آینده جبهه مقاومت پس از ترور شهید هنیه

کارشناسان عربی و خارجی در نشست هم اندیشی بین المللی «ترور شهید هنیه و آینده جبهه مقاومت» بر گزینه پاسخ راهبردی و حکیمانه به رژیم صهیونیستی و تقویت قدرت مقاومت با ترور «اسماعیل هنیه» تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: هم اندیشی بین المللی «ترور شهید هنیه و آینده جبهه مقاومت» امروز(دوشنبه ۲۲ مرداد) توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه‌ های علمیه، کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، معاونت بین اللمل بعثه مقام معظم رهبری و انجمن مطالعات سیاسی حوزه برگزار شد.

این نشست میزبان تعدادی از کارشناسان و اندیشمندان عربی و خارجی به عنوان سخنران بود که دکتر «نورالدین ابوالحیه» استاد دانشگاه الجزایر در موضوع «ترور شهید هنیه و گزینه‌های راهبردی ایران برای انتقام» و دکتر سید قندیل عباس، استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اسلام آباد درباره «ترور شهید هنیه» سخنرانی کردند.

دکتر «نورالدین ابولحیه» استاد دانشگاه الجزایر  در نشست هم اندیشی بین المللی «ترور شهید هنیه و آینده جبهه مقاومت»   در سخنانی، درباره پاسخ به ترور شهید هنیه گفت: باید برای این ترور یک پاسخ راهبردی داده شود. اما چرا می گوییم پاسخ راهبردی به این دلیل است که امکان دارد پاسخ ها عاطفی، احساسی و یا بر اساس احساسات عمومی مردم باشد در حالی که پاسخ باید بر اساس یک فرآیند دقیق، منطقی، سنجیده و حساب شده باشد.

باید پاسخ جبهه مقاومت در ایران، یمن، حزب الله لبنان و عراق و هر جای دیگر از کشورهای اسلامی حکیمانه باشد  واین دلیل هم برای این  است  که در پاسخ های راهبردی زمان چندان مهم نیست.

وی گفت: آنچه در پاسخ راهبردی نه تنها برای ایران بلکه برای همه جبهه مقاومت در ایران، یمن، حزب الله لبنان و عراق و هر جای دیگر از کشورهای اسلامی حائز اهمیت است، این است که پاسخ باید حکیمانه باشد  واین دلیل هم برای این  است  که در پاسخ های راهبردی زمان چندان مهم نیست و اینکه دیگران چه می گویند و اینکه ایران یا حزب الله در دادن پاسخ  تاخیر کرده است، چندان اهمیتی ندارد. مهم این است که پاسخ دقیق و حساب شده باشد.

وی تاکید کرد: آنچه در پاسخ راهبردی مهم است این است که پاسخ همراه با عجله نباشد که این نکته ای است که در قرآن کریم و سنت نبوی وجود دارد و ما را از عجله  کردن و کار بدون تحلیل و تحقیق بر حذر داشته است.

دکتر ابولحیه گفت: در شرایط کنونی اسرائیل به نحوی گرفتار پاسخ ایران شده است، چرا که در حقیقت آن کیان صهیونیستی که مبتنی بر زندگی مادی و رفاه آنها است، دچار مشکلات عدیده ای شده است و  برخی از مردم شهرها را رها کرده و بازارها نیز با مشکل جدی مواجه شده است و ما می‌دانیم مقابله ما با دشمن مبتنی بر ایجاد رعب و وحشت در میان آنها است، همان چیزی که در مفهوم قرآنی آن هم، وجود دارد. لذا این تاخیر پاسخ ایران سبب بروز مشکلاتی در موضوعات اقتصادی، راهبردی و امنیتی برای اسرائیل شده و حتی آسیب های روانی هم به رژیم صهیونیستی وارد کرده است.

وی این اقدام را و این وضعیت را به «پاسخ قبل از پاسخ» تعبیر کردند.  پاسخ قبل از پاسخ به این معنی است  که مشکلات زیادی برای رژیم صهیونیستی به وجود آورده و حتی نتانیاهو آرزو می کند کاش می توانست موشک بزند و مسئله را تمام کند و از این فشار روانی خارج شود. در شبکه های اجتماعی نیز عکسی وجود دارد به محض آنکه صدای موشک می آید یا صدای تسلیحات نظامی پخش می شود افراد حمله می کنند و واکنش نشان می دهند؛ بنابراین در تاخیر پاسخ ایران مزیت‌ها و گزینه راهبردی وجود است. این تاخیر نوعی انتحار برای صهیونیست‌ها به حساب می آید.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نیز میبنیم که  فرودگاه های رژیم صهیونیستی تعطیل شده و بسیاری از پروازها به سمت اسرائیل لغو شده است؛ ضمن اینکه هر لحظه که از این ایام می گذرد، فشار روانی، فشار اقتصادی و فشارهای دیگر به رژیم صهیونیستی افزایش پیدا می کند. با این توضیحات گزینه تاخیر در پاسخ و حساب شده عمل کردن گزینه راهبردی درستی است و هر چند دشمنان هم بگویند چرا جمهوری اسلامی اقدامی از خود نشان نمی دهد، چندان اهمیت ندارد. مگر شهید اسماعیل هنیه یک رهبر مسلمان سنی در جبهه مقاومت نبود، پس چرا کشورهای رقیب و عربی دست به هیچ اقدامی نزدند و منتظرند تا ایران پاسخ اسرائیل را بدهد؟ برای مثال اگر شهید هنیه در قطر یا ترکیه ترور شده بود، آیا این دو دولت اقدام به پاسخ می کردند؟ هرگز اقدامی نمی‌کردند. می دانیم بسیاری از نیروها و رهبران حماس در زندان های سعودی و رژیم صهیونیستی هستند.

نمازی که آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی بر سرجنازه این شهید خواندند و میلیون‌ها انسان به استقبال پیکر رهبر جبهه مقاومت و رهبر سنی در یک کشور شیعی آمدند، حکایت از نوعی همدلی و هماهنگی بین مسلمانان است.

وی گفت: این نکته را نیز نباید فراموش کرد که ایران کار خود و تلاش خود را انجام داده وچرا که در تشییع پیکر رهبر مقاومت سنگ تمام گذاشته است و نمازی که آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی بر سرجنازه این شهید خواندند و میلیون‌ها انسان به استقبال پیکر رهبر جبهه مقاومت و رهبر سنی در یک کشور شیعی آمدند، حکایت از نوعی همدلی و هماهنگی بین مسلمانان است.

استاد دانشگاه الجزایر با اشاره به اینکه ترور شهید هنیه برخلاف قوانین بین المللی بود، گفت:  ایران نشان داد که چگونه می‌توان بر اساس قوانین بین المللی در این جریان رفتار کرد، آنچنان که ایران در پرونده هسته ای خود نیز اجازه داد تا بازرسی‌ها انجام شود تا نشان دهد ایران بر اساس روابط بین المل و  قوانین و رویه هایی که در جهان وجود دارد، عمل می کند؛ بنابراین همه مردم از جمله رییس جمهور، مسئولان وزارت امور خارجه و همه مسئولان جمهوری اسلامی با اصل بحث جبهه مقاومت مشکلی ندارند، کما اینکه نماز آیت الله خامنه ای بر پیکر شهید هنیه بسیار قابل توجه برای رسانه ها بود. آن نماز با کلمات فصیح و زیبایی که آیت الله خامنه ای در نماز به کار بردندد بسیار تاثیرگذار بود و مورد توجه بسیاری از اندیشمندان قرار گرفت. همین که میلیون‌ها انسان شیعی به استقبال پیکر یک رهبر سنی رفتند، نشان دهنده این است که ایران اهل تفرقه در بین مسلمانان نیست، بلکه به دنبال ایجاد وحدت بین مسلمین است؛ بنابراین بنده با تاخیر در پاسخ ایران موافق هستم و با حکیمانه عمل کردن همدل هستم و باید این تاخیر وجود داشته باشد.

در همین حال، دکتر سید قندیل عباس، استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اسلام آباد اشاره به اینکه ما با چند روایت مختلف در خصوص مسئله فلسطین و مقاومت مواجه هستیم، گفت: از سویی اسرائیل تلاش می کند تا هرچه بیشتر به مردم مظلوم فلسطین ستم بکند و آنها را از صفحه روزگار حذف کند و  یک روایت منطقی هم که توسط جبهه مقاومت و خصوصا جمهوری اسلامی ایران ارائه شده این است که همه فلسطینی‌ها اعم از مسلمان، مسیحی یا یهودی حق دارند تا به موطن خود بازگشته و یک کشور مستقل با حضور همه فلسطینی‌های بومی تشکیل دهند.

عباس افزود: روایت دوم قائل بر این است که همه کسانی که سرزمین فلسطین رانده شده‌اند به موطن خود برگردند و این اجازه را داشته باشند که دولت خود را انتخاب کنند؛ دولتی که کاملا فلسطینی باشد.

 رژیم صهیونیستی با سه گروه از فلسطینی‌ها مواجه است. دسته اول بخشی از مردم فلسطین هستند که شهروند اسرائیل بودن را می پذیرند و طبعا اسرائیل با این گروه از فلسطینی‌ها هیچ مشکلی ندارد. دسته دوم فلسطینی‌هایی هستند که با وجود تلاش‌های اسرائیل برای جذب آنها، شهروند اسرائیل بودن را قبول نمی‌کنند، بنابراین از کشور و وطن خود خارج شده و در اصل خودشان را تبعید می‌کنند. دسته سوم مردم بومی فلسطین هستند که به هیچ وجه حاضر به ترک کشور خود نیستند و مشکل اصلی اسرائیل هم این گروه از مردم فلسطین هستند.

استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اسلام آباد در ادامه گفت: نکته بعدی این است که رژیم صهیونیستی می‌خواهد فلسطین را از روی زمین محو کند و در عرصه بین الملل هم قدرت‌های بزرگ پشتیبان ان هستند، اما این رژیم با سه گروه از فلسطینی‌ها مواجه است. دسته اول بخشی از مردم فلسطین هستند که شهروند اسرائیل بودن را می پذیرند و طبعا اسرائیل با این گروه از فلسطینی‌ها هیچ مشکلی ندارد. دسته دوم فلسطینی‌هایی هستند که با وجود تلاش‌های اسرائیل برای جذب آنها، شهروند اسرائیل بودن را قبول نمی‌کنند، بنابراین از کشور و وطن خود خارج شده و در اصل خودشان را تبعید می‌کنند. دسته سوم مردم بومی فلسطین هستند که به هیچ وجه حاضر به ترک کشور خود نیستند و مشکل اصلی اسرائیل هم این گروه از مردم فلسطین هستند.

دکتر سید قندیل عباس گفت که عملیات حماس را نیز می توان از این منظر مورد تحلیل قرار داد، به این ترتیب که حماس به خاطر دسته سوم فلسطینی‌ها که مورد ظلم و ستم قرار دارند؛ عملیات شجاعانه طوفان‌الاقصی را علیه رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر انجام داد که بسیار موفقیت‌آمیز بود. این عملیات نشان داد که فلسطینی‌ها هنوز شجاعت دارند و در حقیقت بعد از این حمله فصل جدیدی از کتاب تاریخ برای فلسطینی‌ها باز شد.

وی خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی که به طور غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برد همواره دچار مشکل بوده است  و از آنجایی که اسرائیل و قدرت‌های بزرگ نتوانستند تا الان مشکل را حل کنند، سعی کردند با قراردادهای مختلف همانند توافقنامه «ابراهیم» یا عادی سازی روابط با کشورهای عربی بتوانند این کار را انجام دهند، کما اینکه کشورهایی نظیر بحرین، امارات اردن روابط خود را با اسرائیل عادی کردند و حتی عربستان نیز در پی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود، اما همه این مسائل موجب شد تا مقاومت حماس برای گرفتن حق مردم فلسطین طوفان‌الاقصی را انجام دهد.

 کارشناس پاکستانی تصریح کرد که بعد از این عملیات، اسرائیل تلاش کرد تا مردم عادی فلسطین را به قتل رسانده یا آواره کند و اینگونه بود که با نقض حقوق بشر جان حدود ۴۰ هزار شهروند فلسطینی را گرفت و از سوی دیگر تلاش کرد تا رهبران سیاسی فلسطین را هدف قرار دهد؛ به این ترتیب «اسماعیل هنیه»، رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس توسط صهیونیست‌ها تحمل تررو شد و این اتفاق برخلاف همه قوانین بین‌المللی رقم خورد.

وی افزود: هنیه قصد داشت این صدا را به گوش جهان برساند که مردم فلسطین تحت ظلم هستند، پس صهیونیست‌ها تصمیم گرفتند او را حذف کنند.

عباس گفت: اسماعیل هنیه به دنبال آتش بس بود، اما با حذف او و روی کار آمدن «یحیی سنوار» که بر مبارزه با اسرائیل تاکید دارد، بازی برای صهیونیست‌ها تمام شده است.

 وی افزود: سنوار سال‌های زیادی از زندگی خود را  در زندان‌های رژیم صهیونیستی به‌سر برده است و یک فرد امنیتی است، بنابراین کار را برای اسرائیل سخت‌تر خواهد کرد.

استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اسلام آباد، گفت: هدف صهیونیست‌ها از ترور اسماعیل هنیه در تهران این بود که ثابت کنند ایران قادر به تامین امنیت او نبوده است و با این کار ایران را وارد جنگ در غرب آسیا و خاورمیانه کنند.

دکتر سید قندیل عباس افزود: تیر صهیونیست‌ها به هدف نخورد، زیرا خانواده هنیه اعلام کردند که هنوز در کنار ایران ایستاده‌اند و از سوی دیگر ایران وارد جنگ نشده و حق پاسخ درست به رژیم صهیونیستی را برای خود محفوظ نگه داشته است.

هدف صهیونیست‌ها از ترور اسماعیل هنیه در تهران این بود که ثابت کنند ایران قادر به تامین امنیت او نبوده است و با این کار ایران را وارد جنگ در غرب آسیا و خاورمیانه کنند.

وی خاطر نشان کرد که پس از هفتم اکتبر ایران نشان داده است که پشتیبان صادقی برای جبهه مقاومت است و اکنون حماس از داخل و دیگر گروه‌های مقاومت یعنی حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن و حشدالشعبی عراق از خارج در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند.

 کارشناس پاکستانی گفت که ترور هنیه موجب وحدت هرچه بیشتر جبهه مقاومت در لبنان، یمن، عراق و ایران شده و اکنون دوستان اسرائیل به دنبال نجات این رژیم هستند، آنها می‌توانند در قبال اسرائیل و متحدانش به خوبی ایستادگی کنند.

 استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اسلام آباد تاکید کرد که عملیات حماس موجب شده تا اسراییل با مشکلات جدی اقتصادی، روانی، تجاری و ناامنی مواجه شود و از سوی دیگر نه تنها در خاورمیانه بلکه در آفریقا، اروپا، آسیا و آمریکا حمایت از فلسطین جریان پیدا کرده است و همه این‌ها نتیجه مقاومت فلسطینی‌ها و تلاش‌های محور مقاومت است.

استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اسلام آباد در پایان با اشاره به آیه «وَمَکَروا وَمَکَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَیرُ الماکِرینَ» گفت که ترور اسماعیل هنیه نه تنها هدف صهیونیست‌ها را محقق نکرده بلکه مقاومت را قدرتمندتر از قبل کرده است.

کد خبر 1776816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha