بازگشت بحران «بورکینی» در فرانسه

همزمان با تصمیم فرانسه برای ممنوعیت حضور ورزشکاران محجبه این کشور، شهرهای ساحلی فرانسه زنان محجبه را از رفتن به سواحل با بورکینی منع می کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القاهره ۲۴، بحران بورکینی دوباره در فرانسه برگشته شده است، این بازگشت همزمان با میزبانی پاریس از بازی‌های المپیک است، به طوری که تعدادی از شهرهای ساحلی ممنوعیت رفتن زنان محجبه به ساحل را در حالی که مایو بورکینی به تن دارند، اعلام کردند.

این مسئله با وجود انتقادهای گسترده به فرانسه به دلیل ممانعت از حضور ورزشکاران محجبه زن خود در بازی های المپیک رخ داده است.  این درحالی است که بسیاری از ورزشکاران زن مسلمان با حجاب شرکت کردند و عملکرد بسیار خوبی داشتند.

 شهردار شهر ساحلی لوسی با انتشار پستی در فیس بوک اعلام کرد: دسترسی به سواحل و شنا برای افرادی که لباس مناسبی براساس رعایت اخلاق حسنه و سکولاریسم ندارند، ممنوع است. همچنین پوشیدن هرگونه لباس ساحلی که نشان دهنده وابستگی مذهبی باشد، ممنوع است.

این در حالی است که فرانسه و اماکن مذهبی ممکن است هدف اقدامات تروریستی قرار گیرند و به همین دلیل احتمال برهم زدن نظم عمومی وجود دارد که باید از آن جلوگیری کرد.

از سوی دیگر، «نیکلاس کوچی» شهردار ناسیونالیست زونزا نیز همین اقدام را انجام داد، اما پس از تماس های انتقادی، از این تصمیم برگشت .

 فلوریان استراسر، مدیر دفتر فرمانداری کورسیکا فاش شد: ه هیچ خطر واقعی و اثبات شده ای برای اختلال در نظم عمومی وجود ندارد، که تنها توجیه برای چنین ممنوعیتی خواهد بود.

 انتقادات داخلی و خارجی علیه فرانسه به دلیل موضوع ممنوعیت حجاب در مناسبت های مختلف افزایش یافته است.

واژه بورکینی از ترکیب دو واژه برقع و بیکینی ساخته شده است. در سال ۲۰۰۴ طراح استرالیایی به سراغ مدل مایو اسلامی رفت و مدل‌های خلاقانه‌ای طراحی کرد و اول از همه مورد توجه مردم فرانسه قرار گرفت و خیلی استقبال شد. فرانسوی ها برای جلوگیری از آفتاب سوختگی بر اثر نور مستقیم خورشید از این مدل استفاده می کردند.

بورکینی و مایو اسلامی نوعی لباس شنا برای زنان است که تمام بدن بجز صورت و کف دست و پاها را می پوشاند تا حجاب اسلامی برای زنان مسلمان علاقه مند به شنا باشد.

کد خبر 1776691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha