توسعه شهری باید مسجدمحور باشد/تأسیس ۲۶ شهرک الگو با محور مساجد

زاکانی با بیان اینکه توسعه و تحول شهری باید بر محور مساجد شکل گیرد، گفت: در همین راستا ایجاد ساخت ۲۶ شهرک الگو بر محوریت مساجد را در دستور کار داریم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، بیستمین اجلاس سراسری مسجد با حضور ائمه جمعه و جماعات استان تهران صبح امروز (سه شنبه، ۳۰ مردادماه) در مجتمع آدینه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسین محمدابراهیم، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران و علیرضا زاکانی، شهردار تهران برگزار شد.

گزارش تصویری این اجلاس را اینجا ببینید.

بنا بر این گزارش، در این نشست، علیرضا زاکانی با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در تحول و توسعه شهر تهران گفت: شهرداری تهران تحول کالبدی، روحی، مدیریت شهری و فناوری را در دستور کار خود قرار داده است. ما معتقدیم مسجد محور و مجموعه ای است که همه ارکان تحول شهری باید بر محور مسجد شکل بگیرد.

توسعه شهری باید مسجدمحور باشد/تأسیس ۲۶ شهرک الگو با محور مساجد

شهردار تهران بیان کرد: امروز افراد، خانواده ها و نهادها باید خود را موظف به پشتیبانی از مساجد بدانند و شهرداری تهران نیز افتخار خود می داند که مساجد را توسعه دهد و احیا نماید.

وی تقویت فیزیکی و نرم افزاری مساجد را یکی از برنامه های مورد توجه شهرداری دانست و افزود: معتقدیم کار ممتازی که برای بهبود روح شهر باید انجام شود، اهتمام به مسجدمحوری و در این راستا در قالب طرح شهید آرمان تلاش داریم که از مساجد پشتیبانی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در طول سه سال گذشته با همکاری مساجد و برخی از نهادها طرح ها و برنامه های مختلفی از جمله طرح محرم شهر و برپایی جشن غدیر انجام شده است که در گذشته چنین طرح هایی در شهر تهران اجرا نمی شد.

وی ادامه داد: ما سال گذشته به الگویی رسیدیم که منجر به اقدام به راه اندازی شهرک های الگو در تهران شد. در قالب طرحی تلاش کردیم در ساخت شهرک های الگو ساخت مسجد، مراکز ورزشی و آموزشی نیز مورد توجه قرار گیرد و همه شهرک به گونه ای طراحی شد که مسجد محور باشد و در همین راستا ۲۶ شهرک بر مبنا و محور مساجد ساخته شده است.

توسعه شهری باید مسجدمحور باشد/تأسیس ۲۶ شهرک الگو با محور مساجد

شهردار تهران خاطرنشان کرد: ما به سازندگان مجموعه های بالای ۲۰۰ واحد تاکید کرده ایم که حتما باید در کنار این مجموعه ها ساخت مسجد را هم مورد توجه قرار دهند. امروز برخی انتقاد می کنند که چرا شهرداری در پارک ها مسجد می سازد. وجود مسجد در پارک تضمینی برای سلامت و امنیت مردم را به همراه دارد و این رویکرد را ما با قوت دنبال خواهیم کرد.

وی از همکاری شهرداری تهران با حوزه های علمیه خبر داد و گفت: در قالب طرحی یک هزار و ۲۰۰ طلبه و روحانی را برای ارتقای آموزش دینی مدارس استفاده کردیم و در یک برنامه هدف گذاری شده در ۸۰۰ مسجد و یک هزار و ۶۰۰ مدرسه این علما را به عنوان ائمه جماعات مدارس استفاده نمودیم و خوشبختانه با استقبال مدارس نیز روبرو بوده ایم.

وی بر لزوم تقویت پیوند مسجد، مدرسه و خانواده تاکید کرد و گفت: سبک زندگی شهروندان را باید به گونه ای طراحی کنیم که قوت دینی و همدلی در شهر موج بزند. از طرفی همه اقدامات در راستای تحول شهر باید بر اساس مساجد طراحی شود چرا که معتقدیم تقویت مساجد در ابعاد مختلف می تواند زمینه ساز رونق حضور مردم و جوانان در خانه های خدا شود.

توسعه شهری باید مسجدمحور باشد/تأسیس ۲۶ شهرک الگو با محور مساجد

وی اجرای طرح قهرمان شهر به منظور تقویت فعالیت های ورزشی در کنار مساجد را یکی دیگر از برنامه های مورد توجه دانست و گفت: اجرای این طرح موجب شده است که مساجد در فعالیت های ورزشی با یکدیگر رقابت کنند و اقدام به تشکیل گروه های مختلف در رشته های ورزشی نمایند. رویکرد دیگر ما تقویت فعالیت های قرآنی و عترت است که با جدیت آن را دنبال می کنیم.

کد خبر 1777919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha