خبرنگاری؛ حرفه‌ای حساس، ماموریتی بزرگ

خبرنگاری و فعالیت رسانه‌ای جز مشاغل سخت و حرفه‌ای حساس با ماموریتی بزرگ و سرنوشت‌ساز محسوب می‌شود که یک روز را در تقویم به نام خود دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، روزهای تقویم هر کدام مناسبت هایی دارند که به مشاغل و رویدادهای خاصی می پردازند که یکی از این مناسبت ها روز خبرنگار در پی حادثه شهادت شهید صارمی بوده و به یاد آن شهید و دیگر شهدای خبرنگار، از تلاش ها و اقدامات ارزشمند اصحاب رسانه تجلیل می شود.

۱۷ مرداد تنها یک روز برای قدرشناسی و مرور بر فعالیت های این قشر بوده گرچه دامنه کاری و بزرگداشت تلاش های اصحاب رسانه فراتر از یک روز و هفته بوده و تمامی روزهای سال به این کار می تواند اختصاص پیدا کند.

فارغ از روز و زمان برای حرفه خبرنگاری، گذری بر ماموریت بزرگ این حرفه حساس واقعیت ها را روشن کرده و با توجه به گسترش رسانه های دیجیتال و مفهوم شهروند خبرنگار، رعایت اصول اخلاقی، حرفه‌ای، هدفمند و راز داری حائز اهمیت بوده و بدون رعایت این مبانی کار سخت شده و دشواری آن بر عاقبت امور انسان اثر می گذارد.

خبرنگاری تنها پل ارتباط بین مردم و مسئولان نبوده بلکه دمیدن روح امید در جامعه با انعکاس رویش ها و پنددادن به مدیران از دیگر نقش های افراد شاغل در این عرصه است.

مسئولان در رده های مختلف به این مناسبت به موضوع خبرنگاری و فعالیت رسانه ای پرداختند و هر کدام از منظرهای گوناگون به آن پرداختند اما اجتماع این دغدغه ها برای تقویت حوزه رسانه و پیشرفت جامعه لازم است.

خبرنگاری؛ حرفه‌ای حساس، ماموریتی بزرگ

پاسخگویی مدیران لازمه خبرنگاران

خبرنگاران در انجام ماموریت مطالبه گری و ایفای نقش بین مردم و مسئولان، نیازمند پاسخگو بودن مدیران در رده های مختلف هستند چرا که بدون این موضوع کار ابتر مانده و جامعه نمی تواند پاسخ سوال خود را بگیرد.

فرماندار تیران و کرون در جمع خبرنگاران این شهرستان دغدغه پاسخگویی را مهم خواند و اذعان داشت: پاسخگویی باید جز سیاست های مدیران نهادهای دولتی و خدمت رسان باشد و نباید در این خصوص کوتاهی کنند.

علی محمدی کیا پاسخگویی به رسانه ها و مردم را ضروری دانست و افزود: گاهی اغماض در این خصوص منجر به کاهش سرمایه اجتماعی و ناامیدی می شود و سزاوار نبوده که مدیر و رئیس سازمانی چنین رفتاری نشان دهد.

وی پاسخگویی به مردم و سوالات خبرنگاران را یک شاخص مهم برای انتخاب مدیران برتر بیان کرد و گفت: نسبت به این اصل باید حساس بود.

خبرنگاری؛ حرفه‌ای حساس، ماموریتی بزرگ

اصرار بر حقیقت در عرصه خبرنگاری

خبرنگاران روحیه خوبی بر اصرار جهت تحقق یک موضوع و یا انعکاس حقیقت دارند که در این مسیر گاهی تهدید و یا بی انگیزگی‌هایی را به همراه داشته اند اما هیچ گاه این منش از آنان دور نخواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: کوشش اصحاب رسانه برای انعکاس حقیقت پایان ناپذیر بوده و مشقت و سختی های این مسیر را می‌پذیرند.

سیدمهدی سیدین نیا ادامه داد: خبرنگاران در انجام ماموریت خود متعهد بوده و قلم خود را در جریان بیان حقیقت به حرکت در می‌آورند و نسبت به آن متعهد هستند.

وی اطلاع رسانی به موقع را از دیگر ماموریت های آنان بیان کرد و اذعان داشت: در این مسیر واقع‌گرا و حقیقت جو بوده و حرمت قلم را هم حفظ می‌کنند.

سخنگوی پلیس اصفهان هم به این اصل اشاره کرد و گفت: خبرنگاران برای انعکاس حقیقت و واقعیت ها تلاش کرده و بر سر این موضوع پا فشاری دارند.

سرهنگ مسعود طریقی یادآورشد: این قشر زبان گویای مردم مظلوم و خواهان استقلال بوده و مطالبات عمومی را تا حصول نتیجه پیگیری می کنند.

خبرنگاران مشاوران ناصحان امین

انعکاس اتفاقات، مشکلات و پیشرفت ها در رسانه ها تنها نقش خبرنگاران نبوده بلکه آنان مستقیم و غیرمستقیم مشاوران امین و پند دهندگان با اصناف برای مدیران بوده و نقش آن ها در پیشبرد اهداف کارآمد واقع شده است.

سرپرست شهرداری تیران از این قشر به عنوان مشاوران امین در اداره شهر یاد کرد و گفت: کنشگری، مشاوره و ناصح بودن این قشر اهمیت خاصی در مدیریت شهری دارد و تاثیر سازنده ای در اداره شهر دارد.

محسن دلکرمی امانت داری خبرنگاران را مهم دانست و یادآورشد: دیده بانی این قشر فرصت های خوبی را در خدمت رسانی خلق می کند.

خبرنگاری؛ حرفه‌ای حساس، ماموریتی بزرگ

امیدآفرینی در قلم و زبان خبرنگاران

امید از مهمترین ابزارهای زندگی اجتماعی و فردی بوده که روح آن در جامعه مستلزم اقدامات سازنده از جمله اطلاع رسانی به موقع بوده که خبرنگاران در این مسیر نقش دارند.

فرماندار ویژه نجف آباد به این موضوع اشاره کرد و گفت: انعکاس به موقع اتفاقات مبارک و سازنده مایه امیدواری در بین مردم می شود.

موسی مباشری روشنگری و آگاهی بخشی را مهم دانست و اذعان داشت: خبرنگاران در این مسیر نقش مهمی دارند که جامعه از منفعت آن بهره مند می شوند.

امام جمعه نجف آباد هم دوری از سیاه نمایی و دروغ پردازی را مهم خواند و گفت: اطلاع رسانی صحیح و دوری از شایعه پراکنی در جامعه را مورد تاکید قرار داد.

حجت الاسلام حسناتی نشر واقعیت ها و امیدآفرینی را لازم دانست و افزود: بعضی از اخبار هیچ سودی برای جامعه نداشته و تنها افکار عمومی را به هم می ریزد که نباید به آن پرداخته شود.

کد خبر 1776197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha