رونمایی از نسخه خطی ۳۶۶ ساله حلیة‌المتقین در مشهد

نسخه خطی ۳۶۶ ساله حلیة المتقین علامه مجلسی در کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، سیدرضا صداقت حسینی، کارشناس اداره مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی، صبح امروز سه شنبه(۳۰ مردادماه) در آیین رونمایی از این نسخه گفت: محتوای این کتاب که در ۱۴ باب و یک خاتمه است و هر باب ۱۲ فصل دارد، مربوط به آداب و مناسک معاشرت و مجالست و همچنین آداب و سنن خوردن و آشامیدن حجامت و سفر است که با خط نستعلیق نوشته شده است.

وی افزود: کتابی که امروز رونمایی شد در سال ۱۰۸۰ قمری کتابت شده و میرزا رضا نایینی در سال ۱۳۱۱ شمسی وقف آستان قدس رضوی کرده است.

کارشناس اداره مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی با بیان اینکه علامه محمدباقر مجلسی در سال ۱۰۳۷ قمری در اصفهان متولد شده و در سال هزار و ۱۱۰ نیز در همان جا از دنیا رفته و مقبره او نیز در همان شهر است گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ نسخه از کتابهای علامه  که به زبان عربی و فارسی نگاشته شده اند هم اکنون در مرکز نسخ کتابخانه استان قدس رضوی نگهداری می‌شوند.

رونمایی از نسخه خطی ۳۶۶ ساله حلیة المتقین در مشهد

گفتنی است، حلیه المتقین، نخستین بار در سال ۱۲۴۸، سپس در سال ۱۲۶۰ق در تهران به صورت چوبی، سپس به ترتیب در سال‌های ۱۲۸۰، ۱۲۸۵، ۱۲۸۷، ۱۳۰۰، ۱۳۰۱، ۱۳۱۸، ۱۳۲۵، ۱۳۲۹، ۱۳۵۵، ۱۳۷۱، ۱۳۷۴ق (با تصحیح علامه ابوالحسن شعرانی) و یک بار نیز بدون تاریخ در تهران، در سال‌های ۱۲۶۱ و ۱۳۰۱ق در لکهنو، یک بار نیز بدون تاریخ در بمبئی به صورت سنگی و سپس در سال‌های ۱۳۲۷، ۱۳۳۷، ۱۳۴۷ش و ۱۳۷۹ق به صورت حروفی (سربی)، مستقل یا به انضمام برخی رساله‌ها، همچون رساله‌ی حسینیه به چاپ رسیده است.

کتابی مشهور در اخلاق اسلامی و آداب زندگی از زیور، پوشاک، خوردن و نوشیدن، خوابیدن، معاشرت و مجالست با مردم، مباشرت با زنان، تربیت فرزند، آداب سفر و جز اینهاست که در ۱۳ باب و یک خاتمه و هر باب در چند فصل، گویا بین سال‌های ۱۰۷۹ – ۱۰۸۱ق به نام شاه سلطان سلیمان صفوی (۱۰۷۷ – ۱۱۰۵ق) تالیف گردیده است.

در مجلدات فهرست‌های مختلف کتابخانه‌ی عامره‌ی مجلس شورای اسلامی، نسخه‌های متعددی از کتاب حلیه المتقین گزارش گردیده است، نیز از نسخه‌های جدید آن می‌توان به شماره‌های «۱/۸۸۹۸» و «۱/۹۶۶۸» اشاره نمود. باید افزود، استاد احمد منزوی گزارشی از نسخه‌های مختلف این اثر در کتابخانه‌های ایران و خارج از کشور در فهرستواره کتابهای فارسی (ج۶، صص۴۳۳ – ۴۳۵) بدست داده است.

شایان ذکر است، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با ۵۸ کتابخانه در مشهد و شهرستان‌ها، دارا بودن چندین هزار اثر موزه‌ای، ۲ میلیون نشریه ادواری، ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی و همچنین ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی از بزرگترین و جامع‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است.

کد خبر 1777940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha