همبستگی با فلسطین/ ۶۰ هنرمند فنلاندی جشنواره معروف «فلو» را تحریم کردند

۶۰ هنرمند فنلاندی در همبستگی با فلسطین جشنواره معروف «فلو» را به دلیل همکاری‌اش با اسرائیل تحریم کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شروق، نزدیک به ۶۰ هنرمند مرد و زن در فنلاند یک کمپین اعتصابی علیه جشنواره معروف « Flow» در هلسینکی، پایتخت فنلاند به دلیل همکاری با شرکت‌های اسرائیلی همدست در جنگ غزه به راه انداختند.

 این کمپین با نام « Flow Strike»(اعتصاب فلو) با هدف حمایت از فلسطین از طریق جلب توجه به رابطه شرکت های حامی جشنواره با اسرائیل، مانند یوتیوب و هاینکن و همچنین شرکت  Superstruct که مالک جشنواره است، که در ژوئن به شرکت آمریکایی «کی کی آر» فروخته شد؛ این شرکت در تعدادی از شرکت‌های اسرائیلی سرمایه گذاری دارد.

 «نوآ کیکونی» هنرمند فنلاندی در بیانیه کمپین  گفت: پس از بررسی وضعیت اقتصادی، اجتماعی و انسانی جشنواره فلو، به این نتیجه رسیدیم که این جشنواره با رژیم آپارتاید اسرائیل همدست است.

برگزارکنندگان این کمپین به دنبال تحت فشار قرار دادن جشنواره برای ایجاد دستورالعمل های اخلاقی پایدار برای فعالیت های خود هستند که شامل همکاری با بازیگران مرتبط با دولت اسرائیل یا شرکت های اسرائیلی نمی شود.

« جنا جوهیاینن» سخنگوی کمپین Flow Strike  یا اعتصاب فود، گفت: «هدف گسترده‌تر ما این است که مالک جدید برای   جشنواره  Flowو KKR، از سرمایه‌گذاری‌هایش در شرکت‌های اسرائیلی  و شرکت‌هایی که با دولت اسرائیل همکاری می‌کنند، عقب نشینی کند.

 وی افزود: شریک اصلی جشنواره فلو، شرکت  Heineken، مالک ۴۰ درصد از شرکت اسرائیلی Tempo Beverages است که در فهرست شرکت های کانادایی قرار دارد که باید تحریم شوند .

جوهیاینن گفت: این جشنواره پیش از این در سال ۲۰۲۳ به همکاری خود با Heineken در پی جنگ اوکراین پایان داده بود، زیرا طبق وعده های خود از بازار روسیه خارج نشد.  با این حال، جشنواره از آن زمان همکاری خود را با این شرکت از سر گرفته است.

هدف سازمان دهندگان این کمپین، روشن کردن درد و رنج فلسطینی‌ها و حوادثی که در نتیجه اشغالگری اسرائیل در معرض آن قرار دارند، خواه با تحریم جشنواره یا جلب توجه بازدیدکنندگان جشنواره به موضوع فلسطین است.

این سخنگو افزود:امتناع از شرکت در کنسرتی با حضور ۹۰ هزار نفر و جلب توجه مردم به این واقعیت که این کنسرت شاد غرق در خون است، مؤثرتر است.

وی گفت:"بسیاری از هنرمندان در حال حاضر قراردادهای الزام آور با جشنواره دارند، به این معنی که دیگر نمی توانند آنها را لغو کنند، حتی اگر بخواهند. به همین دلیل است که سازمان دهندگان کمپین از هنرمندان می خواهند که در طول کنسرت‌های خود فعالیت های اخلاقی ناپایدار جشنواره را نشان دهند.

آخرین کمپین اعتصابی الهام گرفته از کمپین مشابهی است که پیش از این هنرمندان فنلاندی در پاییز ۲۰۲۲  اعتراض به همکاری گالری ملی موزه کیاسما در هلسینکی با میلیاردر فنلاندی «بویو زابلدوویچ» را که به اسرائیل اسلحه می فروشد، رهبری کردند. در آوریل ۲۰۲۴، موزه کیاسما به این کمپین پاسخ داد و دستورالعمل‌های اخلاقی برای دریافت سرمایه گذاری را تأیید کرد.

فستیوال فلو این جشنواره مربوط به «موسیقی و هنر شهری» است که در شهر هلسینکی برگزار می‌شود. هنرمندان مختلفی با ملیت‌های متفاوت و سبک‌های متنوع در این فستیوال به هنرنمایی می‌پردازند. همچنین فستیوال فلو (Flow) نمایشگاهایی را در زمینه‌ی هنرهای تجسمی، فضاهای شهری، فیلم و نمایش فیلم برگزار می‌کند.

کد خبر 1776530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha