روایت زنان اندیشمند از تأثیر شهادت اسماعیل هنیه بر جهان اسلام

جمعی از بانوان در سخنرانی‌های خود در وبینار بین المللی «صدای زنان در محکومیت خیانت به شهید هنیه» تاکید کردند که خون شهید اسماعیل هنیه، باعث وحدت امت اسلامی شد.

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری شبستان، وبینار بین‌المللی «صدای زنان در محکومیت خیانت به شهید هنیه» به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ساعت امروز (سه شنبه، ۳۰ مرداد ماه) با حضور شخصیت‌های بین‌المللی از کشورهای لبنان، فلسطین و ایران و تونس برگزار شد.

در این وبینار، «ریما حبیب»، مسئول امور بانوان جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: مقاومت حقی مشروع در مقابل اشغالگران است و تا زمانی که اشغالگری وجود دارد، مقاومت نیز ادامه خواهد داشت تا ملت فلسطین بتواند به همه حقوق خود در آزادسازی و بازگشت به سرزمینشان، و تشکیل کشوری مستقل در سراسر سرزمین فلسطین به پایتختی قدس شریف دست یابند.

وی افزود: اجازه نمی‌دهیم که هیچ کسی در تصمیمات مستقل و خواست ملتمان دخالت کند و هر نیرویی که بخواهد به ابزاری در دست اشغالگران تبدیل شود، ما همانند اشغالگران با آن برخورد خواهیم کرد.

مقاومت حقی مشروع در مقابل اشغالگران است و تا زمانی که اشغالگری وجود دارد، مقاومت نیز ادامه خواهد داشت تا ملت فلسطین بتواند به همه حقوق خود در آزادسازی و بازگشت به سرزمینشان، و تشکیل کشوری مستقل در سراسر سرزمین فلسطین به پایتختی قدس شریف دست یابند.

مسئول امور بانوان جنبش جهاد اسلامی تأکید کرد: دشمن صهیونیستی در این جنگ و نسل‌کشی در غزه و کشتار زنان و کودکان و سالخوردگان، نتوانسته به هیچ یک از اهداف خود نخواهد رسید.

ریما حبیب، با دعوت از مردم همه کشورهای اسلامی و عربی و غربی برای از سرگیری تظاهرات اعتراض‌آمیز، علیه جنایات رژیم صهیونیستی تأکید کرد: نباید گذاشت که ریختن خون مردم فلسطین و نسل‌کشی آنها به یک مسئله و رویداد عادی تبدیل شود و مسئله شهدای این سرزمین تنها در حد آمار و اعداد رسانه‌های خبری باشد.

وی افزود:  این دشمن نادان نمی‌داند که با شهادت هر فرمانده، خون جدیدی در رگ‌های مقاومت جریان می‌یابد و باعث تقویت آن می‌شود.

مسئول امور بانوان جنبش جهاد اسلامی گفت: پاسخ به این دشمن باید تکان‌دهنده باشد؛ دشمنی که همه خطوط قرمز را زیرپا گذاشته است و دست به ترور شهید اسماعیل هنیه زده است.

وی تأکید کرد: ما در اردوگاه‌ها تا آخرین لحظه بر حق بازگشت و هویت فلسطینی خود تأکیدکرده و به عهد خود با این سرزمین پایبند می‌مانیم و همانطور که پدرانمان به ما آموختند، ما نیز به فرزندانمان می‌آموزیم که باید حق سلب شده خودمان را از این دشمن اشغالگر پس بگیریم.

«راغده المصری» پژوهشگر و استاد دانشگاه لبنان در این وبینار گفت: شهادت نزد ما فرهنگ زیستن است و نه مرگ. ما برای برپاداشتن ارزش‌هایی مانند حقیقت، آزادی و عدالت و تأمین حقوق ملت‌هایمان و مقابله با ظلم شهید می‌شویم و این فرهنگ ما برای زندگی است.

وی افزود: شهید اسماعیل هنیه از یک خانواده اهل مقاومت و شهادت بود که حدود ۶۰ نفر از اعضای خانواده و خاندانش به شهادت رسیدند، وی فرزندان و نوه‌هایش را در راه قدس و آزادسازی سرمین فلسطین تقدیم کرد. شهید هنیه با وجود فشارها و مشکلات بسیار زیادی که در طول زندگی با آنها مواجه شد، همچنان با گام‌هایی استوار به راهش ادامه داد تا این که خداوند فیض شهادت را نصیب او کرد.

شهادت نزد ما فرهنگ زیستن است و نه مرگ. ما برای برپاداشتن ارزش‌هایی مانند حقیقت، آزادی و عدالت و تأمین حقوق ملت‌هایمان و مقابله با ظلم شهید می‌شویم و این فرهنگ ما برای زندگی است.

وی تاکید کرد: ما در جمعیت زنان برای قدس با شهدای مقاومت و به‌ویژه شهید اسماعیل هنیه و شهید فؤاد شکر عهد می‌بندیم که به همراه فرزندانمان همچنان به عهد خود به مقاومت پایبند بمانیم و سلاح‌مان را ترک نکنیم. ما در کنار مردان به ایستادگی خود ادامه می‌دهیم و در تاریخ‌سازی و شکل دادن آینده امت اسلامی مشارکت خواهیم کرد.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه لبنان تأکیدکرد: ما با دستان و با خون خودمان، تاریخ و آینده امت خود را رقم خواهیم زد و دشمن را شکست خواهیم داد و به خواست خداوند همگی با هم به‌زودی در قدس نماز خواهیم خواند.

خدیجه شهاب، استاد دانشگاه لبنان در وبینار بین‌المللی «صدای زنان در محکومیت خیانت به شهید هنیه» گفت: شهید هنیه در یکی از سخنرانی‌هایش درباره شهید سلیمانی، او را «شهید قدس» نامید که این مسئله به دلیل حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه او از مقاومت فلسطین بود. قطعا شهید هنیه آرزو داشت که به شهید سلیمانی ملحق شود و فاصله زمانی برای برآورده شدن این آرزوی برای او چندان طولانی نبود.

وی افزود: اسماعیل هنیه، زندگی و فرزندان و نوه‌های خودش را تقدیم مسئله فلسطین کرد و با همه رهبران محور مقاومت همکاری داشت؛ محوری که توانست همه معادلات را در منطقه تغییر دهد.

خدیجه شهاب اظهار کرد: شهید هنیه جان خود را فدای مسئله فلسطین کرد و به جمع فرماندهان شهید محور مقاومت پیوست؛ شهدایی مانند شیخ رنتیسی، فتحی شقاقی، شیخ احمد یاسین، عماد مغنیه، عباس الموسوی، قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و دیگر فرماندهان شهید که دفاع از فلسطین و مردم مظلوم این سرزمین را برعهده گرفتند.

این استاد دانشگاه لبنان تأکید کرد: شهید هنیه فقط شهید فلسطین نیست، بلکه شهید امت اسلامی و جهان اسلام و شهید دفاع از مقدسات است. شهید هنیه با شهادت خود، باعث وحدت امت اسلامی شد.

شهید هنیه فقط شهید فلسطین نیست، بلکه شهید امت اسلامی و جهان اسلام و شهید دفاع از مقدسات است. شهید هنیه با شهادت خود، باعث وحدت امت اسلامی شد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: مسئله فلسطین، مسئله‌ای محوری برای متحد کردن امت اسلامی است و ما امروزه با نبرد طوفان الاقصی در حال نبرد با دشمن صهیونیستی هستیم؛ طوفانی که توانسته دشمن صهیونیستی را درنوردد و زمان سقوط و شکست آن را نزدیک‌تر کند.

ریما فخری، عضو شورای سیاسی حزب‌الله لبنان در وبینار بین‌المللی «صدای زنان در محکومیت خیانت به شهید هنیه» گفت:  ما در برابر یک فرمانده مردمی و شجاع قرار داریم که در طول زندگی خود در رویارویی با پروژه آمریکایی - استکباری که در طول دهه‌های متمادی به دنبال سلطه بر منطقه و کشورهای ماست، در میادین جهاد حضور داشت.

وی تصریح کرد: مقاومت در منطقه تنها در برابر دشمن اسرائیلی نیست بلکه در برابر پروژه استکبار آمریکایی - صهیونیستی و تسلط بر منطقه است.

ریما فخری گفت: این فرمانده شهید، مجاهدت کرد و فداکاری‌های زیادی انجام داد و موفق شد به همراه همه گروه‌های مقاومت در فلسطین و منطقه، نه تنها توانست شعله مقاومت را روشن نگه دارد،  بلکه آن را برافروخت و به خواست خداوند در آستانه یک پیروزی بزرگ  قرار داد.

وی ادامه داد: ما در برابر یک شخصیت وحدت‌گرا قرار داریم که همواره تلاش می‌کرد که همه گروه‌های فلسطینی را برای رویارویی با پروژه آمریکایی - اسرائیلی دور مقاومت جمع کند

ما در برابر یک شخصیت وحدت‌گرا قرار داریم که همواره تلاش می‌کرد که همه گروه‌های فلسطینی را برای رویارویی با پروژه آمریکایی - اسرائیلی دور مقاومت جمع کند

عضو شورای سیاسی حزب‌الله لبنان با بیان این که ما یک شخصیت بزرگ را در مقاومت از دست دادیم، گفت: ما در برابر شخصیتی قرار داریم که همه دارایی‌ها از خانواده، برادران، فرزندان و اموال گرفته تا جان خود را در راه خداوند تعالی تقدیم کرد، همانگونه که بسیاری از فرماندهان در محور مقاومت چنین هستند.

وی ادامه داد: این یک مبارزه در برابر نیروهای استکبار به رهبری ایالات متحده آمریکاست. این جهاد در طول دهه‌های متمادی موفق شده است، شکست پروژه استعمار و معادله‌ای که دشمنان تلاش می‌کردند بر ما تحمیل کنند، رقم بزند.

ریما فخری افزود: این موفقیت با جهاد و فداکاری و به لطف رهبری حکیمانه که در رأس آن امام سید علی خامنه‌ای (حفظه الله)   قرار دارد، محقق شده است.

وی تاکید کرد که امروز ما با خون پاک فرماندهان شهید بیش از پیش به پیروزی و اخراج رژیم غاصب صهیونیست از معادله و از منطقه خود نزدیک شده‌ایم.

امیره برغل، بانوی اندیشمند لبنانی گفت: صحبت از شهید اسماعیل هنیه، بیان خلاصه‌ای از تاریخ مسئله فلسطین است.

وی افزود: شهید هنیه در اردگاه الشاطیء در غزه متولد شد و تولد در اردوگاه‌ها بیانگر استمرار نکبت است که از سال ۱۹۴۸ آغاز شد و پایه گذار اخراج فلسطینیان بود که تا کنون ادامه دارد.

برغل اظهار کرد: شهید هنیه از نخستین سال‌های جوانی به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) پیوست و نماینده یک نسل از جوانان فلسطین شد. وی اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی انتخاب کرد و به قدرت آن ایمان داشت. وی مقاومت را به عنوان تنها راه بازپس‌گیری سرزمین خود و حقوق غصب شده مردم فلسطین برگزید.

وی با اشاره به محاصره غزه و تحریم این منطقه که وسعت آن از ۳۵۶ کیلومتر تجاوز نمی‌کند و از نظر ساکنین یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: شهید هنیه در این شرایط سخت مسئولیت را پذیرفت و توانست کشتی فلسطین در غزه را  علی‌رغم محاصره دشمنان و عقب نشستن دوستان رهبری کند.

این بانوی لبنان با اشاره به مقاومت مردم غزه، تاکید کرد: شهید هنیه در همه صحنه‌ها حاضر بود و با توجه به جایگاه رهبری خود به جمهوری اسلامی ایران روی آورد چرا که آن را پشتیان و حامی صادق مسئله فلسطین می‌دید و با حضور در مراسم باشکوه تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی، به نقش رهبری این فرمانده جمهوری اسلامی اعتراف کرده و او را «شهید قدس» خواند و سه بار این عنوان را تکرار کرد.

هنیه در مراسم باشکوه تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی، او را «شهید قدس» خواند و سه بار این عنوان را تکرار کرد.

وی در ادامه سخنان خود به نسل‌کشی در غزه اشاره کرد و افزود: شهید هنیه در این جنگ از بذل هیچ یک از داشته‌های خود دریغ نورزید. او ده‌ها نفر از خانواده خود را در این مسیر تقدیم کرد تا این که خود نیز با عاقبت بخیری به شهادت رسید.

برغل ادامه داد: او در ایران به شهادت رسید و با حضور شیعیان و اهل سنت با حضور جمعیتی  بی‌نظیر تشییع شد.

وی گفت: شهادت این مبارز بزرگ ما را با یک حقیقت رو به رو کرد که فلسطین قادر است، همه گروه‌های امت اسلامی از جمله پیروان مذاهب مختلف را به یکدیگر نزدیک کند.

این بانوی اندیشمند، مقاومت را یک اقدام وحدت‌گرایانه خواند و اظهار داشت: خون شهدا، فاصله‌ها را از بین می‌برد و با ساختن پل، هر یک از اعضای پیکره امت اسلامی را که جدا شده است، باز می‌گرداند.

«نورا فرحات»  استاد دانشگاه الجزایر گفت: دشمنان با اقدام بزدلانه خود در ترور شهید اسماعیل هنیه در خاک جمهوری اسلامی ایران، کینه‌توزی خود را نشان دادند.

وی افزود: دشمن صهیونیستی این مسئله را نادیده گرفت که این ترورها و فشارها علیه جبهه‌های مقاومت بی‌فایده بوده و نمی‌تواند مقاومت را به تسلیم وادار کند و بالعکس باعث افزایش تأکید و  پافشاری مقاومت برای شکست دشمن می‌شود.

این استاد دانشگاه الجزایر گفت: بر کسی پوشیده نیست که شکست دشمن نیازمند راهبردهایی یکپارچه است که زمینه‌های مختلفی را شامل می‌شود که یکی از مهمترین آنها جهاد تبیین است که به ویژه باید از طریق رسانه‌ها در فضای مجازی انجام شود.

 شکست دشمن نیازمند راهبردهایی یکپارچه است که یکی از مهمترین آنها جهاد تبیین است که به ویژه باید از طریق رسانه‌ها در فضای مجازی انجام شود.

وی افزود: باید به تبیین حقیقت و مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص مسئله فلسطین بپردازیم. ایران نخستین کشوری بود که از مسئله فلسطین حمایت کرد و به دلیل همین حمایت گسترده، با فشارهای بسیاری مواجه شد.

نورا فرحات تأکیدکرد: جمهوری اسلامی، حامی مقاومت است و شهید هنیه بارها در سخنرانی‌هایش به پشتیبانی و حمایت ایران از مسئله فلسطین اشاره کرده است.

وی با تأکید بر ضرورت و اهمیت جمع‌آوری و نشر زندگینامه رهبران مقاومت گفت: باید در رسانه‌ها جنایات رژیم صهیونیستی را که در حال ترور افراد، نقض حقوق بشر و کشتار زنان، کودکان و سالخوردگان است، رسوا کنیم.

این استاد دانشگاه الجزایر با بیان این‌که رژیم صهیونیستی اکنون در انتظار نابودی خودش است، خاطرنشان کرد: دشمن تصور می‌کرد که با ترور شهید هنیه به پیروزی دست یافته است درحالی که این پیروزی اکنون به شکست تبدیل شده، زیرا اکنون منتظر پاسخ است و همانطور که گفته می‌شود انتظار کشیدن برای پاسخ بدتر از دریافت آن است.

فرحات با اشاره به عصبانیت رژیم صهیونیستی از حمایت‌های مردمی در دنیا از فلسطین و به‌ویژه مردم کشورهای غربی گفت: ادامه برگزاری تظاهرات و فعالیت‌های مردمی در  کشورهای مختلف بسیار مهم است و می‌تواند باعث جلب توجه افکار عمومی دنیا به مسئله فلسطین شود.

«ذهبیه الفاهم» بانوی فعال تونسی در این وبینار، گفت: شهید اسماعیل هنیه دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و خصوصیات بود که به ندرت همه آنها در یک مسئول جمع می‌شوند. سخنرانی‌های قوی و شیوایی سخن او زبان‌زد بود و مطالعاتش در زبان عربی و اهتمام به ادبیات عرب به او در این مسئله کمک کرد و در شکل‌گیری شخصیت کاریزماتیک وی نقش داشت.

وی افزود: پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر، ویدیویی از هنیه در رسانه‌ها منتشر شد که نشان دهنده شادمانی در دفترش به همراه شماری از رهبران حماس در حال دنبال کردن گزارش‌های عملیات نیروهای گردانهای عزالدین القسام از یکی از کانال‌های تلویزیونی بود و پس از آن نماز شکر را به خاطر این پیروزی به جا آورد.

وی  با اشاره به شهادت هفت نفر از از افراد خانواده شهید هنیه از جمله ۳ پسر و تعدادی از نوه‌هایش در دهم آوریل در جریان حمله اسرائیل به خودروی آنها در اردوگاه الشاطیء در ایام عید فطر و همچنین شهادت ۱۰ نفر دیگر از اعضای خانواده‌اش از جمله خواهرش در ۲۴ ژوئن در حمله رژیم صهیونیستی به خانه‌ی آنها در همان اردوگاه در غرب غزه گفت: هنیه در واکنش به این مسئله اظهار داشت که خون خواهرش ام ناهض و فرزندان و نوه‌هایش با خون فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری و همه مناطق حضور فلسطینی‌ها آمیخته شده و این مسئله باعث افزایش پافشاری او بر مواضع و ادامه مسیر و اطمینان به پیروزی می‌شود.

مدیر انجمن فرهنگی الهدی اظهار کرد: شهید هنیه در حاشیه نمایشگاهی در تهران به شبکه‌های تلویزیونی گفت که کشورها و ملت‌های امت اسلامی قدس را قبله نخست خود می‌دانند و قدس محور نبرد با رژیم اشغالگر است.

وی افزود: حضور شهید هنیه در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران، به خاطر احترام و قدرانی از دولت و ملتی بود که حمایت همه‌جانبه‌ای را از فلسطین داشته است و این مسئله خوشایند دشمن صهیونیستی نبود، به همین دلیل اقدام ناشایست خود را انجام داد و او را به شهادت رساند؛ اما شهادت هنیه به خواست خداوند نتایج و پیامدهایی را داشت که برخلاف نقشه و انتظارات رژیم اشغالگر بود.

این فعال تونسی گفت: غم و اندوه رهبری و نمازخواندن ایشان بر پیکر شهید هنیه و همچنین اندوه ملت ایران بیانگر آن است که آنها شهید هنیه را یکی از خود می‌دانند و این‌که مسئله فلسطین اولویت آنها است. نماز باشکوه بر پیکر شهید هنیه و حضور گسترده مردم در مراسم تشییع در تهران، اهداف دشمن صهیونیستی را به شکست کشاند و مهمتر از همه صحنه نماز شیعه و سنی در کنار یکدیگر، پیروزی خون بر شمشیر دشمن را رقم زد؛ زیرا چیزی بدتر از شمشیر فتنه وجود ندارد.

وی تأکید کرد که آخرین دیدار شهید هنیه و رهبری، معانی بسیاری داشت که مهمترین آنها وحدت اسلامی است و این فلسطین و غزه است که باعث وحدت شده و این همان راه درست است که هیچ جایگزینی ندارد.

آخرین دیدار شهید هنیه و رهبری، معانی بسیاری داشت که مهمترین آنها وحدت اسلامی است

الفاهم گفت: در پایان به سخنان رهبری درباره شهید هنیه اشاره می‌کنم که تأکید کردند، شهید هنیه سال‌ها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ای شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. وی افزود: این سخنان عطراگین بیانگر جایگاه این شهید نزد رهبری بود.

الفاهم تأکید کرد: این اقدام تجاوزکارانه و دیگر اقدامات، مقاومت و جمهوری اسلامی ایران را از ادامه حرکت برای آزادسازی زمین، ناموس و خونخواهی و انتقام از کسانی که نمی‌دانند معنای شرافت چیست، باز نخواهد داشت.

روافد الیاسری، رئیس اوقاف اسلامی در نروژ در وبینار «صدای زنان در محکومیت خیانت به شهید هنیه» گفت: امروز در رابطه با استاد شهید اسماعیل هنیه سخن می‌گوییم که به دست خیانت و استکبار در تهران، پایتخت مقاومت، ترور شد و در جنایتی زشت که عرق شرم را بر پیشانی انسانیت می‌نشاند، به شهادت رسید.

وی با بیان این که صهیونیست‌ها به انجام چنین جنایاتی عادت دارند، تصریح کرد: آنها پیش از این نیز پیمان خود را شکسته و انبیا را به قتل رسانده‌اند.

وی  افزود: آنها انسانی را هدف قرار دادند که در یک دیدار رسمی به یک کشور اسلامی سفر کرده بود. او را به طریق خائنانه‌ای هدف قرار دادند و این خصلت استکبار است که رو رد رو نمی‌جنگد و ویژگی‌ او توطئه است.  

روافد الیاسری که آنها فکر کردند که با ترور شهید اسماعیل هنیه می‌توانند مقاومت را بشکنند اما اشتباه کردند. رهبران ما گفتند که دشمن ما احمق است.

این بانوی مسلمان با بیان این که با انجام چنین جنایتی مقاومت ما بیشتر و بیشتر می‌شود، تصریح کرد: با ترور شهید اسماعیل هنیه، امت اسلامی در رویارویی با این دشمن وحشی که کودکان را در غزه به قتل می‌رساند، بیش از پیش متحد خواهد شد.

وی در ادامه به سخن «آوی اشلایم» مورخ یهودی در رابطه با تشییع پیکر شهید هنیه در تهران اشاره کرد که گفته بود خطرناک‌ترین چیزی که من در زندگی خود دیده‌ام، تشییع پیکر اسماعیل هنیه در تهران بود؛ امام خامنه‌ای، رهبرعالی شیعیان بر او نماز خواند و میلیون‌ها نفر در ایران او را تشییع کردند.

الیاسری به نقل از این مورخ یهودی گفت: این خطرناک‌ترین صحنه است زیرا صهیونیسم سال‌ها تلاش کرده است که میان این امت تفرقه ایجاد کند اما این صحنه آنها را متحدنمود.

ما با خون شهید هنیه متحد خواهیم شد و امت اسلامی وارد مرحله جدیدی شده است.

وی با بیان این که من مطمئن هستم که امام خمینی(ره) از جنت اعلا شاهد تشییع پیکر شهید هنیه در تهران و تکریم او و اشک بانوان در سوگ او در تهران بود، گفت: آرزوی امام خمینی(ره)   وحدت اسلامی بود و از امت اسلامی خواست که متحد شوند، سفارت اسرائیل را بست و سفارت فلسطین را جایگزین آن کرد.

این بانوی مسلمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما با خون شهید هنیه متحد خواهیم شد و امت اسلامی وارد مرحله جدیدی شده است.

وی ادامه داد: امام خامنه‌ای با خدای خود عهد کردند که انتقام خون میهمان خود را خواهند گرفت. پاسخی که قلب‌ها را خنک کند. فلسطین آزاد خواهد شد و ما در قدس نماز خواهیم خواند.

خون شهید «اسماعیل هنیه» باعث وحدت امت اسلامی شد

کد خبر 1777979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha