احترام مسجد در هر جای دنیا باید محفوظ بماند

آیت الله دژکام گفت: احترام مسجد در هر جای دنیا که ساخته شده باشد بالاخص مسجد الاقصی که قبله اول مسلمین بوده است باید محفوظ بماند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس، آیت الله لطف الله دژکام در خطبه های نماز جمعه امروز شیراز با اشاره به روز جهانی مسجد، گفت: ۵۵ سال پیش صهیونیست ها ظالمانه در قدس شریف وارد مسجد الاقصی شدند و این مسجد را به آتش کشیدند و هنوز می گویند باید مسجد الاقصی را خراب کنیم و الحمدالله تا امروز نتوانستند.

وی افزود: در روز جهانی مسجد مهم‌ترین چیزی که یادآور می‌شویم همین است و احترام مسجد در هر جای دنیا که ساخته شده باشد بالاخص مسجد الاقصی که قبله اول مسلمین بوده است باید محفوظ بماند.

امام جمعه شیراز با اشاره جای پای پیامبر اسلام روی بام مسجد الاقصی است و از این مسجد به معراج رفت، عنوان کرد: وقتی پیامبر(ص) با جبرئیل از مکه حرکت کرد اول به مسجد الاقصی رفته و بعد به معراج رفتند بنابراین مسجد الاقصی از مقدس ترین مکانی است که در بین مساجد اسلامی وجود دارد و باید به صورت ویژه مورد توجه باشد. 

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های روز مسجد را مسئولان امور مساجد باید مشخص کنند، اظهار کرد: با تدبیر رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی امور مساجد مسئول دارد یعنی کسی که از ناحیه خود ولایت تعیین می شود در هر استانی مسئول امور مساجد است و در این زمینه رهبر معظم فرمودند با اینکه نهادهای دیگری مثل اوقاف و سازمان تبلیغات زحمت می کشند اما متولی امور مساجد شخص ولی امر است و ولایت تعیین می کند و مسئولان امور مساجد هم برنامه‌ریزی می‌کنند تا روز جهانی مسجد را گرامی بداریم. 

دژکام همچنین به اول شهریور روز بزرگداشت بزرگ ترین پزشک تاریخ بشر که اروپایی ها به او پرنس علوم می گویند اشاره کرد و گفت: جناب ابوعلی سینا افتخار ما مسلمانان و ما ایرانی ها است. 

وی ادامه داد: روز بزرگداشت ابوعلی سینا در همه جهان روز پزشک است و شخصیت ابن سینای ما جهانی است و پس از هزار سال هنوز می گویند پادشاه عرصه علم ابوعلی سینا است، در طول تاریخ دانشمندان بسیاری آمده اند ولی ایشان معرکه است، این دانشمند بزرگ روز بزرگداشتش روز پزشک است گرچه ابن سینا فیلسوف بزرگی هم هست اما پزشکی در شخصصیت ابن سینا برجسته است. 

امام جمعه شیراز گفت: این پزشک عالیقدر جهان اسلام باید ما را به یاد نعمت سلامت بیاورد که تلاش پزشک این است سلامت را به انسانی که سلامت را از دست داده برگرداند و ما باید به مسائل عرصه سلامت توجه داشته باشیم. 

وی بیان کرد: مدیریت عرصه سلامت یک موضوع است، سال ها در کشور ما بحث است که آیا مدیر عرصه سلامت باید پزشک باشد یا از پزشکی بداند ولی تخصصش مدیریت باشد؟مجلس با این پرسش مواجه است و می خواهد وزیر تعیین کند.باید یک جایی در مورد این موضوعات صحبت کنیم، اینکه امام راحل فرمود رادیو و تلویزیون یک دانشگاه عمومی است برای این است که این مسائل مطرح شود. 

دژکام ادامه داد: بحث دیگر اقتصاد سلامت است؛ چند روز گذشته دیدید برخی از فعالان عرصه سلامت انتقاداتی داشتند که باید حرف آنها شنیده شود.بالاخره چگونه می خواهیم اقتصاد سلامت را اداره کنیم؟بدون فکر کردن و پاسخ علمی و منطقی دادن نمی توانیم جلو برویم.اینکه کسی چیزی نگوید درمان درد نیست و اگر دردی هست باید فریاد بزند تا دیگری درمان را بیاورد. در اقتصاد سلامت با پرسش‌های زیادی روبه‌رو هستیم که باید اینها را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسئله دیگری که داریم و روز بزرگداشت پزشک به این مسائل باید پرداخته شود بحث اخلاق سلامت است، گفت: در علوم دیگر اخلاق آنقدر مطرح نیست که در پزشکی مطرح است، پزشکی و پرستاری درس ویژه اخلاق دارند، نمی شود پرستار شوید و درس اخلاق پرستاری نخوانده باشید و نمی شود پزشک شوید و درس اخلاق پزشکی را نخوانده باشید چون این حرفه ها مقدس است و برای سلامت انسان است. 

 دژکام همچنین به انتخاب وزاری کابینه جدید اشاره کرد و گفت: این وزیران پیشنهادی که معرفی شدند مجلس قاعدتا موظف است ضمن همراهی و تعامل با دولت چهارچوب هایی که برای انتخاب وزیر خوب وکارآمد است انشاالله مدنظر قرار دهند و رهبر عظیم الشأن انقلاب تشریحا این چهارچوب ها را مشخص کرده اند و هیچ نماینده مجلسی پیش خدا عذر ندارد اگر این چهارچوب های که ولی امر فرموده مدنظر قرار ندهد. رهبری فرمود امین باشد، صادق باشد، متدین باشد، به نظام جمهوری اسلامی از بن دندان اعتقاد داشته باشد، امیدوار به آینده باشد و کارآمد باشد. 

وی گفت: آقایانی که در مجلس می خواهند رای دهند حواسشان به این قضیه باشد، انتخابی را انجام می دهند که اگر این مواردی که رهبر معظم انقلاب فرموده در طرف وجود نداشته باشد روز قیامت جواب رای خود را نمی توانند بدهند و اگر انشاالله اینگونه باشند اجر برای رییس دولت است که معرفی کرده و اجر برای نمایند گان مجلس است که آنها را تایید کرده اند.

کد خبر 1777298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha