مساجد باید به مسئله دینی-سیاسی مسجدالاقصی ورود پیدا کنند

معاون بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگویی به مناسبت «روز جهانی مساجد» بر اهمیت مسجدالاقصی به عنوان نماد و عامل وحدت میان پیروان همه ادیان تاکید کرد و گفت که وظیفه مساجد ورود به این مسئله دینی-سیاسی است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مهدی تسخیری، معاون بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری شبستان به مناسبت «روز جهانی مساجد» بر اهمیت مسجدالاقصی به عنوان نماد و عامل وحدت میان پیروان همه ادیان تاکید کرد و در  پاسخ به این پرسش که با وجود اینکه حتی روزی به نام «روز جهانی مسجد» به دلیل آتش‌سوزی در بخشی از مسجدالاقصی تعیین شد، پس چرا هنوز هم این مسجد در معرض تهدیدها و خطرها قرار دارد و اقدام عملی جهان برای حمایت از آن انجام نشده است، گفت: علت نامگذاری بیست و یکم آگوست ۱۹۶۹ (۳۰ مرداد  ۱۳۴۸ ) به عنوان روز جهانی مساجد بر اساس حادثه‌ای بود که در آن یکی از صهیونیست‌های تربیت شده گروه مسیحی – صهیونیستی آمریکایی به نام «مایکل» اقدام به آتش سوزی بخشی از مسجدالاقصی کرد، البته این شخص را دستگیر کردند اما بعد از مدتی تبرئه و آزاد شد و  بر اساس این حادثه بود که اصلا اجلاس کشورهای اسلامی تشکیل شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی مانند بسیاری از کارهای مبتکرانه‌ای که بعد از انقلاب انجام داد، این روز را به عنوان «روز مساجد» به پیشنهاد سازمان فرهنگ در اجلاسی که در تهران برگزار شد، نامگذاری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مهدی تسخیری در ادامه تاکید کرد که مسجد در اسلام جایگاه مهمی دارد و می توان گفت سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و پایگاه‌های فرهنگی اصلی کشورهای اسلامی در نقاط مختلف جهان همین مساجد هستند. مساجد جایگاه دفاع از انقلاب اسلامی، دفاع از مکتب اسلام، دفاع از مکتب تشیع، دفاع از مقاومت و دفاع از همه ارزش های انسانی هستند و به همین دلیل نابودی مساجد هدف صهیونیست‌ها است.

معاون بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد که قرآن هم تعبیر بسیار زیبایی در این باره دارد که می فرماید خرابی و نابودی مساجد فقط بحث شکل ظاهری آن نیست بلکه هدف این است که انسان‌ها از خانه‌های خدا دور شوند.

قرآن هم تعبیر بسیار زیبایی در این باره دارد که می فرماید خرابی و نابودی مساجد فقط بحث شکل ظاهری آن نیست بلکه هدف این است که انسان‌ها از خانه‌های خدا دور شوند.

وی افزود: مسجدالاقصی هم به عنوان سومین مسجد مسلمانان بعد از مسجدالحرام و مسجدالنبی است، مسجدی است که دل‌های مسلمانان به آن متصل است و قبله اول مسلمانان بوده است و اصلا مسجدالاقصی یک نامگذاری قرآنی است، در حالی که یهودی‌ها آن را به عنوان «کوه هیکل» معرفی می کردند.

دکتر تسخیری گفت: ما معتقدیم که مسجدالاقصی نمادی برای همه ادیان است. مشکل مسلمانان با یهودیان در این نیست که مسجدالاقصی فقط متعلق به آنان است، مسجدالاقصی را برای همه مقدس می دانند. این حیله‌گری صهیونیست ها است که تلاش می کنند تا بگویند مسجدالاقصی یک محل عبادت یهودی است که مسلمانان آن را غصب کرده اند، در حالی که عروج پیامبر و نماز پیامبر با پیامبران الهی و ملائکه در مسجدالاقصی نشانگر آن است که این خط سیر توحیدی متعلق به همه انبیاء است.

وی همچنین تاکید کرد که مساجد خانه‌های خدا هستند و خانه‌های خدا هر جا که باشند، محترم و مقدس هستند. در تعبیر قرآن هم داریم که همه خانه‌هایی که از آنها برای عبادت استفاده می‌شود مورد احترامند و هیچ تفاوتی بین صومعه‌ها و کلیساها و مساجد و معابد وجود ندارد. البته تلاش صهیونیست‌ها این است که مسجدالاقصی را محدود کنند و آن را تقلیل دهند، سعی می کنند فقط بخش کوچکی را به عنوان مسجد معرفی کنند، در حالی که مسجدالاقصی نزدیک به ۱۴۴ هزار متر مربع را دربر می گیرد که شامل قبله الصخره، مسجد قبله، مصلای مروانی، باب الرحمه و غیره است.

دکتر تسخیری افزود: اصل حرکت صهیونیست‌ها این است که بهانه‌ای برای از بین بردن نمادهای اسلامی داشته باشند و مشکل آتش سوزی در مسجدالاقصی با این بهانه به وجود آمد که تا زمانی که نمادهای مرتبط با اسلام از بین نرود، منجی که از نگاه آنها حضرت مسیح است نمی آید و به این ترتیب آن شخص از طرف گروه مسیحی – صهیونیستی اقدام به این کار کرد یعنی آنها وجود یک دین را برابر با از بین رفتن یک دین دیگر می دانند و وجود نماد یک دین را برابر با از بین رفتن نماد یک دین دیگر می دانند.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل بود که در جنگ های صلیبی در حوادثی که در غرب اتفاق افتاد، مساجد مسلمانان نابود شد و این برخلاف آن چیزی است که در جهان اسلام وجود دارد. ما الان کلیساهایی داریم که بیش از یک هزار و ۳۰۰ سال عمر دارند چون اسلام نگاه تکاملی دارد و قائل بر این است که همه ادیان باید با هم زندگی کنند و تمام مذاهب باید با هم پیوسته باشند. از این زاویه مسجدالاقصی هم یک نمادی است برای مبارزه با هر ظلم و استکبار و زورگویی که در جهان وجود دارد.

اسلام نگاه تکاملی دارد و قائل بر این است که همه ادیان باید با هم زندگی کنند و تمام مذاهب باید با هم پیوسته باشند. از این زاویه مسجدالاقصی هم یک نمادی است برای مبارزه با هر ظلم و استکبار و زورگویی که در جهان است.

معاون بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به این پرسش که علت اصلی تلاش صهیونیست‌ها برای خارج کردن مسجدالاقصی از دست فلسطینی‌ها چیست، گفت: صهیونیست‌ها اهل دین نیستند بلکه سکولار هستند و سکولارها ابایی از مورد توهین قرار دادن مقدسات دینی ندارند، اما در اسلام چنین چیزی نیست و به شدت با توهین به مقدسات برخورد می شود لذا سکولاریسم تنها مانع خود برای منتشر شدن در دنیا را دین اسلام و نمادهای آن می‌بیند که یکی از مهم‌ترین این نمادها همین مسجدالاقصی است.

حجت الاسلام والمسلمین تسخیری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه استکبار و غرب تا چه اندازه در نقشه صهیونیست‌ها برای تقلیل مسجدالاقصی نقش دارند، گفت: هدف صهیونیست همان هدف استکبار است و هیچ تفاوتی میان این‌ها وجود ندارد. برخی می گویند که صهیونیست تربیت شده استکبار است ، اما استکبار و صهیونیسم و زورگویی در حقیقت یکی هستند و هدف همه آنها حاکمیت زور و بی منطقی و بی خدایی است.

وی افزود: هدف همه آنها این است که نمادهای دینی که یکی از مهم‌ترین آنها مسجدالاقصی است و می‌تواند همه بشریت را متحد کند، حذف کنند. وقتی آنها حفاری‌های زیر مسجدالاقصی را تمام کنند و بتوانند این مسجد را از بین ببرند، می توانند خیلی راحت منطق زورگویی و گرفتن ثروت های طبیعی مستضعفان را حاکم کنند.

دکتر تسخیری همچنین در پاسخ به این پرسش که وظیفه جهان عرب و اسلام و مساجد جهان برای حمایت از مسجدالاقصی و خنثی کردن نقشه صهیونیست‌ها چیست، گفت: مساجد ما الان بیشتر اماکنی برای برگزاری مراسم آئینی شده‌اند و خیلی مایل نیستند وارد مسایل سیاسی شوند در حالی که حیات انسان سیاست است و این مسئله مسجدالاقصی هم در حقیقت یک مسئله دینی – سیاسی است که باید مساجد به آن ورود پیدا کنند.

وی افزود: وقتی که حرف از عدالت نزنیم،  وقتی وابستگی و بردگی به وجود بیاید ، وقتی که فقیر مطرود شود و همه اینها به نام اسلام انجام شود، همه چیز خراب می شود. قیام اباعبدالله برای این بود که به نام اسلام تمام تبعیض‌ها صورت می گرفت. ما نیازمند این هستیم که به تدریج به پیش برویم و در مساجد خود کاری کنیم که صدای عدالت و حق خواهی شنیده شود و این کار باید بدون عجله و شتاب انجام شود.

دکتر تسخیری گفت: ما باید فلسفه مساجد را بدانیم، اینکه اصلا مساجد چرا تاسیس می شوند و چرا در مساجد نماز می خوانیم.  قرآن کریم می فرماید که ما همه انبیاء را به خاطر دو هدف مبعوث کردیم، یکی برای پرستش خدا و دیگری برای مبارزه با ظلم. این استبداد و ستم در واقع همین بی عدالتی‌هایی است که در جهان و در جوامع مختلف وجود دارد.

معاون بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به این پرسش که برنامه تشدید حملات در غزه یا برنامه یهودی سازی اسراییل و تقسیم مکانی – زمانی مسجدالاقصی چه ارتباطی دارد، گفت: یکی از اهداف مهم صهیونیست‌ها تسلط به همه سرزمین‌های اشغالی است. رژیم صهیونیستی به غزه اکتفا نمی کند، قطعا دنبال کرانه باختری هم خواهد بود، وقتی که جایی که مقاومت هست، خاموش شود جایی که مقاومتی در کار نیست به راحتی برداشته می شود و حتی قدس شرقی هم تماما در اختیار اسرائیل قرار می گیرد؛ یعنی آنها می‌خواهند کاری کنند که فلسطینی‌ها به عنوان کارگران پروسه‌های سطح پایین در سرزمین‌های اشغالی کار کنند و در اصل می خواهند کل سرزمین‌های اشغالی و همه فلسطینی‌ها را تحت تسلط خود قرار دهند.

ما باید فلسفه مساجد را بدانیم، اینکه اصلا مساجد چرا تاسیس می شوند و چرا در مساجد نماز می خوانیم.  قرآن کریم می فرماید که ما همه انبیاء را به خاطر دو هدف مبعوث کردیم، یکی برای پرستش خدا و دیگری برای مبارزه با ظلم

وی افزود: بحث خارج کردن مردم غزه و نابود کردن مقاومت این نیست که به آن اکتفا کنند. آنها نه فقط می خواهند کل فلسطین را اشغال کنند، بلکه نقشه نیل تا فرات را هنوز در ذهن خود دارند، اما تجربه تاریخی به ما ثابت کرده است که هر جا کسی به فکر نابود کردن یک ملتی باشد اول خودش نابود می شود، از نمرود و فرعون گرفته تا دیکتاتوری های تاریخ تا به امروز و همه این سرنوشت‌ها در همه کتاب‌های مقدس آمده‌اند و اکنون هم رسانه‌ها همه این اتفاقات را منتشر می کنند و چیزی از دید بشریت پنهان نمی‌ماند.

دکتر تسخیری گفت: در سه دهه اخیر شاهد این هستیم که اسرائیل روز به روز عقب نشینی کرده است و این بار هم آخرین حرکت نظامی این رژیم خواهد بود. این را تجربه تاریخی به ما می گوید و علاوه بر آن وعده الهی که مستضعفان بر استکبار پیروز خواهند شد، نیز همین را به ما مژده می‌دهد.

معاون بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به این پرسش که دلیل انفعال جهان عرب نسبت به مسجدالاقصی به ویژه اردن که تولیت آن را بر عهده دارد، چیست؟ گفت: ما باید بین دو مقوله تفاوت قائل شویم، یکی حاکمیت‌های موجود در جهان عرب هستند که ما نمی‌خواهیم با آنها برخورد فیزیکی صورت گیرد بلکه فقط می‌خواهیم آنها متوجه شوند. ما چه بخواهیم چه نخواهیم این حکومت‌ها دست نشانده‌های غرب هستند و امروزه گلوگاه‌های آنها در اختیار استکبار و صهیونیست‌ها است. تمام دارایی‌ها و اقتصاد اینها در اختیار استکبار یعنی آمریکا و غرب اقرار دارد.

وی افزود: گروه دیگر مردم هستند که با قدرت با حضور صهیونیست‌ها مخالفند و با جان و دل در برابر آنها ایستادگی می کنند و اگر چنین چیزی نبود و پایگاه مردمی جهان اسلام نبود، این حکومت‌ها خیلی وقت پیش فلسطین را فروخته بودند و همه چیز تمام شده بود؛ حتی بعد از توافق نامه اسلو گفتند که صددرصد همه چیز تمام شد ولی از قدرت مردم غافل بودند.

دکتر تسخیری گفت: این قدرت را ما باید روز به روز تقویت کنیم و به آنها روحیه بدهیم و به آنها بفهمانیم که هزیه تسلیم و سازش بسیار بیشتر از هزینه مقاومت است.

وی تاکید کرد که کشورهای حوزه خلیج فارس صدها میلیارد دلار دادند تا خود را از زیر یوغ استکبار نجات دهند و ضربه‌ای از سوی استکبار متوجه آنها نشود، یعنی آنها ده‌ها برابر جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت هزینه کردند اما ضرری که متوجه آنها شد نیز ده‌ها برابر بود.

کد خبر 1777545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha