مناقشه دیپلماتیک نروژ و اسرائیل بر سر به رسمیت شناختن کشور فلسطین

نروژ و اسرائیل ماه‌ها بر سر تصمیم «اسلو» برای به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور با یکدیگر اختلاف داشتند، اقدامی که با انتقاد شدید تل آویو و مجموعه‌ای از اقدامات علیه این کشور اروپایی مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «آناتولی»، نروژ و اسرائیل ماه‌ها بر سر تصمیم «اسلو» برای به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور با یکدیگر اختلاف داشتند، اقدامی که با انتقاد شدید تل آویو و مجموعه‌ای از اقدامات علیه این کشور اروپایی مواجه شده است.

اخیرا، رژیم صهیونیستی اعتبار دیپلمات‌های نروژی را که با تشکیلات خودگردان فلسطین سروکار داشتند به دلیل این تصمیم در اواخر ماه می لغو کرد و همچنین برخی از سپرده‌های بانکی را در حساب‌های نروژ لغو کرد.

وزارت امور خارجه نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما امروز پیامی از دولت نتانیاهو دریافت کردیم که کار دیپلمات‌های نروژی در سرزمین‌های فلسطینی را با اختلال مواجه می‌کند.

این وزارتخانه گفت: این یک اقدام افراطی است که به شدت بر توانایی ما برای کمک به فلسطینی‌ها تاثیر می گذارد. تصمیم اسرائیل برای لغو وضعیت دیپلماتیک اعضای سفارت ما یک اقدام افراطی است و عواقبی را در پی خواهد داشت.

رژیم صهیونیستی از سوی دیگر ادعا کرد که این اقدام در پی انبوهی از اقدامات ضد اسرائیلی و یکجانبه توسط دولت نروژ صورت گرفت.

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه ای اعلام کرد که سفیر نروژ احضار و به آنها اطلاع داده شده است که اعتبارنامه دیپلمات‌ها تا هفت روز و ویزای آنها تا سه ماه دیگر لغو می شود.

در ماه می گذشته، نروژ به اسپانیا و ایرلند پیوست و فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخت. اسلوونی و ارمنستان نیز در ماه ژوئن از این روند پیروی کردند.

به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل خشم اسرائیل را برانگیخت و وعده داد که اقداماتی علیه این کشورها اتخاذ کند.

نروژ یک دفتر نمایندگی در شهر رام الله در کرانه باختری دارد. اما دیپلمات های این کشور باید از پست‌های بازرسی اسرائیل در کرانه باختری عبور کنند تا به آنجا برسند.

پیش از به رسمیت شناختن رسمی، «یوناس گار استوره»، نخست وزیر نروژ در ماه می بر نیاز به حفظ چشم انداز راه حل دو کشور تاکید کرد.

استوره گفته بود: در بحبوحه یک جنگ با ده‌ها هزار کشته و زخمی، ما باید تنها جایگزینی را که راه‌حل سیاسی برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ارائه می‌دهد زنده نگه داریم و آن راه حل تشکیل دو کشور در سرزمین‌های اشغالی است.

این در حالی است که کابینه جنگ اسرائیل در اواخر ژوئن اقداماتی با هدف قانونی‌سازی پایگاه‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری و اعمال تحریم‌ها بر تشکیلات خودگردان فلسطین، تصویب کرد.

اداره پخش رسمی تل آویو گزارش داد که کابینه امنیتی این طرح را برای مقابله با به رسمیت شناختن دولت فلسطین تایید کرد.

وزیر راست افراطی رژیم صهیونیستی در اوایل ژوئیه تهدید کرد که برای به ازای هر کشوری که فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می شناسد، یک شهرک جدید ایجاد خواهد کرد.

فلسطینی ها خواهان ایجاد یک کشور مستقل در کرانه باختری اشغالی و نوار غزه هستند که مورد مخالفت اسرائیل است.

ماه گذشته، کنست (پارلمان اسرائیل) به رد تاسیس کشور فلسطین رای داد و آن را تهدیدی وجودی برای اسرائیل خواند.

دادگاه بین‌المللی دادگستری در یک حکم تاریخی در ۱۹ ژوئیه، اشغال چندین دهه‌ای سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل را غیرقانونی اعلام کرد و خواستار تخلیه تمام شهرک‌های موجود در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی شد.

کد خبر 1776589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha