مدافعان حرم؛ تربیت‌شدگان مسجدی

۱۸ مرداد در پی شهادت محسن حججی در سال ۹۶ به روز شهدای مدافع حرم نام‌گرفت که نقش تربیت دینی و بهره گیری از مسجد به عنوان مدرسه انسان سازی و الگوی رفتاری در این جریان بیشتر از گذشته مشخص شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، شامگاه ۱۸ مرداد سال ۹۶ بود که حادثه ای در نبرد با داعش رقم خورد و این گروه تروریستی  محسن حججی را اسیر کرد و بعد هم به شهادت رساند.

این حادثه از چند بعد فراگیر شد که اقتدار اسیر در برابر نیروهای داعش و ایجاد خروش در گروه مقاومت ایجاد و داعش عقب نشینی کرد. اتفاقات در کنار همدیگر و همراهی مردم باعث شد تا در سطح ملی بازتاب خوبی پیدا و رسانه های داخلی و خارجی هم از ابتدا تا انتها به آن پرداختند.

نامگذاری این روز به نام روز شهدای مدافع فرصتی شده تا این  حادثه همواره یادآوری شده و یاد خاطرات شهدای این عرصه گرامیداشته خواهد شد ولی در این عرصه نجف آباد سرآمد شد.

سرآمد شدن نجف آباد به دلیل این است که محسن حججی سالکن و اهل این دیار بوده و در لشگر خشت نجف اشرف مشغول به خدمت بوده است و مراسم تشیع و خاکسپاری پر شکوه شهید حججی در نجف آباد فرصتی شده تا پیام آزادگی از این خطه در جهان منتشر و امروز هم بسیاری با حضور در مقبره این شهید بدون سر کسب معرفت می کنند.

مدافعین حرم تربیت یافتگان مسجد

جایگاه بین المللی شهید حججی

شهدای مدافع حرم جایگاه مناسبی داشته و خاطرات آنان در اذهان عمومی می مانند و در این جریان محسن حججی که با اقتدار ایستاد و سرش را فدا کرد سرآمد و نام آواز او جهانی شد.

به گفته رییس بنیاد شهید و ایثارگران نجف اباد، مقبره شهید حججی روزانه میزبان افراد زیادی بوده و مراسم های فرهنگی در این مکان اجرا می شود.

محمدامین ایوز افزود: از ۱۳ کشور دنیا هم برای زیارت به این مقبره آمده اند و البته که نحوه شهادت و ماجرای زندگی او در تمام دنیا مخابره شده است و همگان با آن آشنا هستند.

وی اضافه کرد: فرصت معنوی، فرهنگی و معرفتی مقبره شهید حججی در کنار دیگر شهدا این شهر ایجاد شده و همگان از آن بهره می برند.

شهید حججی تربیت یافته مسجد و مکتب اسلامی

شهید محسن حججی این شهید سرافراز مدافع حرم، ویژگی های منحصر به فردی داشت که زمینه شهادت و کسب چنین جایگاهی در جامعه شده و نجف آباد پایتخت ایثار و شهادت را سرآمد جریان دفاع از حرم اهل البیت(ع) ‌کرد.

بررسی ویژگی های فردی و اجتماعی این شهید بزرگ نشان می دهد که آموزه های دینی در وجود او رسوخ کرده و تربیت یافته مکتب اسلام و قرآن است.

عجین شدن زندگی او با مسجد و ارتباط قوی در خدمت به این مرکز دینی، ثمرات زیادی برای او داشته که امروز نسل جدید برای رشد معنوی خود می توانند الگو برداری کنند.

مدافعین حرم تربیت یافتگان مسجد

امام جمعه نجف آباد با بیان اینکه او ویژگی های یک انسان خوب را در خود تقویت کرده بود، گفت: در ارتباط با مردم و ارتباط با حضرت حق چنان پیشرفت که مسیر زندگی اش ختم به شهادت شد.

حجت الاسلام مصطفی حسناتی ادامه داد: شهید حججی کسب این جایگاه را با دعا و معرفت بدست آورد و حضور در جبهه جنگ را با اجازه پدر و مادر خود و کسب رضایت از آنان در سفر به مشهد کسب کرد.

وی با بیان اینکه در خدمت به مردم کوشا بود، یادآورشد: در فعالیت های فرهنگی پیشگام و در حوزه مسجد و فعالیت های دینی از سنین کوچکی تا زمان شهادت همراهی داشت.

مدافعین حرم تربیت یافتگان مسجد

یادواره شهدای نجف آباد و مدافعان حرم

همزمان با کنگره ملی شهدای استان اصفهان، در شهرستان ها هم یادواره هایی برگزار می شود که نجف آباد همزمان روز شهدای مدافع حرم میزبان این مراسم است.

شامگاه پنجشنبه ۱۸ مرداد به یاد حادثه تاریخی اسارت شهید حججی، این مراسم در حسینه فاطمه الزهرا مجتمع شهید کاظمی در کمربندی شمالی این شهر برگزار می شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نجف آباد در این خصوص گفت: روایت گری از دوران دفاع مقدس و رشادت های شهدای مدافع حرم همراه با مداحی و اجرای برنامه های فرهنگی از جمله برنامه های این یادواره است.

محمدحسن سالمی ادامه داد: نمایشگاهی نیز از آثار و روایت تصویری اقدامات رزمندگان در نبرد با دشمن نیز به نمایش گذاشته شده که در معرض دید شرکت کنندگان قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه به واسطه یادواره های محلی صورت می پذیرد، تصریح کرد: در محله های مختلف این مراسم برگزار خواهد شد.

کد خبر 1776297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha