دختران فرمانده

مسئول کانون فرهنگی و مجتمع فرهنگی دینی حضرت زینب(س) از راه اندازی یک گروه از دختران پیشرو می گوید که با آموزش های رزمی و نظامی، در کنار برنامه های تربیتی، هم افسر جنگ نرم و هم مبارز و رهبر جنگ سخت می شوند و هر یک فرماندهی تیمی از دختران را برعهده می‌گیرند و به تکثیر چون خود می‌پردازند.

خبرگزاری شبستان مشهد | دختران پیشرو یا «فرماندهان»؛ عنوان گروهی از دختران مسجدی مشهد است که پس از یک دوره طولانی و منسجم، تبدیل به افسران جنگ نرمی شده اند که نبرد سخت و هنرهای نظامی ورزمی را نیز آموزش دیده و در دو جبهه به دخترانی قدرتمند و رهبر بدل شده اند که هریک سرپرست و فرمانده یک تیم دخترانه هستند و به تکثیر خود مشغولند. 

ملیحه نیک فرجام، مسئول کانون فرهنگی و مجتمع فرهنگی دینی حضرت زینب(س)، مسئول این گروه و حرکت زیباست. او درباره این برنامه به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: ویژه برنامه دختران پیشرو یا فرماندهان از سال گذشته(۱۴۰۲) و در ایام اربعین با ۲۰ نفر از دخترانی شروع شد که از اقصی نقاط شهر و از هر مدرسه یک نفر، گزینش و با گرفتن چندین تست و مصاحبه انتخاب شدند. مسجدی بودن بچه ها، روحیه رهبری، انقلابی بودن و داشتن حجاب و برخی موارد دیگر از جمله ملاک‌های انتخاب بچه ها بود. اینکه از مدارس مختلف انتخاب کردیم به این دلیل بود که هر یک از بچه ها بعداز آموزش ها بتوانند در مدارس خود به کنشگری و تیم سازی بپردازند.

او اضافه کرد: پس از انتخاب بچه‌ها یک سری دوره های آموزشی سیاسی، فرهنگی و نظامی برای آنها تدارک دیدیم که علاوه بر اینکه ذهن بازتری نسبت به وقایع سیاسی پیدا کنند، بدانند چه خدمات اجتماعی یا فرهنگی می‌توانند به دیگر رفقای خود بدهند. در کنار این دوره ها، آموزش های رزمی و نظامی را که بسیار هم مورد علاقه دختران است، به عنوان یک آیتم انگیزشی و تفریحی برای بچه ها ارائه کردیم. بچه ها در این دوره ها دفاع شخصی و استفاده از اسلحه و سایر آموزش‌ها را گذرانده و آماده رهبری تیم‌خودشان می شوند. 

دختران فرمانده

مسئول کانون فرهنگی و مجتمع فرهنگی دینی حضرت زینب(س) ادامه داد: در ایام اربعین سال گذشته(۱۴۰۲) در مرز چذابه در یک موکب بچه ها با خدمت به زوار امام حسین(ع) یک کار اجرایی را هم تجربه کردند و پس از زیارت کربلا، شروع کردند به تشکل تیم و کنشگری و کارهای تربیتی،  اجتماعی و سیاسی در مدارس خودشان‌.

دختران مربی و رهبر تیم خود می شوند

فرجامی معتقد است اثرگذاری کار تربیتی و فرهنگی زمانی بیشتر می شود که از طرف همسن و سال های خود بچه ها به آنها منتقل شود و همین موضوع باعث شد این مدل را سیاست گروه دختران فرمانده کند.

 او در این خصوص تصریح کرد: اینکه ما بچه ها را به عنوان مربی پروش دادیم به این خاطر بود که زمانی که بچه ها از یکی مثل خودشان نکاتی را دریافت می‌کنند راحت‌تر می پذیرند تا از یک مربی بزرگسال. لذا رهبران و فرماندهانی از میان خود دختران انتخاب و تربیت کردیم.

مسئول نهضت ملی پیشرفت بانوان استان خراسان رضوی در ادامه توضیح داد: این جریان بعد اربعین به صورت رسمی شروع شد و بچه ها در مدارس کارهای فرهنگی و سیاسی خود را شروع کردند. از نوشتن حدیث روزانه بر روی تخته سیاه در کلاس و برگزاری نماز جماعت بگیر تا برگزاری جلسات بصیرتی و امر به معروف و نهی از منکر و شرکت در راهپیمایی ها و مراسمات دیگر. 

دختران فرمانده

رشد تصاعدی دختران پیشرو

او با اشاره به آمار رو به رشد دختران پیشرو تاکید کرد: تعداد بچه ها تنها در دو ماه اول سال گذشته به ۴۶ نفر رسید، یعنی ۴۶ مدرسه فعال داشتیم که همزمان با هم ۴۶ ایستگاه صلواتی را در ایام فاطمیه به صورت مردمی و بدون کمک مدرسه و مدیران، برپا می کردند و حتی غرفه های فرهنگی مثل غرفه حجاب و امر به معروف و کتابخوانی و ... راه اندازی کردند. در برخی مدارس حتی بچه ها چله های مختلف برپا می کردند مثلا در ایام محرم چله زیارت عاشورا یا ایام رمضان قرآن‌خوانی و دیگر موارد که خیلی تاثیرات خوبی داشت. بعد مدارس هم درایام انتخابات بچه ها تبدیل به کنشگران فعال انتخابات شده بودند. 

فرجامی ادامه داد: در طول سال هر پنجشنبه از صبح تا ظهر برای بچه ها کلاس های توانمندسازی داشتیم که با حضور اساتید خوبی که دعوت می‌کردیم، بچه ها را تبدیل به کنشگران اجتماعی کنیم تا بتوانند، هم گفتمان تلفنی و هم تبلیغ چهره به چهره انجام دهند، هم بتوانند در مراسمات اجرا و سخنرانی کنند.

تربیت ۲۰۰ فرمانده در ۱۴۰۳

او درباره برنامه های امسال و دوره جدید این برنامه تصریح کرد: برای سال ۱۴۰۳ از هر مدرسه ۲ نفر را انتخاب خواهیم کرد. هدف کمی ما ۱۰۰ مدرسه و ۲۰۰ دانش آموز فعال است. هر ۱۰ مدرسههم  یک مربی دارند که اخلاق فردی و اخلاق تشکیلاتی و اخلاق اجتماعی را هر روز مستمر با بچه ها کار می‌کنند و ضمن راهبری مشاوره لازم را هم به بچه ها می‌دهد و کنار آنها هستند. از اساتید مجرب هم در دوره های مختلفی که به صورت مستمر برگزار می شود استفاده می‌کنیم تا بچه هایی متدین و متخصص و فعال فرهنگی و اجتماعی که دغدغه حضرت آقا هم هست تربیت کنیم. کلاس ها هم که هر پنجشنبه تشکیل می‌شود و سعی کردیک هر هفته در یک مکان برگزار می‌شد یک هفته در حرم مطهر رضوی، یک هفته در ارامگاه فردوسی یا بقعه متبرکه یک امامزاده  یا مساجد مختلف و تشکل‌ها و کانون‌ها و فضاهای مختلف تا بچه ها این فضاها را نیز تجربه کنند. 

دختران فرمانده

مسئول کانون فرهنگی و مجتمع فرهنگی دینی حضرت زینب(س) یادآور شد: سعی کردیم تمام سیاست و استراتژی عمل را براساس منویات مقام معظم رهبری استخراج و عملیاتی کنیم تا بتوانیم یک پکیج کامل و جامع در اختیار بچه ها بگذاریم. در طول سال هم معمولا یک سفر به مکان تفریحی مذهبی داریم. مثلا سال گذشته علاوه بر کربلا، به مزار حاج قاسم در کرمان هم رفتیم و امسال نیز یا راهیان نور یا کرمان را خواهیم داشت.  

او در پایان تاکید می کند: این ۲۰۰ نفر هرکدام یک تیم و یک گردان را تشکل می‌دهند، با ساختار مشخص و تشکیلاتی منظم و در این تیم اقدام به فعالیت های فرهنگی اجتماعی خواهند کرد.

پایان پیام/

کد خبر 1776096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha