هویت سیاسی مکتب تشیع، به واسطه زیارت اربعین بازسازی می‌شود

حجت الاسلام لفته پور گفت: هویت سیاسی مکتب تشیع، به واسطه زیارت اربعین بازسازی می‌شود و پیاده‌روی اربعین، با ایجاد وحدت، یکپارچگی در بین امت اسلامی و ارتقاء امنیت حاصل از آن و ایجاد عزت و اقتدار می‌تواند هویت جهان اسلام را بازیابی و بازسازی کند.

حجت الاسلام سعید لفته‌پور، امام جمعه حمیدیه از استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان درباره فلسفه زیارت اربعین و جایگاه پیاده‌روی آن بیان کرد: این حرکت آثار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فراوانی در جهان اسلام دارد.


امام جمعه حمیدیه درباره پیامدها و آثار فرهنگی پیاده‌روی اربعین، ابراز کرد: راز بالندگی راهپیمایی اربعین احساس عاشورایی این حماسه عظیم است؛ این حماسه نشان از عمق اعتقادات و باورهای شیعیان به حقانیت راه امام حسین (ع) دارد؛ راهپیمایی اربعین با همه ظرفیت‌های خود باعث توجه بیش از پیش مسلمانان به استعدادها و قابلیت‌های فرهنگی مکتب اسلام، با محوریت باورهای ارزشمند آن خواهد بود.

وی افزود: مسلمانان به این خودباوری می‌رسند که اجتماع دشمن شکن، وحدت آفرین، تحت لوای پرچم اهل بیت (ع) و به طور ویژه امام حسین (ع) آن هم در چنین شرایطی که دشمنان برای تکه تکه کردن اسلام عزیز دندان تیز کرده‌اند، اقدامی ارزشمند است و باعث می‌شود که هویت فرهنگی جهان اسلام که بر اساس توجه به اصول دین، اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی در کنار عزت مداری، استقامت و پایمردی در راه خدا است، بازسازی و بازیابی شود.

اقتدار جهان اسلام و حماسه اربعین، نقطه آغاز توقف ناامنی‌ها است

حجت‌الاسلام لفته‌پور تصریح کرد: با تقویت جایگاه اربعین در باور آحاد شیعیان یا همه آزادی‌خواهان عالم، به تقویت اصول و فروع دین، یعنی همان دین‌باوری و دین رفتاری کمک خواهد شد؛ برای زائر هم احساسات گوناگونی در حوزه رفتار ایجاد می‌شود.

امام جمعه حمیدیه گفت: احساس لطافت روح، رهایی، ایثارگری، تواضع، شکرگزاری، مسئولیت‌پذیری، در ضمن همه احساسات متناقض و درگیری‌های درونی که در سیر و سلوک حسینی و سوگواران حسینی (ع) رخ می‌دهد؛ به تدریج موجب می شود تا زائر مراحل سیر و سلوک را طی کند.

وی درباره آثار سیاسی مراسم اربعین در سطح جهان تأکید کرد: اقتدار جهان اسلام و حماسه اربعین، نقطه آغاز توقف ناامنی‌ها است؛ چون یک اجتماع میلیونی اربعینی قوی نشان داده می‌شود و خیلی از توطئه‌ها را برمی‌چیند؛ آثار سیاسی اربعین خیلی تأثیرگذار است چون حضور در اربعین، توجه به برقراری حکومت اسلامی و الهی است؛ همچنین، زیارت اربعین نفی حکومت‌های فاسد و مستبد در دنیا است.

خنثی شدن دسیسه های دشمنان در همگرایی شیعیان در اربعین

حجت‌الاسلام لفته‌پور گفت: هیچ کدام از این خودکامگان، زورگویان، پادشاهان و دیکتاتورهایی که در اقصی نقاط جهان و حتی اطراف ما بودند، موافق برگزاری پیاده‌روی اربعین و زیارت امام حسین (ع) نبوده و نیستند؛ حتی در زمان بن عباس هم مخالف بودند، چون می‌دانستند که زیارت اربعین مبارزه با فساد و مستبدان و طاغوتیان عالم است.

امام جمعه حمیدیه درباره هدف زیارت و مراسم پیاده‌روی اربعین اظهار داشت: هدف این است که شیعیان با بهره‌گیری از فرهنگ عاشورا و نمادهایی مانند راهپیمایی میلیونی اربعین، تمامی دسیسه‌های دشمنان علیه جهان اسلام و منطقه را با همگرایی و ارتقاء امنیت خود خنثی کنند.  

اربعین هویت سیاسی اسلام را بازسازی می کند

وی با اشاره به وضعیت فعلی جهان اسلام تصریح کرد: در چنین موقعیت حساسی باید عزت و اقتدار جهان اسلام را به دنیا نشان داد و مسلمانان یک بار دیگر متوجه قابلیت‌های خود و قدرت جهان اسلام که همان هویت حقیقی بر مبنای قرآن و عترت است، بشوند.

حجت‌الاسلام لفته‌پور افزود: هویت سیاسی مکتب تشیع، به واسطه زیارت اربعین بازسازی می‌شود و پیاده‌روی اربعین، با ایجاد وحدت، یکپارچگی در بین امت اسلامی و ارتقاء امنیت حاصل از آن و ایجاد عزت و اقتدار می‌تواند هویت جهان اسلام را بازیابی و بازسازی کند.

امام جمعه حمیدیه در توصیه‌ای به نخبگان اسلامی و رهبران جهان اسلام گفت: برای به دست آوردن و رسیدن به آنچه که رهبر معظم انقلاب نیز تأکید دارد، یعنی تمدن نوین اسلامی، به ظرفیت‌های عظیمی مانند اربعین چنگ بزنند.

پیاده روی اربعین تمرین شکل گیری و حرکت به سمت جامعه موعود است

وی درباره آثار اجتماعی پیاده‌وری اربعین اظهار داشت: پیاده‌روی اربعین از لحاظ سیر و سلوک و معنوی هم بسیار تأثیرگذار است؛ واقعاً یک تمرین برای اعضای این جامعه برای شکل‌گیری یک امت مسلمان و مؤمن است و جامعه را به سمت جهانی موعود که مورد انتظار همه آزادی‌خواهان است هدایت خواهد کرد.

حجت‌الاسلام لفته‌پور در انتها خاطرنشان کرد: در پیاده‌روی اربعین زائر خود را به خداوند متعال نزدیک احساس می‌کند چون که از مادیات، نفسانیات و تشریفات دنیوی فاصله می‌گیرد و یک فضای ملکوتی و معنوی را تجربه می‌کند و به دور از همه دغدغه‌ها و هیاهوهای اهل دنیا با تمام سادگی به اوج عدم تعلق به دنیا، پیاده‌روی می‌کنند و به سفری واقعاً معنوی نائل می‌شوند.

کد خبر 1777381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha