برنامه هفتم توسعه مبنای عملکرد در وزارت کشور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چهارمین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت «اسکندر مومنی» وزیر پیشنهادی کشور پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان،  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چهارمین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت «اسکندر مومنی» وزیر پیشنهادی کشور پرداختند.

ولی الله بیاتی ضمن قرائت گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی درباره وزیر پیشنهادی کشور از موافقت این کمیسیون با برنامه های  اسکندر مؤمنی خبر داد.

همچنین ابراهیم رضایی از نظر مساعد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر پیشنهادی کشور خبر داد.

از طرف کمیسیون عمران، نیز عبدالجلال ایری با قرائت گزارش کمیسیون متبوع خود، از موافقت با پیشنهاد تصدی اسکندر مؤمنی برای پست وزارت کشور خبر داد.

مخالفان وزیر پیشنهادی کشور

«مومنی» به حوزه معیشتی کارکنان وزارت کشور توجه کند

مصطفی پوردهقان به عنوان مخالف اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: دولت وفاق ملی تشکیل شد و مسعود پزشکیان به عنوان نفر اول اجرایی کشور منتخب مردم شد. امروز او کابینه‌اش را به مجلس معرفی کرده است که ما انتقاداتمان را هم به رئیس‌جمهور مطرح کردیم.

نماینده مردم اردکان با اشاره به ویژگی‌های سردار مومنی افزود: همگان آقای مومنی را به عنوان فردی منظم، مومن، پاکدست و آشنا به برنامه‌های حوزه‌های انتظامی و امنیتی می‌شناسند. منتها با توجه به سابقه ۱۸ ساله فعالیتم در حوزه وزارت کشور لازم است که نکاتی را بیان کنم.

وی خاطرنشان کرد: در بدنه وزارت کشور کارکنان متعهد، منظم، متخصص، فعال و با سوادی حضور دارند که در دولت‌های مختلف ذبح سیاسی شدند و در گوشه‌ای از وزارتخانه مهم کشور خاک می‌خورند. آنها به واسطه افکار سیاسی‌شان حذف شدند.

پوردهقان، سردار مومنی را فردی معتقد و آگاه به مسائل سیاسی خواند و گفت: آقای مومنی شما قول دادید که با اعتدال و نگاه به تخصص افراد رفتار کنید. در برخی از استان‌ها افراد با نردبان‌های سیاسی منصوب شده و بالا آمدند آن هم به واسطه آنکه در ستاد انتخاباتی شربت دادند و پوستر چسباندند. انتظار می‌رود آقای مومنی از سرمایه‌های اجتماعی استفاده کرده و افراد غیرمتخصص را کنار بگذارند.

وی تصریح کرد: در حوزه‌های اجتماعی بعضا با مسائل تنش‌زا و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی مواجه می‌شویم که انتظار می‌رود برای حل آن از ابزارهای انتظامی و امنیتی استفاده نشود و آنها را با نگاه فرهنگی و اجتماعی حل کنید.

پوردهقان با تاکید بر لزوم حل مشکلات معیشتی در وزارت کشور و در بین فرمانداران و بخشداران گفت: با عینک سیاسی به استان‌ها نگاه نکنید. استانداران و فرمانداران را براساس دانش‌شان انتخاب کنید. افرادی که دارای سهم اقتصادی و معیشتی و کارنامه خوبی باشند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور یکی از وزارتخانه‌های مهم کشور است، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس به عنوان همکاران و همیاران مشورتی وزیر کشور در انتخابات و حوزه‌های امنیتی آماده همراهی و همکاری با شما و دولت هستند.

ضرورت دقت در انتخاب استانداران و فرمانداران 

حمیدرضا گودرزی به عنوان مخالف اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: بنده به عنوان مخالف ثبت‌نام کردم اما به شما به عنوان موافق رای می‌دهم. از ۲۴۰ نفر نماینده متقاضی برای صحبت هم ۲۱۲ نفر به عنوان موافق ثبت‌نام کردند.

نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربه خود در وزارت کشور افزود: وزارت کشور وزارت گسترده‌ای است که تمامی نظم و انضباط داخل کشور به این وزارتخانه برمی‌گردد. درخواست ما این است که در انتخاب استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران و همچنین در سازمان شهرداری و دهیاری‌ها دقت فراوان کنیم.

وی با اشاره به اهمیت وزارت کشور گفت: آقای مومنی را به نظم و انضباط می‌شناسند. انتظار می‌رود به مولفه‌هایی همچون تامین آزادی، سرمایه اجتماعی، اجرای سیاست‌های عمومی و استفاده از مشارکت‌های عمومی در اداره کشور توجه شود.

گودرزی با اشاره به ویژگی های وزیر پیشنهادی کشور گفت: آقای مومنی دارای تجربه و سوابق مدیریتی بسیار قوی‌ای است. انتظار می‌رود که در دوران ایشان شاهد افزایش ارتباطات مردم و ارتباط با نمایندگان باشیم که البته همه اینها از ویژگی‌های وزیر پیشنهادی کشور است.

مومنی تخصص های مورد نیاز وزارت کشور را ندارد

محمد باقری نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مخالف گفت: آقای مومنی در حوزه‌های تخصصی مورد نیاز وزارت کشور نه تجربه‌ و نه علم دارد.

وی افزود: وزیر کشور باید تجربه و علم کافی داشته باشد و اگر کسی که نه علم و نه تجربه آن را دارد نباید در وزارتخانه بگذاریم که باید مسائل سیاسی فرهنگی اجتماعی را درک کند.

موافقان وزیر پیشنهادی کشور با اشاره به کارنامه مثبت اسکندر مومنی گفتند: رویکرد تعاملی و مشارکتی، برنامه مشخص درباره اتباع از جمله ویژگی های وزیر پیشنهادی کشور است و رئیس جمهور بهترین گزینه را برای وزارت کشور معرفی کرده است.

 کارنامه مومنی مثبت است

عباس صوفی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی کشور با بیان اینکه کارنامه مومنی مثبت است، گفت: وقتی که در سال‌های دهه ۸۰ یعنی قریب به ۲۰ سال پیش سالانه ۲۸ هزار تلفات جاده‌ای داشتیم ایشان برنامه‌ای را اجرا کرد که این تلفات تا ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود: در عملکرد موفق کارنامه سردار مؤمنی دو نکته دارد اول اینکه این فرد برای جان انسان‌ها اهمیت قائل است و در چنین شرایطی دلیل ندارد ما دنبال افرادی برویم که کارنامه درستی ندارند، دوم اینکه به هر حال ایشان آدم موفقی است که در هر سمتی قرار گرفته موفق عمل کرده است.  

رئیس‌جمهور بهترین گزینه را برای وزارت کشور معرفی کرد

محمد میرزایی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی کشور گفت: بررسی شخصیت و برنامه‌های دکتر مومنی بیانگر آن است که رئیس جمهور محترم بهترین گزینه را برای وزارت کشور انتخاب کرده‌اند.

نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی افزود: وظیفه نمایندگان محترم است که با رای بسیار بالا از این انتخاب حمایت کنند تا ان‌شاءالله ایشان با قدرت مسئول مدیریت و رهبری امور سیاست داخلی کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: تلفیق رویکردهای سیاسی، امنیتی و اجتماعی و عمرانی تجربه و شخصیت دکتر مؤمنی بر اساس کار ویژه‌های وزارت کشور که به بحث‌ها و موضوعات سیاسی اجتماعی امنیتی به عنوان می‌پردازد بیانگر تلفیق نگاه سیاسی و عمرانی و امنیتی با رویکرد اجتماعی است.

برنامه وزیر پیشنهادی کشور درباره اتباع 

نصرالله پژمانفر نیز به عنوان موافق اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: دولت وفاق ملی به معنای انجام کار در چارچوب قانون و اصل قانونی است و گرایش‌های سیاسی فرقی نمی‌کند مهم آن است که افراد در چارچوب نظام باشد پس اگر فردی چارچوب نظام را رعایت نکرده و حذف شد، نباید آن را با جریان اصلاح‌طلبی و اصوگری گره زنیم.

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق علمی وزیر پیشنهادی کشور، افزود: آقای مومنی دکترای رشته امنیت ملی از دانشگاه دفاع ملی را دارد و فوق لیسانس خود در امور سیاسی بین‌المللی را از دانشگاه تهران اخذ کرده است. با توجه به این‌که یکی از مهم‌ترین وظایف وزیر کشور تامین امنیت داخلی است می‌توان گفت که تحصیلات آقای مومنی مرتبط با وظایفش در وزارت کشور است.

پژمانفر با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برنامه‌های مومنی را جامع تعبیر کرده است، خاطرنشان کرد: مشارکت سیاسی – اجتماعی، ارتقاء امنیت و آسایش اجتماعی مدیریت بحران‌ها درباره حوادث غیرمترقبه و چالش‌های زیست محیطی و مدیریت شهری از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های مومنی مبتنی بر قانون برنامه هفتم سند چشم‌انداز و بیانیه گام دوم است، گفت: ما هم معتقدیم که نباید وزارت کشور باندی و حزبی اداره شود و جریان‌های سیاسی در آن حاکم نبوده و نگاه سیاسی مبنای مسئولیت پذیری نباشد. وزارت کشور جزئی از حاکمیت است که باید با نگاه حاکمیتی اداره شود و حتی به تعبیری می‌توان گفت که وزیر کشور کوچک‌شده یک رئیس جمهور است و نباید باندی اداره شود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در مواقعی برخی جریانات سیاسی اتوبوسی در وزارت کشور پیاده شده است و انحرافاتی داشته است اما نگاه آقای مومنی اتوبوسی نیست و تلاش می‌کند از افراد دارای صلاحیت را بدون در نظر گرفتن گرایش‌های سیاسی استفاده کند البته منوط به این‌که در چارچوب انقلاب بوده و موازین انقلاب را رعایت کند.

پژمانفر با بیان اینکه مومنی در اوج بحران‌ها در خراسان بزرگ مسئولیت داشت و کارها را با کمال امنیت جلو برد او در پلیس راهور نشان درجه یک خدمت را کسب کرد و توانست در راستای کاهش تلفات جاده‌ای برنامه‌ها را پیش ببرد، خاطرنشان کرد: اتباع برای کشور ما یک فرصت است و در صورت عدم مدیریت به تهدید تبدیل می‌شود لذا مدیریت اتباع در کشورمان مهم به شمار می‌آید کما این‌که بسیاری از آنها در دوران دفاع مقدس همراه بودند. پس باید برنامه دقیقی درباره آن داشت می‌دانم که آقای مومنی برنامه مشخصی درباره اتباع دارد.

مومنی رویکرد تعاملی و مشارکتی دارد

حسن هاشمی نیز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی کشور گفت: تلفیق ویژگی‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی و عمرانی از مهم‌ترین ویژگی وزیر پیشنهادی کشور است.

نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای مومنی در موضوعات سیاسی-اجتماعی و عمرانی نگاه تلفیقی سیاسی، عمرانی – امنیتی با رویکرد اجتماعی دارد.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد وزیر پیشنهادی کشور تعامل اقناعی و مشارکتی به مسائل است.

اسکندر مومنی نیز پس از استماع نظرات موافق و مخالف با اشاره به برنامه های خود در وزارت کشور در گفت: برنامه تفصیلی من برای ایفای وظایف وزارت کشور تقدیم محضر شما شده و در جلسات متعدد کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و مجامع مختلف ارائه گردید که در این فرصت کوتاه به چند نکته اصلی آن اشاره می‌کنم.

وزیر پیشنهادی وزارت کشور افزود: قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، قانون برنامه پنج ساله هفتم و دیگر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی مبنای تمام هدف‌گذاری‌ها، تصمیمات و اقدامات ما خواهد بود و می‌خواهیم با نظارت و کمک شما الگویی از وفاق ملی که شعار محوری رئیس جمهور محترم نیز بوده برای سربلندی ایران عزیز باشیم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت کشور دولت چهاردهم مصمم است تا از همه امکانات و منابع انسانی موجود بهره ببرد و در گامی بلندتر با تسهیل‌گری مشارکت جویی و استمداد از همه نخبگان و مجامع علمی و تحقیقاتی فرصت سازی کند تا به خواست خدا افق‌های جدیدی برای تحلیل و تقلیل مشکلات کشور بگشاید.

مومنی با بیان اینکه میهن پهناور و پر افتخار ما هیچ چیز برای رسیدن به آرمان‌های خود کم ندارد، تاکید کرد: این ما و شما هستیم که باید با توکل بر خدا و فراهم ساختن زمینه فعلیت یافتن آنها به رسالت تاریخی خویش جامه عمل بپوشانیم. سرمایه اصلی و پشتوانه اصیل نظام اسلامی چیزی جز عموم مردم نیست. چنانکه مولایمان به مالک اشتر نوشت: ستون دین و محور وحدت در برابر دشمنان توده مردم است.

وی تصریح کرد: باید توجه و عنایت تو فقط با آنان باشد. بنابراین مردم ولی نعمت صاحب منصبان، راهنما و ناظر بر عملکرد آنان هستند و به حکم قانون اساسی و با رعایت سازوکارهای قانونی حق نقد و اعتراض دارند. باید به متن جامعه باور داشت، با آنان گفتگو کرد، به حقوق و آزادی‌های آنان احترام گذاشت و کرامتی را که خدا به همگان اعطا کرده پاس داشت تا شاهد معجزه یدالله مع الجماعة بشویم.

وزیر پیشنهادی کشور خاطرنشان کرد: همواره از رایزنی و مشورت و همفکری شما نمایندگان کمک خواهم گرفت. همانگونه که متواضعانه و صمیمانه از دیگر صاحب نظران و دلسوزان نیز درخواست می‌نمایم که این برادر خود را از نعمت راهنمایی و مشورت محروم نفرمایند. مقامات محلی و در رأس آنان استانداران در این زمینه اهمیت مضاعفی دارند. چقدر آموزنده و الهام بخش است که امام عزیز و راحل در وصیت‌نامه سیاسی و الهی خویش فرمودند به وزرای کشور در طول تاریخ توصیه می‌کنم که در انتخاب استاندارها دقت کنند. اشخاص لایق، متدین، متعهد، عاقل و سازگار با مردم انتخاب نمایند تا آرامش در کشور هرچه بیشتر حکفرما باشد.

مومنی گفت: در پیشگاه خدای متعال و حضور شما نمایندگان محترم ملت شریف ایران پیمان می‌بندم که ملاک و معیار اصلی در انتخاب‌ها و انتصاب‌ها لیاقت و کاردانی، تدین و پاکدستی، تعهد، مردمداری، خردمندی و کارآمدی باشد.

وی تاکید کرد: برادران و خواهران گرامی امروز ایران عزیزمان بیش از هر زمان دیگر نیازمند امنیت و آرامش، همبستگی ملی و امید و امیدآفرینی است. تامین امنیت عمومی و افزایش مشارکت و نشاط و همبستگی اجتماعی از وظایف اصلی وزارت کشور است و می‌دانیم که این اهداف جز از رهگذر آنچه گفته شد حاصل نمی‌شود. بدون آسودگی خاطر و اعتماد شهروندان به کوشش و توزیع عادلانه قدرت هیچ برنامه خوب و لازم دیگری قابل اجرا نیست. ما پیش از هر چیز به برقراری عدالت و وفاق ملی نیازمندیم.

وزیر پیشنهادی کشور گفت: وزارت کشور می‌تواند و باید نماد همبستگی و حضور همه فرزندان میهن پهناورمان در صحنه باشد و با تکیه بر سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش‌بنیان پیشرفت متوازن و عدالت محور را محقق سازد. بنابراین با اجتناب از تمرکز گرایی باید نگاه جامع به همه کشور به ویژه مناطق کمتر برخوردار داشته باشیم.

مومنی تاکید کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا که در فصل هفتم قانون اساسی به آن تاکید شده است در این مسیر جایگاه برجسته‌ای دارند و باید در پیشبرد همه برنامه‌ها فعالانه حضور داشته باشند و از طریق نظارت موثر بر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سطح خدمات‌رسانی به شهروندان را روز به روز ارتقا بخشند. خصوصاً حفظ محیط زیست، مدیریت ترافیک و انضباط اجتماعی، توسعه ناوگان‌های مجهز و روز آمد حمل و نقل عمومی، احداث و تکمیل حمل و نقل ریلی درون‌شهری، نظافت و زیباسازی نیز در این موضوع اهمیت دارد.

کد خبر 1777950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha