موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان چه گفتند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دومین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، جلسات بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در نوبت عصر روز یکشنبه (۲۸ مرداد ) ادامه یافت و نمایندگان مخالف و موافق «محمدرضا ظفرقندی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

در ابتدا، کمیسیون‌های «بهداشت و درمان» و «آموزش و تحقیقات» مجلس شورای اسلامی گزارش خود را از برنامه های ارائه شده وزیر پیشنهادی بهداشت ارائه و به نمایندگان اعلام کردند که اعضای این کمیسیون‌ها، ظفرقندی را مناسب برای تصدی وزارت بهداشت و درمان می‌دانند.

در ادامه موافقان و مخالفان تصدی وزارت بهداشت و درمان از سوی محمدرضا ظفرقندی به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند و پس از آن نیز وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان به دفاع از خود پرداخت.

مخالفان وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان

افزایش تعرفه‌های پزشکی، پزشکان را به مراکز درمانی خصوصی جذب می کند

روح الله عباسپور به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: ما مدت مدیدی است چالش‌های اساسی در حوزه بهداشت درمان و آموزش پزشکی داریم، تا جایی که اقدامات گذشته موجب شده است که امروز مسائل بهداشتی و درمانی در کشور مسائل امنیتی را برای ما ایجاد کند.

نماینده بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی با اشاره تصویب دو فوریت افزایش ظرفیت دانشجوی پذیرش پزشکی در مجلس، افزود: آقای ظفرقندی جواب بدهد چرا با افزایش پذیرش دانشجو در حوزه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مخالفت کرده است؟

وی با بیان اینکه رئیس جمهور دیروز در مجلس اعلام کرد فقط در بیمارستان های دولتی به درمان بیماران پرداخته و مطب خصوصی هم نداشته تا تعارض منافع ایجاد نشود، خاطرنشان کرد: فردی برای وزارت بهداشت معرفی شده که هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی و هم رئیس مرکز آموزش و تحقیقات بوده‌ و در کنار این مسائل به فعالیت درمانی در حوزه بخش خصوصی هم اقدام کرده است.

عباسپور خطاب به ظفرقندی ادامه داد: در حالی که شما رئیس سازمان نظام پزشکی بودید، افزایش تعرفه‌های درمانی را در بخش خصوصی مصوب کردید که این کار مخالف محرومیت زدایی است زیرا وقتی افزایش تعرفه درمان صورت می‌گیرد، آیا محرومان جامعه می‌توانند به خوبی نسبت به سلامت خود و درمان خود بیندیشند و اقدام کنند؟

نماینده بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: افزایش تعرفه موجب می‌شود که پزشکان از بخش دولتی به بخش خصوصی هجرت کنند و بیمارستان‌های دولتی دچار چالش اساسی شوند.

عباسپور با اشاره به رویکرد سیاسی وزیر پیشنهادی بهداشت در گذشته، گفت: آقای ظفرقندی بیش از آنکه از ابزار جراحی برای درمان مردم استفاده کند، قلم به دست، بیانیه‌هایی در جهت تضعیف نظام و در حمایت از اغتشاشات و جریان‌هایی که ساخته و پرداخته در جهت تضعیف کشور و براندازی نظام است، صادر کرده است.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج با اشاره به دبیرکلی ظفرقندی در جامعه اسلامی پزشکان و بیانیه ای که این تشکل در سال ۱۴۰۱ صادر کرد، گفت: آنان از جنبش سال ۱۴۰۱ به عنوان یک جنبش پاک در جهت عدالت خواهی تعریف کرده است که این اقدامی ضدارزشی است و در سال ۱۴۰۱ دشمن همه ظرفیت‌های خود را برای تجزیه کشور و براندازی نظام مقدس اسلامی به کار گرفت.

تصدی وزارت بهداشت امری مدیریتی است

مالک شریعتی نیز دلایل سیاسی را علت مخالفت خود با وزیر پیشنهادی بهداشت عنوان کرد و گفت: تخصص و توانمدی آقای ظفرقندی برای همه ما محرز است؛ این شرط لازم است اما کافی نیست زیرا برخی کارشناسان معتقد هستند که وزارت بهداشت لزوماً توسط پزشکان خوب اداره نمی شود زیرا امری مدیریتی است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوابق جهاد، جنگ و جبهه آقای ظفرقندی برای همه ما روشن است اما ملاک حال فعلی افراد است، افزود: شاخص‌های دوازده گانه رهبری برای میثاق مشترک دولت و مجلس پیش چشم ما است که نگرش ملی و غیر جناحی، اعتقاد از بن دندان به نظام اسلامی، امید به آینده مهم ترین آن هستند.

شریعتی به برخی مواضع سیاسی ظفرقندی اشاره کرد و گفت: سیاسی ترین و جناحی ترین مواضع از سوی آقای ظفرقندی و تشکل تحت مدیریت او صادر شده است؛ از کوی دانشگاه تا فتنه ۸۸ و سال گذشته در اغتشاشات شاهد تمجید او از سران فتنه بودیم؛ او اغتشاشات سال ۱۴۰۱ را یک جنبش پاک قلمداد کرد و ناشی از اعتراض مردم تحت ستم طی این سالیان دانست.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب فرمودند در موضوع جناح بندی سیاسی همواره تاکید بر رفاقت و انس با یکدیگر است، تاکید کرد: باید حتما خطوط قرمز رعایت شود و مسئله فتنه و فتنه گران از مسائل مهم و خطوط قرمز است و به فرمایش رهبری فتنه نابخشودگی است.

شریعتی با بیان اینکه فتنه ۸۸ سبب شد تا مشارکت ۸۵ درصدی مردم ضایع شود، خاطرنشان کرد:  اثرات کاهش مشارکت تا به امروز باقی است؛ این کار کشور را به لبه پرتگاه برد و فتنه گران و دشمنان را امیدوار کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم‌های هوشمند علیه جمهوری اسلامی ایران محصول فتنه بود، افزود: موضوع کمبود دارو، بیماران پروانه‌ای و تحریم اورانیوم ۲۰ درصد بعد از فتنه ۸۸ ایجاد شد؛ آقای ظفرقندی می خواهد این مشکلات را حل کند اما همچنان از سران فتنه تمجید می‌کند.

شریعتی با اشاره به اینکه ظفرقندی چند ماه پیش گفته که مجلس باید مشروعیت داشته باشد و انتخابات مجلس مهندسی شده است، گفت: او از مجلسی می خواهد رای بیاورد که از سر تا پا آن را نامشروع می‌داند در حالی که آقای پزشکیان در همین انتخابات نفر دوم تبریز شد.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی بهداشت در جلسات کمیسیون بر مواضع خود پافشاری کرده است، افزود: کاش پافشاری خود را عملاً اثبات می کرد و به مجلسی نمی‌آمد که سر تا پای آن را مشروع سیاسی نمی داند.

شریعتی تاکید کرد: آقای ظفرقندی گفته است که سیاسی عمل نمی کند اما سابقه اش، سابقه تند سیاسی است و مطالب او در فضای مجازی موجود است. ظفرقندی در مورد در اغتشاشات ۱۴۰۱ گفت که آمبولانس ها را نیروهای نظامی پر کردند که باعث شد دهها آمبولانس به آتش کشیده شوند و چند ده میلیارد خسارت وارد شود.

وی با تاکید بر اینکه وزیر بهداشت پزشک بدون مرز نیست و باید مرز حق و باطل را تعیین کند، افزود: آقای پزشکیان با رای ۲۶ درصد مردم رئیس جمهور است ولی ما به او رئیس جمهور اقلیت نمی گوییم در حالی که درباره آقای رئیسی می گفتند رئیس جمهور اقلیت.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: شما رئیس بیمارستان خوبی خواهید شد اما وزیر بهداشت خوبی نیستید!

وزیر پیشنهادی بهداشت سیاسی ترین عنصر کابینه است

سیدمحمد پاکمهر نیز به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: وزارت بهداشت مسئولیتی بس خطیر داشته و با جان و سلامت مردم چه در نقاط شهری و چه در نقاط روستایی سر و کار دارد.

نماینده بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این وزارتخانه طیف وسیغی از ماموریت ها را در نظام سلامت عهده دار است، افزود: بحث بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش، مهاجرت نخبگانی، پرونده سلامت الکترونیک، دارو، تجهیزات پزشکی، تغذیه و شیر خشک در این وزارتخانه مطرح است و با وجود برخورداری از ۱۰۶۰ بیمارستان و چند هزار مراکز بهداشتی شهری و روستایی و خانه‌های بهداشت، همچنان برخی مسائل در این وزارتخانه لاینحل مانده است.

پاکمهر از حوزه نظام ارجاع و پزشک خانواده، طرح دارویار و طب سنتی به عنوان بخش دیگری از ماموریت‌های وزارت بهداشت یاد کرد و افزود: گلایه‌مندی و دغدغه‌ها مردم در حوزه‌های انتخابیه نمایندگان در موضوع سلامت زیاد است؛ کمبود پزشک عمومی، پزشک متخصص، کمبود پزشک در حوزه‌های پیراپزشکی، کمبود آمبولانس و مراکز بهداشتی و درمانی و حتی تجهیزات پزشکی و تشخیصی در کنار کمبود بیمارستان و مراکز درمانی همواره به نمایندگان منتقل می شود.

نماینده بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت وزارتخانه‌ای است که با جان مردم و سلامت مردم سر کار دارد و همه خدمات آن بدون استثنا اورژانسی است.

وی با بیان اینکه باید این وزارتخانه به یک فرد کاملاً غیر سیاسی عهده‌دار سپرده شود، افزود: نمی‌شود وزارت بهداشت و درمان را که یک وزارتخانه کاملاً تخصصی و غیرسیاسی است، سکانش را به افرادی بسپاریم که با نگاه سیاسی مدیریت کنند.

پاکمهر با تاکید بر اینکه نمی شود حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پژوهش را با نگاه سیاسی مدیریت کرد، افزود: چه شده است که آقای رئیس جمهور که خود پزشک است و به عملکرد وزارت بهداشت و درمان اشراف دارد و خود وزیر بهداشت بوده، سیاسی‌ترین عنصر کابینه خود را برای غیر سیاسی‌ترین وزارتخانه معرفی کرده است و آیا اهرم فشار سیاسی صحنه گردان این موضوع بوده است؟

وی با تایید سوابق و عملکرد مثبت ظفرقندی در حوزه پزشکی تاکید کرد: او در هر کجا که مسئولیت داشته چه در دانشگاه تهران و چه در سازمان نظام پزشکی و چه دبیرکلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی، وزن عملکرد سیاسی‌اش از وزن عملکرد او در حوزه سلامت بالاتر بوده است.

پاکمهر با طرح این ادعا که در دوره ریاست ظفرقندی بر سازمان نظام پزشکی، این سازمان به یک سازمان سیاسی و مخالف نظام تبدیل شده بود، افزود: سیاسی‌کاری و جناح گرایی بخش مهمی از عملکرد اوست؛ هرگز نباید سلامت مردم را به سیاسی کار بسپاریم و چنین معامله زیانباری را در حوزه نظام سلامت برای مردم رقم بزنیم.

نماینده بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی به مکاتبه ظفرقندی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه استناد کرد و در عین حال گفت که این نامه قبل از ظهور داعش در منطقه غرب آسیا نگاشته شده است.

وی با اشاره به دوران همه گیری کرونا سوال کرد: آیا با سیاست‌های نظام و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی همراه بوده یا مخالف بوده است؟ اگر همراه بود توضیح دهد و اگر احساس ندامت دارد و اشتباه کرده است، باز هم به مردم اعلام کنند.

نماینده بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از همکاران گفت که اگر دوباره جنگ شروع شود آقای دکتر ظفرقندی به جبهه می روند، به این نگاه افتخار می‌کنیم اما آیا می‌تواند همین جا اعلام کند که اشتباه کردم؟

وی خاطرنشان کرد: مواضع ایشان نسبت به جریان فتنه و مواضع ایشان نسبت به اغتشاشات چند سال اخیر را می‌دانید،‌ مواضع ایشان راجع به انتخابات مجلس شورای اسلامی دور دوازدهم این بود که مهندسی انتخابات را مطرح کردند و حتی گفته است که «مشارکت حداکثری ولی در عمل مهندسی انتخابات حداقل صورت گرفته است؛ نظارت استصوابی انهدام جمهوریت است که برای آن انقلاب شد».

نماینده بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی، خطاب به ظفرقندی گفت: معرفی شما به عنوان وزیر، به همین مجلس که روی صندلی آن نشسته‌اید، محصول همین نظارت استصوابی است که آن را انهدام جمهوریت خوانده‌اید.

وی افزود: رئیس جمهور از محل نظارت استصوابی بالا آمد و مردم رای دادند و امروز شما را معرفی کردند؛ اکنون در حالی از نمایندگان انتظار رای اعتماد دارند که معتقد هستند این نمایندگان با مهندسی انتخابات به مجلس دوازدهم  آمده‌اند.

پاکمهر به برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت اشاره کرد و گفت: برخی برنامه‌ها ماهیت شعار گونه دارد و برخی نیز توجه کافی به ظرفیت و رسالت وزارت بهداشت و درمان ندارد و به نقش نهادها و دستگاه‌های بالادستی توجه نشده است.

نماینده بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این فرمایش امام خمینی(ره) باید مدنظرمان باشد که اشخاصی که انقلابی نیستند نباید در راس وزارتخانه‌ها باشند و نباید به مجلس معرفی شوند و اگر شدند مجلس باید آنها را رد کند تا افرادی به مجلس معرفی شوند که کارآمد و انقلابی باشند.

پاکمهر با بیان اینکه ما نمایندگان باید از ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده است به عنوان امینی عادل مراقبت کنیم، وی اظهار داشت: ظفرقندی دارای سوابق درخشان جبهه و ایثارگری است اما قضاوت ما باید مربوط به حال افراد شود.

موافقان وزیر پیشنهادی بهداشت

شهادت می‌دهم که ظفرقندی به انقلاب اسلامی معتقد است

احمد بیگدلی خدابنده نماینده مردم زنجان در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان، گفت: امروز آمدم تا شهادت دهم همسنگر پدر شهیدم کاملا به مبانی نظام و اسلام معتقد است. من شهادت می‌دهم آقای ظفرقندی از بن دندان به این نظام اعتقاد دارد. به خون شهیدم قسم شهادت می‌دهم آقای دکتر ظفرقندی به این نظام التزام عملی دارد. به ولایت فقیه مطلق التزام عملی دارد. ایشان مردم را دعوت می‌کرد برای مشارکت حداکثری و همگانی در پای صندوق های رای. در انتخابات ریاست جمهوری اگر التزام نداشت اپوزیسیون می‌شد.

حوزه سلامت را سیاسی نکنیم

رمضانعلی سنگدوینی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: دکتر ظفرقندی را رئیس‌جمهوری معرفی کرده که خودش وزیر بهداشت و فوق تخصص جراحی قلب است و می‌فهمد. آقای ظفرقندی به مجلس می آید و حال حاضر خود را برای نمایندگان مجلس توضیح می دهد؛ اصل حال حاضر افراد است.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی افزود: جامعه پزشکی و نخبگان آقای ظفرقندی را تایید کردند. دکتر مرندی، خانم دستجردی و دکتر هاشمی ظفرقندی را تایید کردند. وزرای پیشنهادی مگر از مراجع امنیتی، وزرات اطلاعات و اطلاعات سپاه تاییدیه نگرفته‌اند؟

وی خاطرنشان کرد: همکاران عزیز قبول دارم و من از آقای دکتر ظفرقندی می‌خوهم که حتماً مسائل را بازگو بکنند. ولی همکاران عزیز بستر و حوزه سلامت را نباید سیاسی کنیم. مردم گرفتار هستند، مشکل دارند و باید مراقب باشیم. ظفرقندی این فرصت را از طرف پزشکیان غنیمت شمرده و آمده است برای نوکری. جامعۀ پزشکی نیز او را تائید کرده است.

حمایت ۷ وزیر قبلی بهداشت از ظفرقندی 

بابک رضازاده نیز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت، گفت: آقای پزشکیان افرادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده که همچون خودش عدالت‌محور است؛ وقتی از وفاق ملی صحبت می‌کنیم بدان معناست که از آن حمایت کنیم نه این‌که تنها وقتی به نفع‌مان باشد به حمایت بپردازیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه ظفرقندی در هشت سال دفاع مقدس افزود: در ایامی که کشور با تنگناهای مالی از نظر تحریم روبه‌رو است آقای ظفرقندی به مدیریت کشور و مصارف نظام سلامت تاکید دارد همچنین خدمت رسانی به نیازمندان در حوزه بهداشت و درمان و توزیع عادلانه و مدبرانه منابع هم مورد تاکید ایشان است.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان تجربه مدیریتی در نظام سلامت دارد، خاطرنشان کرد: هفت وزیر قبلی بهداشت و درمان از او حمایت کردند که این نشان‌دهنده سابقه علمی و مدیریتی ایشان است.

رضازاده یادآور شد: در کنار قابلیت‌های فردی، آقای ظفرقندی برنامه ارزشمندی به مجلس شورای اسلامی ارائه داده که واقع‌بینانه، جامع و در مسیر اسناد بالادستی همچون سند چشم‌انداز، برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ظفرقندی با خارج شدن دکترها و پرستارها و نوابغ از کشور مخالف است که نباید اجازه این اتفاق را بدهیم، باید ریشه این موضوع را درمان کرد نه این‌که دانشجوی زیاد تولید کنیم.

«ظفرقندی» از تمام توان خود برای اداره وزارت بهداشت استفاده خواهد کرد

منصور علیمردانی نیز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی وزیر بهداشت و درمان با اشاره به اظهارات وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: مهمترین مطلبی که آقای ظفرقندی گفتند این بوده که هر نوع سیاسی‌کاری در یک وزارت تخصصی حرام است. اگر ایشان به عنوان وزیر بهداشت انتخاب شود از همه توان تخصصی در کشور در این حوزه استفاده خواهد کرد.

نماینده مجلس خاطرنشان کرد: همچنان که در زمانی که در سازمان نظام پزشکی و دانشگاه تهران مسئولیت داشتند استفاده کردند و در زمانی که سیاسی ترین گروه ها در صدر امور دولتی بودند ایشان از جناح مخالف هم استفاده بهینه کردند.

تلاش می‌کنم تا مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان چه گفتند؟

محمدرضا ظفرقندی پس از استماع نظرات موافق و مخالف و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، در دفاع از برنامه‌های خود گفت: امروز آمده ام تا به عرصه مدیریت خطیری وارد شوم که با جان انسان‌ها در ارتباط است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: امروز آماده ام با تمام توان و ظرفیت و تجربه و همراهی و حمایت گسترده جامعه سلامت کشور تلاش کنم تا مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان یک پزشک یاد گرفتم که حامی مردم باشم مردمی که علی‌رغم تمامی پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه سلامت همچنان در برخی از نقاط کشور با کمبودها و محدودیت‌های جدی مواجه هستند.

ظفرقندی با بیان این‌که ۴۰ سال در مسیر خدمت‌رسانی به مردم بوده است، به اقداماتش از زمان انقلاب تا حضور داوطلبانه در جنگ و بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: ۴۰ سال است که بین همکارانم زندگی می‌کنم و با کادر درمان و بهداشت در ارتباط هستم.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سوابق مدیریتی‌اش گفت: پذیرفتن مسئولیت در شرایط فعلی کشور تفاوت زیادی با حضور در تیم‌های اضطراری در زمان جنگ ندارد که شرط آن از خودگذشتگی و جهاد برای خدمت به مردم و کشور است.

وی با تاکید بر این‌که برای حفظ کشور از هر گزند و آسیبی متعهد هستم و آن را در عمل ثابت کرده‌ام، اضافه کرد: کشور درگیر بحران‌های مختلف و دچار تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های پولی و مالی است در این شرایط باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کرد در کنار آن ما اکنون با معضلی به نام مهاجرت کادر درمان مواجهیم که هزینه‌های زیادی تحمیل می‌کند.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: وظیفه دولت کسب رضایت مردم است که حوزه سلامت از مهم‌ترین ارکان برای کسب رضایت مردم محسوب می‌شود؛ اکنون آمده‌ام تا تمام تلاش و توان، تجربه و همت خود را برای ارتقاء حوزه سلامت و کاهش رنج مردم به کار گیرم.

ظفرقندی با تشریح وضعیت حوزه سلامت گفت: برای ارتقاء حوزه سلامت راهی جز استفاده از تجارب مفید در داخل و خارج از کشور نداریم. بنای کار وزارت بهداشت هم ارائه خدمات سلامت به مردم با رعایت عدالت و با نگاه به وضع موجود است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به پیشرفت‌های حوزه سلامت در چهار دهه گذشته گفت: ایجاد گسترش عدالت، کنترل بیماری‌های واگیردار و افزایش دسترسی به خدمات از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه سلامت در چهار دهه گذشته است به طوری که ما در برخی حوزه‌های پیوند اعضاء از کشورهای موفق دنیا محسوب می‌شویم.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان افزود: در بخش پژوهشی نیز نظارت وزارت بهداشت با حدود ۱۰ اعضا حدود ۳۰ درصد تولیدات علمی کشور را به عهده دارد. در بخش بهداشت نیز بسیاری از شاخص‌های بین‌المللی حاصل شده و زیرساخت شبکه بهداشت و درمان کشور علوم پزشکی و قابلیت ارتقا سازی در همه ابعاد را دارد و اما در حوزه سلامت چالش های مهمی هم داریم که توجه به آنها قبل از پرداخت به اهداف و اولویت‌های اجرایی برنامه ضروری است. چالش اول بحث تولیت سلامت است که طبق بند هفت سیاست‌های کلی سلامت بر عهده وزارت بهداشت است. اما تحقق آن بدون در اختیار داشتن ابزارهای لازم ممکن نیست. همانطور که می‌دانید ۷۰ درصد سلامت مردم تحت تاثیر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است که مدیریت آن خارج از حوزه بهداشت است. اساتید و دوستان بیشترین عمر از دست رفته مردم ایران مربوط به تروماست. حوادث و سوانح است که بخش عمده آن مربوط به جاده ها خودروها و علل دیگر است. چالش دوم که در چند سال اخیر اتفاق افتاده، بحران نیروی انسانی است. مسائلی از قبیل خروج از چرخه خدمت، تغییر شغل و عدم  ادامه تحصیل به خصوص در دوره‌های دستیاری برخی از این چالش در حوزه سلامت هستند.

ظفرقندی خاطرنشان کرد: موضوع مهاجرت همین امروز در بخش پرستاری و پزشکی به صورت یک معضل جدی خود را نشان داده است. ما می‌توانیم این مهاجرت را کم و نهایتا معکوس کنیم. چالش سوم بحران دارو و تشکیلات پزشکی است. هر یک از مراحل تامین توزیع دسترسی و قیمت دارو با مشکلات متعدد روبرو است که برای حل آنها راهکارهای فوری و تصمیمات جدی لازم است. من در همین دو روز گذشته خدمت آقای دکتر عارف رسیدم و از ایشان خواست به صورت فوری این مشکل رت ما بتوانیم حل کنیم و ۳۰۰ قلم کمبود دارو را با یک تزریق منابع فوری جبران بکند. چالش چهارم فرسودگی و کمبود زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف است. فرسودگی امکانات بستری و کمبود امکانات سرپایی و مواردی که مورد نیاز سلامت امروز کشور است .علاوه بر چالش‌های فوق موضوع موضوعات جدید دیگری هم در زمان ها به عرصه گذاشتند که بدون توجه به آنها نمی‌توان برنامه مناسبی برای حل مشکلات تدوین کرد.

وی افزود: برخی از این موارد و مشکلات عبارتند از تغییر نسلی که در مدیریت نیروی انسانی نقش پررنگی دارد. فناوری اطلاعات که اساس هر تغییر و در نظام سلامت امروز است. هوش مصنوعی که می‌رود تا در تمام شئون زندگی بشری نقش جدی ایفا کند و اما فرصت‌ها در کنار چالش‌ها و تعطیلات پیش رو دولت برای ارتقای سلامت مردم فرصت‌های مهمی هم برای وزارت بهداشت در این دوره دارد. اولین فرصت حمایت رهبری نظام از دانش و گسترش آن در مرزهای علمی دنیا و توجه ایشان به جایگاه دانشگاه هاست. فرصت دیگر شخص رئیس جمهور است که خود مسلط به حوزه سلامت و شعار انتخاباتی ایشان عدالت و حقوق مردم بوده است. فرصت سوم تشکیل دولت وفاق ملی که مبنای آن خدمت بهتر به مردم بدون در نظر گرفتن طریقه‌های سیاسی در فرصت دیگر امکان تعامل مثبت و فعال با نمایندگان محترم مجلس به ویژه کمیسیون‌های تخصصی است. در اهداف و برنامه‌های کلان با توجه به تمام موارد پیش رو اکنون به صورت فهرست‌وار اهداف کلان برنامه وزارت بهداشت را در دولت چهارم چه بر اساس اسناد بالا دستی سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه توسعه است تقدیم شما می کنم. لازم است اضافه کنم برنامه وزارت بهداشت دولت چهارم قبلا به شما دوستان و همکاران ارائه شده است.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: ایجاد انگیزه جهت نگهداشت و جلوگیری از مهاجرت و معکوس کردن مهاجرت و به خصوص توجه به شاغلین جوان در حوزه سلامت، افزایش خودکفایی در تامین مواد اولیه و حمایت از صنایع دارویی و ملزومات و تجهیزات پزشکی، یکپارچه سازی و جامعیت بخشی به برنامه‌های متفرقه امنیتی، توسعه زیرساخت‌های سلامت الکترونیک و چون یکی از دوستان این را فرمودند؛ شناسایی و توجه به متغیرهای اثرگذار در هرم جمعیتی و موضوع مهم قانون خانواده و جوانی جمعیت،  سلامت روانی سالمندی، کاهش ازدواج و نرخ باروری و سلامت جامعه، توجه به مشکلات دانش آموختگان جوان گروه پزشکی، ایجاد فضای شاداب پر نشاط در دانشگاه‌ها برای دانشجویان و تشویق آنان به مشارکت در امور دانشگاه، ساماندهی و توسعه خدمات آموزشی پژوهشی بهداشتی و دارویی طب ایرانی از جمله اولویت های ما در وزارت بهداشت خواهد بود.

ظفرقندی خطاب به مردم گفت: مردم عزیز ایران به صراحت اعلام  می‌کنم وزارت بهداشت یک بخش خدماتی تخصصی است که باید بر اساس مبانی خود اداره شود و سیاست بازی و تفکر جناحی در این حوزه هیچ جایی ندارد. من از تمام نیروهای توانمند با هر گرایش فکری برای عملیاتی شدن برنامه وزارت بهداشت در دولت چهاردهم استفاده خواهم کرد.

وی افزود: هر کس در چارچوب قوانین اصلی کشور برای پیشرفت ایران تلاش کند دست او را برای همکاری با صمیمیت می فشاریم. ما باید با مقررات زدایی، تسهیل امور را به منظور حفظ و نگهداشت نیروی انسانی ایجاد کنیم. اما کلام آخر در بحث کلام آخر می‌گویم که عده ای فرمودند چرا ما افزایش دانشجو مخالفت کردیم؟ درحالی که هیچ وقت با افزایش دانشجو مخالفت نکردم .با هیچ قانونی هم مخالفت نکردم. فقط می‌گفتیم که افزایش دانشجو به پیوست دو تا مطلب اتفاق بیفتد. یکی اینکه بودجه‌ را بدهیم و  یکی اینکه استاد کافی داشته باشم و اگر نداشته باشیم این کار باعث کاهش کیفیت می‌شود. ما در حوزه سلامت کاهش کیفیت رو نمی‌توانیم بپذیریم وگرنه ما هیچ وقت با افزایش دانشجو مخالفت نکردیم. هم‌چنین گفتند ایشان هرجا رفته سیاست کاری کرده است. شما نگاه کنید من هشت سال رئیس دانشگاه بودم. تمام آن هایی که از گروه مقابل بودن، اسم نمی‌برم اما همه معاون من بودند. 

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت  آقای دکتر پزشکیان که الان رئیس جمهور هستند در همون انتخابات رد صلاحیت شدند و اگر دخالت بزرگان نبود امروز آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور این مملکت نبود. بالاخره ما نمی‌توانیم واقعیات را کتمان بکنیم. 

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در تذکری یادآور شد: آقای پزشکیان در ابتدا توسط هیئت اجرایی استان مربوطه رد صلاحیت شد و نه توسط دستگاه‌های امنیتی و شورای نگهبان.

کد خبر 1777633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha