۱۲ ساله شد


مدیر کانون کریم اهل بیت مسجد امام حسن مجتبی(ع) پارسیان افزود: در محل موکب غرفه جوانان عاشورایی برپا است و مسئولیت‌ سقاخانه و توزیع بسته‌های فرهنگی بر عهده همین جوانان مسجدی است. جوانان مسجد در محل موکب امام حسن مجتبی(ع) ماساژ بدن زائران و واکس کفش هم انجام می‌دهند.


به گفته وی؛ موکب همجوار ما یعنی موکب شهداء مخصوص موکب بچه‌ها است که با راه‌اندازی غرفه کودک پذیرای کودکان است.
رضوی گفت: ۳۰ جوان مسجدی ما با تشکیل کانال‌هایی در فضای مجازی هدایا و نذورات مردم را جمع آوری می‌کنند، این بچه‌ها برای جمع آوری خرما، مرغ، ماهی و نذورات دیگر تا مرز کرمان و میناب و یا قلعه گنج ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر مسیر را طی کرده‌اند.


وی با اشاره به حضور کانون‌های مساجد در حماسه اربعین هم گفت: ورود مساجد و کانون ها در جریان پیاده روی اربعین سبب جذب بچه‌ها به مسجد و هیئات مذهبی می‌شود که بسیار ارزش دارد، موجی ایجاد شده که الان یک بچه مسجدی کم و سن و سال ما خود را در کارهای موکب دخیل می‌داند؛ یکی نخود تمیز می کند و دیگری ماهی، یکی چای می‌ریزد  و دیگری ظرف می‌شوید.


به گفته وی؛ با حضور بچه‌ها در مسجد و یا موکب خیال پدر و مادرها از آسیب های اجتماعی هم راحت است، اینجا همه بچه‌ها خادم می‌شوند و جلوی انحرافات اجتماعی و ذهنی بچه‌ها گرفته می‌شود.


مدیر کانون کریم اهل بیت(ع) پارسیان از ورود ۵۸ جوان مخصوص فعالیت‌های اربعینی موکب خبر داد و گفت: این مسجد نه تنها در ایام اربعین فعال است بلکه مسجد در طول سال هم کانونی برای اسکان و استراحت کاروان های راهیان نور و یا عتبات عالیات است.


رضوی تصریح کرد: کانون کریم اهل بیت(ع) اولین کانون فرهنگی هنری استان هرمزگان بود که راه اندازی کارگاه خیاطی در زیر زمین مسجد با کمک بانوان مسجدی، توانست در زمان بیماری کرونا ماسک و یا لباس پرستاری تولید و رایگان بین تمام مردم شهرستان توزیع کند.

کد خبر 1776095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha