فانوسِ قدیمی‌ترین مسجد ایران؛ راهگشای ثبت جهانی روستای فهرج

فاطمی با اشاره به قابلیت‌های روستای فهرج یزد در عرصه گردشگری به فانوس این مسجد به عنوان قدیمی‌ترین مسجد ایران اشاره کرد و گفت: این مسجد راهنمای کاروان‌ها در پهنه کویر بود و امروز به عنوان یکی از شاخص‌های ثبت فهرج در فهرست بهترین روستای گردشگری قرار دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، روستای «فهرج» استان یزد به عنوان یکی از هشت روستای کاندیدای ثبت  در سازمان گردشگری ملل است، همزمان با روز جهانی مسجد  به سراغ قدیمی ترین مسجد ایران که در فهرج قرار دارد و یکی از جاذبه های گردشگری این روستا برای ثبت در سازمان گردشگری ملل است می رویم، «مسجد جامع» در کنار مسجد «تاریخانه» سمنان به عنوان قدیمی ترین مساجد ایران شناخته می شود و ساخت این مسجد به نیمه اول قرن اول هجری برمی گردد؛ مسجد جامع فهرج تنها مسجدی در جهان اسلام با قدمت زیاد است که ساختمان آن از ابتدا تا کنون تغییری نکرده است و هنوز زنده و پویاست و در آن نماز برپا می شود.

فانوس قدیمی ترین مسجد ایران؛ راهگشای ثبت جهانی روستای فهرج

«سیدمصطفی فاطمی» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان درباره پرونده ثبت جهانی روستای «فهرج» و «مسجد جامع» این روستا به عنوان یکی از نقاط قوت برای ثبت در سازمان گردشگری ملل گفت: نماد دوره اسلامی در ایران مساجد هستند؛ این نوع از معماری از دوره ساسانی به بعد  در ایران خود را نشان می دهد؛ مساجد ایرانی مثل شیخ لطف الله و نصیرالملک و دیگر مساجد در شهرهای ایران نقش تاثیر گذاری در حوزه گردشگری دارند؛ امسال پرونده مساجد ایرانی از سوی معاونت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی افزود: روستای فهرج در استان یزد یکی از هشت روستای کاندیدای ثبت درسازمان گردشگری ملل مسجدی دارد که قدیمی ترین مسجد ایران است و در نیمه اول قرن یکم این مسجد ساخته شده است. این مسجد چند ویژگی دارد، معماری این مسجد برگرفته از معماری دوره ساسانی است و این تداوم تغییر شکل بناهای تاریخی را در دوره اسلامی را نشان می دهد.  وقتی وارد این مسجد می شوید انگار وارد یکی از تالارهای کاخ های ساسانی می شود. این مسجد در سال ۱۳۴۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این مسجد در کنار مسجد «تاریخانه دامغان» به عنوان قدیمی ترین مسجد ایران شناخته می شود.

فانوس قدیمی ترین مسجد ایران؛ راهگشای ثبت جهانی روستای فهرج

فاطمی اظهار کرد: مسجد جامع فهرج با فاصله در پهنه بیابان قرار دارد؛ سبک معماری آن به گونه ای است که در بالای آن امکان روشن کردن آتش و چراغ وجود دارد، بخاطر همین به فانوس کویر  معروف است و کاروان هایی که از کویر می گذشتند با دیدن نور از دور می توانستند تشخیص بدهند که به شهر نزدیک می شوند در واقع این مسجد به نوعی راهنمای کاروان ها بوده است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: روستای فهرج به دلیل استفاده از ظرفیت مسجد برای راهنمایی کاروان ها و راه اندازی کمپ های کویری یکی از ۸ روستا کاندیدای ثبت به عنوان بهترین دهکده های گردشگری به سازمان گردشگری ملل معرفی شده است.

وی افزود: قلعه، آب انبار، مجموعه تاریخی، شاه چهل دختران، حسینیه و ساختمان هایی با پیشینه تاریخی پیش از اسلام به عنوان قابلیت های گردشگری روستای فهرج در پرونده ثبت سازمان گردشگری ملل قرار گرفته اند در کنار این گردشگری روستایی در فهرج پر رنگ است و این روستا یکی از قطب های محصولات گلخانه ای شناخته می شود.

فانوس قدیمی ترین مسجد ایران؛ راهگشای ثبت جهانی روستای فهرج

 مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی درپاسخ به این سئوال که کدام روستاها برای ثبت در فهرست روستاهای شاخص گردشگری از شانس بیشتری برخوردارند، گفت: روستاهای میمند و ابیانه در کنار روستای پالنگان از شانس بیشتری برای ثبت در سازمان گردشگری ملل برخوردار باشد.

روستای ابیانه (اصفهان)، کندلوس (مازندران)، پالنگان (کردستان)، بیشه (لرستان)، میمند(کرمان)، روستای فهرج (یزد)، اصفهک (خراسان جنوبی) و قلعه بالا (سمنان) ۸ روستایی هستند که ایران  برای ثبت درسازمان گردشگری ملل معرفی کرده است.

کد خبر 1777546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha