مسجد جامع شهر باستانی دقیانوس در انتظار ثبت جهانی در یونسکو

قادر شیروانی با بیان اینکه مسجد جامع شهر باستانی دقیانوس در ارگ مرکزی شهر باستانی دقیانوس واقع شده است، ابراز کرد: این مسجد قدیمی ترین مسجد کشف شده در ممالک شرقی اسلام است و قرار است به زودی به عنوان یک اثر جهانی در یونسکو به ثبت برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، قادر شیروانی در حاشیه بازدید اعضای شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان از آثار باقی مانده از بنای مسجد جامع تاریخی و کهن شهر باستانی دقیانوس، گفت: قدمت این مسجد به قرن دوم هجری می رسد و گفته می شود که بنای این مسجد را یعقوب لیث صفاری نهاده است.
مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهرستان جیرفت افزود: مسجد جامع شهر باستانی دقیانوس وسعتی بیش از ۵۰۰ متر مربع دارد و در قرون هفتم و هشتم بازسازی و مرمت شده است.
وی با بیان اینکه این مسجد جامع شهر باستانی دقیانوس در ارگ مرکزی شهر باستانی دقیانوس واقع شده است، ابراز کرد: این مسجد یکی از مساجد ویژه در جنوب شرق و در واقع قدیمی ترین مسجد کشف شده در ممالک شرقی اسلام است و قرار است به زودی به عنوان یک اثر جهانی در یونسکو به ثبت برسد.
شیروانی اظهار کرد: با توجه به وسعت حدود ۲ هزار هکتاری شهر باستانی و کهن دقیانوس، این انتظار می رود که در کاوش های آینده شاهد پدیدار شدن آثار و بقایایی از سایر مساجد در این شهر باستانی باشیم.
مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهرستان جیرفت عنوان کرد: در کاوش های گذشته یک سکه برای ضرب شهر دقیانوس کشف شده که قدمت آن به سال ۶۵ هجری قمری می رسد و این احتمال وجود دارد که شهر قدیم جیرفت قدمتی بیش از این داشته باشد.
وی با بیان اینکه در کاوش های صورت گرفته شواهدی از دوره ساسانی به دست آمده، گفت: امیدواریم در فصل های کاوش های آینده شاهد کشف مساجدی دیگر و معرفی آنها به مردم باشیم.

کد خبر 1777993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha