ماجرای فرشته‌ای که خود را آزاد شده امام حسین (ع) می‌داند

«فُطرُس» گفت من مامور هستم که هر کس در هر کجای عالم عرض ادب و سلامی به حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام داشته باشد، من این سلام را به ایشان برسانم.

خبرگزاری شبستان/ یاسوج: مسیر عاشقی، طریق دل های پر از عشق است که بهانه یار می گیرند و امسال شاهد پیاده روی اربعین، «طریق الاقصی» است که با غزه، فلسطین، بیت المقدس و مردم مظلوم و مقتدر غزه پیوند خورده است.

صدای پای قلب‌ها شنیده می‌شود در آن جغرافیای عاشقی و مسیر عاشقی همچنان باز باز است.

همراهان و همکاران مسیر عاشقی همه از دل و با جان همراه کاروانیان سال ۶۱ هجری هستیم در مسیر عاشقی تا اربعین حسینی.

این حرکت الهی و وحدت آفرین که به عنوان گنج نهفته بوده و افراد بسیاری این گنج را پیدا کرده و استخراج کرده اند و انشالله برکات معنوی این گنج عظیم و بی‌پایان شامل حال همه زائران شود.

اگر کسی به هر دلیلی نتوانست به زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام مشرف شود، می‌تواند از طریق زیارت مجازی زائر باشد.

بسیاری از افراد که به حرم امام حسین علیه السلام مشرف می‌شوند، می‌توانند زائر نیابتی دیگران باشند.

در هر حال زیارت چه از دور و چه از نزدیک، زیارت محسوب می‌شود و مهم این است که دل همراه کاروانیان عظیم چندین میلیونی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است که در مسیر کربلا در حرکت هستند.

بعضی از افراد که از آنها سوال می‌شود عناوین مختلفی را مطرح می‌کنند از جمله اینکه ما خادم، خدمت داوطلبانه، طلبه و... هستیم که با افتخار از آن یاد می‌کنند و همین افراد کارهای بزرگی را انجام می‌دهند.

جهادی، واژه مقدسی است که این واژه در سال های اخیر زیاد شنیده شده و مقام معظم رهبری در بحث «جهاد تبیین» این موضوع را بسیار بیان فرمودند «ما جهادهای گوناگون داریم و یک جهاد نیز جهاد تبیین است».

همین جهاد خدمت که در ایام کرونا در مناطق مختلف کشور آغاز شد و حتی افراد جوان و مسن نیز در عرصه‌ها و فعالیت‌های مختلف این عنوان را با خود حمل می کنند و همیشه افتخارآفرین هستند.

در این سال ها کسانی نام خادم یا جهادی را بر زبان می آورند که کارهای بزرگی انجام داده اند و از سال ها قبل تاکنون این کار جهادی و خادم بودن در مسیر پیاده روی اربعین حسینی قابل مشاهده است.

افرادی در مسیر خدمت گذاری به زائران ابا عبدالله الحسین علیه السلام فعالیت دارند که با افتخار به صورت جهادی، خادم بودن خود را در عمل نشان می دهند.

امسال «طریق الاقصی» شعار پیاده روی اربعین است، به معنی اینکه دین مبین اسلام همواره نگاه چند بعدی به مناسک و اتفاق ها دارد تا به نتیجه مطلوب برسد.

در همه کشورهای مختلف و امت اسلامی همه به نقش شهید سلیمانی واقف هستند.

در مکتب شهید سلیمانی هنرمندان مختلف در حال قلم زدن و هنرنمایی هستند و هنر متعالی همیشه ابزار معرفی دین بوده است.

ارادت به ابا عبدالله الحسین (ع) بزرگ و کوچک نمیشناسد و کودکان، نوجوانان و جوانان به حسین بن علی (ع) ارادتی دارند که می توان گفت این یک امر فطری است که مغناطیس اباعبدالله (ع) این افراد را به سوی خود می کشاند.

افراد بسیاری از ادیان گوناگون و حتی افرادی که از ادیان هم نیستند، در مسیر اربعین حضور پیدا می کنند که چندبار خودم از افرادی پرسیدم که بعد از ترجمه، آن فرد گفت «آمدم ببینم در این مسیر چه خبر است و هیچ نیت و قصدی ندارم، امسال با سه نفر مجدد آمدم» که این نشان می دهد این مغناطیس بر انسان ها تاثیرگذار است و در این مسیر ما عشق و ارادت خود را متبلور می کنیم.

ما باید بیشتر قدردان عزیزانی باشیم که راه را برای ما باز کردند که در این زمینه افراد بسیاری از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی زحمات بسیاری متحمل شدند.

بانوان ارجمندی در مسیر پیاده روی اربعین سنگ تمام می گذارند و خدمات ارزشمندی از جمله پذیرایی از زوار را انجام می دهند، ضمن مدیریت کاروان و موکب، کارهای ارزشمند دیگری نیز در دستور کار دارند.

در پیاده روی اربعین انقلاب قلوب اتفاق می افتد و باید بدانیم که فعالیت های معرفتی بر قلوب تاثیرگذار است.

در پیاده روی اربعین حسینی موکب های متعددی راه اندازی شده اند که در میان آنها کاروان «فُطرُس» اقدام به راه اندازی موکب، پذیرایی اجرای برنامه های فرهنگی و معرف افزایی از زائران حرم اباعبدالله الحسین علیه السلام می کنند.

این کاروان‌ برنامه‌های معرفتی و معرفت و نگهدارنده در طول سال برای زائرین پیاده‌روی اربعین دارد.

برخی از کاروان‌ها در پیاده روی بزرگ اربعین حسینی برنامه‌های معرفتی، معرفت و نگهدارنده در طول سال برای زائرین دارند که یکی از آنها کاروانی در یاسوج به نام «فُطرُس» است که علاوه بر فعالیت هایی در درون این استان، اقداماتی را نیز در مسیر موکب های اربعین در کشورمان و همچنین در کشور عراق در دستور کار دارد.

وجود دکتر ستار هدایت خواه به عنوان یک فعال فرهنگی به لحاظ جوشش ایده‌های فرهنگی و شورآفرینی بین نوجوانان و جوانان، مناسک سازی و توسعه برنامه‌های فرهنگی به ویژه برنامه‌های مذهبی و دینی و خصوصا در زمینه فرهنگ حسینی و فرهنگ شهادت برای استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور پربرکت بوده است.

«فُطرُس» نام مبارکی برای این کاروان بوده، زیرا کاروان «فُطرُس» از جمله کاروان‌های تاثیرگذار در کشور است.

ایام پیاده‌روی اربعین شاید به عنوان مقطعی است که برگزار می‌شود، ولی آنچه که به لحاظ معرفتی به اعضای کاروان منتقل می‌شود، در طول سال نیز برنامه‌های معرفت افزایی این کاروان ادامه دارد.

به مناسبت نزدیک شدن به اربعین حسینی و همچنین معرفی اجمالی موکب «فُطرُس» نمایندگی خبرگزاری شبستان در استان کهگیلویه و بویراحمد گفتگویی را با ستار هدایت خواه، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام داده که در ذیل از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.

در ابتدا بفرمایید فلسفه اربعین از کجا و چگونه آغاز شد؟

ضمن آرزوی توفیق زیارت با معرفت برای همه عزاداران اباعبدالله الحسین علیه السلام

این تدبیری که امام حسن عسکری علیه السلام برای مسئله اربعین اندیشیدند که جز نشانه‌های پنجگانه شیعه است.

این حرکت اربعین مبتنی بر سخن بلند امام حسن عسکری علیه السلام است که برای مومن یعنی شیعیان حقیقی پنج نشانه بیان کردند که بخشی از این نشانه‌ها ظاهری هستند و در واقع نماد شیعه و وجه ظاهری تمایز شیعه از سایر مسلمانان هستند.

یکی از آن علائم و نشانه‌های پنجگانه شیعیان حقیقی زیارت اربعین است.

نکته مهم این است که امام حسن عسکری علیه السلام در آن سخن نفرمودند «زیارت الحسین(ع)» چون در حال زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام آثار و پیامدهای فراوانی از لحاظ روانی، معنوی، سیاسی، اجتماعی و پاداش‌هایی که بسیار عظیم است و برای هیچ کدام از ائمه علیه السلام و پیشوایان این همه و در باب اهمیت زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام ذکر نشده است.

به گونه‌ای که حتی به عنوان مثال در مسئله حج یکی از شروط وجوب حج، نیت در مسیر حج است، یعنی استطاعتی که گفتند شرط وجوب حج است یکی این است که از لحاظ امنیتی، خطری حاجی را تهدید نکند، اما ما در روایت داریم که در مسیر زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام حتی اگر خطری زائر را تهدید می‌کند، این زیارت باید انجام شود.

امام حسن عسکری علیه السلام نفرمود «زیارت الحسین(ع)» چون فرصت زیارت در ۳۶۵ روز سال وجود دارد، بلکه امام فرمود «زیارت الاربعین»، یعنی در یک روز و در یک مکان همه مومنان عالم تجمع پیدا کنند، برای اینکه مومنان عالم سازماندهی شوند، یک حرکت منسجم و عظیم جهانی را برای واقعه عظیمی که همه منتظر آن هستند، شکل دهند.

امام حسن عسکری علیه السلام در واقع با این سخن کوتاه خود رمز راه و رسم زمینه سازی برای ظهور فرزندش حضرت مهدی (عج) معین کردند.

اینکه چگونه مومنان عالم همدیگر را بشناسند؟ اینکه چگونه دشمنان مومنان در این فضای جنگ تبلیغاتی، جنگ روانی و ایجاد دشمنی و تفرقه و اختلاف را دامن بزند، چگونه مومنان عالم بتوانند با همدیگر جمع شوند؟ با تدبیر امام این اتفاق می‌افتد.

از طرفی مومنان عالم تمرین برای زمینه سازی ظهور و تمرین برای سبک زندگی عصر ظهور را انجام دهند که این تمرین در اربعین باید اتفاق بیفتد.

آیا در اربعین صرفا بحث زیارت مدنظر بوده یا موضوع دیگری نیزدر دستور کار قرار دارد؟

این حرکتی که شکل گرفته در واقع یک حرکت صرفاً زیارتی نیست، گرچه خود زیارت پاداش، آثار و اثرات روحی، روانی، معنوی، اخروی و دنیوی فراوان دارد اما پیاده‌روی اربعین یک حرکت تمدن ساز، زمینه ساز ظهور و یک حرکت به معنای کامل، سیاسی و اجتماعی است که می‌خواهد یک تحول اجتماعی در مومنان ایجاد کند.

به لطف الهی در این مدت حدود ۱۲ سال که شوق حضور در اربعین شکل گرفته، آثار و پیامدهای آن را در بسیاری از عرصه‌های مختلف می‌بینیم.

اصطلاح موکب چه معنایی دارد؟

اصطلاح موکب یک اصطلاح ایرانی نبود، ما از آن به عنوان ایستگاه صلواتی یاد می‌کردیم، ولی تبدیل به موکب شد و در هر مناسبتی مردم اقدام به ایجاد موکب پذیرایی، اسکان، برنامه های فرهنگی و حرکت خودجوش خدمت رسانانه و خالصانه در راه خدا می‌کنند که به برکت اربعین بوده است.

بسیاری از مردم در این راستا از یک سال قبل برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهند تا برای حرکت در پیاده‌روی اربعین آماده شوند.

کاروان «فُطرُس» چه فعالیت هایی در اربعین انجام می دهند؟

کاروان «فُطرُس» شاید بزرگ ترین کاروان کشور در زمینه پیاده‌روی اربعین باشند که در یک تجمع بزرگ در زمینه خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی فعالیت می‌کنند.

این زمینه سازی برای فرهنگ سازی حقیقت و معرفت نسبت به حقیقت اربعین بیش از یک ماه قبل از حرکت آغاز می‌شود و ما فقط در زمینه اعزام زائرین فعالیت نداریم، بلکه در حوزه‌های دیگر به ویژه سازماندهی مواکب، کمک به موکب‌ها  خدمت رسانی به آنها نقش آفرینی می‌کنیم.

چند روز قبل از ورودی شهرستان باشت تا نزدیک به مرز بهبهان در استان خوزستان از نزدیک موکب‌ها مورد بازدید قرار گرفت، مسائل و مشکلات آنها را شنیدیم و برخی از کمک‌های موردی در حد توان انجام گرفت.

یکی از ویژگی‌های اربعین که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند که این خصیصه نیز باید حفظ و پررنگ شود، «مردمی بودن اربعین» است.

تمدن سازی یک حرکت مردمی، عمومی است و باید گفت که تمدن سازی یک حرکت دولتی و اداری نیست، بلکه مردمی باید در مسیری حرکت کنند تا بسترسازی برای تحقیق تمدن نوین اسلامی فراهم شود.

در بخش مردمی که حدود ۵۰ صنف همه فعالیت‌های مربوط به حوزه اربعین را مدیریت می‌کنند که عده‌ای در زمینه کاروان بر، گروهی در بخش پزشکی، گروهی موکب‌دار، عده‌ای در زمینه رسانه، گروهی در حوزه بانوان و در بخش‌های مختلف مشغول خدمت رسانی هستند و همه این‌ها تحت عنوان مجمع فعالان اربعین شناسایی شده‌اند، شکل گرفته و در عرصه‌های مختلف حقیقت اربعین و نقش تمدن سازی اربعین را تعقیب می‌کنند.

چطور نام «فُطرُس» برای این خدمت رسانی مردمی انتخاب شد؟

ماجرای «فُطرُس» از این قرار بود که وقتی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام متولد شدند، جبرئیل ماموریت پیدا کرد که خدمت خدمت پیامبر (ص) برسد و به ایشان این ولادت پر خیر و برکت را تبریک عرض کند، ملک یا فرشته‌ای به نام «فُطرُس» که ظاهراً در انجام وظیفه کوتاهی کرده بود و در یکی از جزایر بال و پر وی شکسته بود و در واقع مجازات شده بود، وقتی جبرئیل را دید که در حال حرکت است، در واقع دست به دامن جبرئیل شد.

جبرئیل هم ماجرای حضور برای عرض تبریک به پیامبر (ص) را تعریف کرد و گفت تو هم ما را همراهی کن، شاید به برکت حضور این گروه، بخشیده شوی.

وقتی به محضر پیامبر اکرم (ص) رسیدند، پیامبر (ص) به وی فرمود «بال و پر خود را به گهواره حسین (ع) بکش تا بهبودی پیدا کند» که این اتفاق افتاد و از آن به بعد «فُطرُس» گفت من مامور هستم که هر کس در هر کجای عالم عرض ادب و سلامی به حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام داشته باشد، من این سلام را به ایشان برسانم، در حالی که اظهار مباهات می‌کرد، گفت «من آزاد شده حسینم».

«فُطرُس» نام همان فرشته‌ای است که خود را آزاد شده امام حسین علیه السلام می‌داند و نام کاروان ما برگرفته از نام همین فرشته است.

چه زمینه ای برای حضور نوجوانان و جوانان در این کاروان فراهم شده است؟

امسال به ذهن ما رسید با توجه به نقش تمدن سازی که باید در اربعین ایفا شود، در بیانیه گام دوم که مقام معظم رهبری به مسئله تمدن سازی اشاره می‌کنند، حدود ۴۰ بار جوانان را مخاطب قرار می‌دهند.

بار اصلی تمدن سازی بر دوش جوانان است و در سال‌های قبل نیز جوانانی در کاروان حضور داشتند که ایفای نقش می‌کردند و امسال نیز به نظر رسید که سهمیه‌ای برای دهه هشتادی‌ها اعم از دختران و پسران با تخفیف‌های ویژه پیش بینی شود.

زوج‌های جوانی که تازه ازدواج کرده‌اند با سهمیه ویژه پیش بینی شد که حدود یک سوم نیز از این افراد باشند و در کل می‌توان گفت که حدود یک سوم کاروان زیر ۲۵ سال هستند.

در زمینه تمدن سازی چه برنامه ای در دستور کار دارید؟

نگاه کاروان «فُطرُس»، نگاه تمدن سازی بوده و ما این عبارت را در همه نشست‌ها تکرار می‌کنیم که مبنای حرکت کاروان ما بوده و بر اساس فرمایش امام زمان (عج) در توقیعی که به شیخ مفید دارند فرمودند «اگر شیعیان ما، اجتماع قلوب پیدا کنند و دل‌های آنها بر عهد و پیمانی که با ما بسته‌اند، مجتمع شود، ظهور و ملاقات ما به تاخیر نمی‌افتاد، بلکه ملاقات و مشاهده ما تعجیل خواهد شد».

ما باید به مرحله اجتماع قلوب برسیم و این موضوع باید در یک حرکت کاروانی شکل بگیرد که این حرکت کاروانی نیاز دارد که ما یک مراحل روحی و معنوی را طی کنیم.

به همین جهت به اعضای کاروان گفته می‌شود ۱۳۸۵سال پیش کاروانی راه افتاده است، این کاروان یار و همراه می‌طلبد تا از لحاظ عده و حد کفایت و از لحاظ عده و آمادگی به حد لیاقت برسد تا کاروان سالار بیاید، کاروانی که حضرت زینب سلام الله علیها در سال ۶۱ هجری با همراهی امام سجاد علیه السلام رفت و این کاروان یار و همراه می‌طلبد.

برای همراهی با این کاروان و پیدا کردن این لیاقت، باید ۴۰ منزل را مثل حضرت زینب سلام الله علیها طی کنیم، منتها منازل، منازل روحی و معنوی هستند که این منازل مورد بحث قرار می‌گیرند و در واقع یک سیر روحی و معنوی در این حرکت شکل می‌گیرد.

خیرین عاشورایی چگونه شکل گرفت؟

در کنار بحث کاروان، ما در ستاد مردمی اربعین نگاه جامع‌تری داریم و هم اکنون در مسئله خیرین، مجمع خیرین عاشورایی راه اندازی شده که در یکی از سفرهای اربعین که نماینده فعلی ولی فقیه در آن دوران امام جمعه دهدشت بودند به همراه برخی از بزرگان استان در خدمت آنها بودیم، با حضور وی و جمع دیگری از خیرین بنابر این شد که حرکت به صورت مردمی حمایت شود و در این راستا مجمع خیرین عاشورایی راه‌اندازی شد.

امسال حدود ۶۰ موکب در ایران و عراق به کمک مجمع خیرین عاشورایی حدود ۲ میلیارد تومان انواع کمک تغذیه‌ای، سرمایه‌ای و وسایل کمک‌ها از جمله فرهنگی در اختیار آنها قرار گرفت.

در واقع یک ساختار نهضت و حرکت جدیدی به برکت اربعین شکل می‌گیرد و جمعی از عزیزان نیز به عنوان بخش پزشکی علاوه بر اینکه خود حضور پیدا می‌کنند، با استفاده از ظرفیت خیرین و داروسازان اقدامات آموزشی، بهداشتی و درمانی را انجام می‌دهند.

بخشی از بانوان در امورات خیریه فعالیت دارند و برخی از آنها وام می‌گیرند و طبق رایزنی با برخی از فروشگاه‌ها، برخی از اقلام را به صورت قسطی واگذار می‌کنند که به موکب داران اهدا می‌شود.

در بخش‌های دیگری ساختارهای مردمی ایجاد می‌شود که این ساختارها استمرار دارد و مایه ایجاد یک حرکت تمدنی و تمرین نوعی سبک زندگی عصر ظهور در اربعین است.

با توجه به پیوند پیاده روی اربعین با غزه، فلسطین، بیت المقدس و مردم مظلوم و مقتدر غزه، چه کاری باید انجام شود؟

این تمرین صرفاً در مسیر پیاده‌روی اربعین نیست، بلکه ما در مسیری که در حال حرکت هستیم مسئله مقاومت و فلسطین را به عنوان یک مسئله محوری به آن توجه داریم.

اگر مقام معظم رهبری فرمود «مسئله فلسطین کلید رمز آلود فرج است» این روزها اتفاقاتی که در غزه و همه عالم رخ داده است، این اتفاقات می‌رود که زمینه ساز ظهور باشد.

توجه به مسئله فلسطین را به صورت یکی از محورهای اساسی بر روی آن توجه داریم و شعار اربعین امسال «کربلا، طریق الاقصی» است و باید بر این اساس برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد، در واقع احیای فرهنگ شهادت طلبی و ایثار است.

هم اکنون هر کدام از زائرین ما به نیابت از یکی از شهدای استان زیارت می‌کند و صلوات می‌فرستند که فرهنگ ایثار و شهادت نیز از همین راه زنده می‌ماند، چون یکی از لوازم زمینه سازی برای ظهور و به ویژه درگیری با جریان باطل و شیاطین عالم، زنده نگه داشتن روحیه شهادت طلبی به ایثار است.

پیاده‌روی اربعین یک حرکت جامعی است که ابعاد مختلفی را در پیش دارد که می‌تواند کمک کننده باشد.

ما در زمینه جمعیت و فرزندآوری به عنوان یکی از محورهایی که در این مسیر باید بر روی آن کار کرد، کار شود.

همچنین در زمینه مسئله حجاب و عفاف جزء محورهای اصلی است که به تاسی از حضرت زینب سلام الله علیها و زنان اهل بیت علیهم السلام این مسئله ترویج شود.

در بخش‌های مختلفی که ما احساس می‌کنیم باید زمینه سازی برای تمدن نوین اسلامی اتفاق بیفتد، پیش بینی‌های لازم در حال صورت گرفتن است.

یعنی در واقع یک ساختار نهضت و حرکت جدیدی به برکت اربعین شکل می‌گیرد و جمعی از عزیزان نیز به عنوان بخش پزشکی علاوه بر اینکه خود حضور پیدا می‌کنند، با استفاده از ظرفیت خیرین و داروسازان اقدامات آموزشی، بهداشتی و درمانی را انجام می‌دهند.

بخشی از بانوان در امورات خیریه فعالیت دارند و برخی از آنها وام می‌گیرند و طبق رایزنی با برخی از فروشگاه‌ها، برخی از اقلام را به صورت قسطی واگذار می‌کنند که به موکب داران اهدا می‌شود.

در بخش‌های دیگری ساختارهای مردمی ایجاد می‌شود که این ساختارها استمرار دارد و مایه ایجاد یک حرکت تمدنی و تمرین نوعی سبک زندگی عصر ظهور در اربعین است.

آیا اربعین فقط باید مختص به این چند روز باشد یا این جریان باید در طول سال ادامه پیدا کند؟

شکل‌گیری جریان اربعین در راستای سازماندهی، تجمع، تقویت و معارفه جریان حق در عالم است.

در این همایش عظیم اربعین فقط شیعیان حضور پیدا نمی‌کنند، بلکه مسلمانان غیر شیعه و حتی غیر مسلمانان جهان در این همایش بزرگ حضور پیدا می‌کنند و در واقع، امروز نماد حق و جریان حق طلبی حرکت اربعینی است.

ما اربعین را از لحاظ زمانی منحصر به ایام خاص نمی‌کنیم، بلکه در تمام طول سال باید روش و منش اربعینی استمرار پیدا کند که به لطف الهی در حال حرکت به این سمت و سو هستیم، ولی از لحاظ مخاطب نیز مخاطب ما زائرین و یا خادمین اربعین نباید باشد.

در استان ما طبق آمار سال گذشته حضور مردم کهگیلویه و بویراحمد در رزمایش عظیم اربعین طبق سامانه سماح حدود ۳۵ هزار نفر ثبت نام کرده بودند و عده‌ای نیز بدون ثبت نام در راهپیمایی عظیم اربعین حضور پیدا می‌کنند و بیش از ۴۰ هزار نفر سال گذشته در این همایش حضور پیدا کردند.

تصور بنده این است که امسال این آمار نزدیک به ۵۰ هزار نفر خواهد بود ولی در استان ما فقط این تعداد نیستند که در این حرکت بزرگ حضور پیدا می‌کنند، بلکه باید تلاش کرد که فرهنگ اربعین را به دیگران نیز منتقل کنند.

کسانی که تحت عنوان جاماندگان و آرزومندان اربعین بودند معمولا در روز اربعین به یکی از امامزادگان منطقه خود حرکت می‌کنند که شاید جمعیتی بیشتر از کسانی که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند را تشکیل دهند.

اما علاوه بر این، زائرین و خادمین پیاده‌روی اربعین در ایران نیز می‌توانند فرهنگ سازی لازم را در این زمینه داشته باشند و شوق اربعینی شدن را گسترش دهند.

سخن پایانی؟

اربعین که امروز به نماد قدرت نمایی و عظمت شیعه تبدیل شده و بزرگترین راهپیمایی و تجمع مذهبی تاریخ بشری است.

بزرگترین خدمت رسانی داوطلبانه تاریخ بشر در اربعین صورت می‌گیرد که بیش از ۳۰ میلیون نفر حدود ۲۰ روز خدمت رسانی داوطلبانه مردمی را بر مسیری که شاید بسیاری از امکانات وجود ندارد، انجام می‌دهند.

در مسیر ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا چیزی به عنوان آب لوله کشی نداریم که همه از طریق تانکر یا آب‌های بسته‌بندی شده تهیه می‌شود که اگر در دنیا تصور کنیم دولتی بتواند در این اندازه، به این تعداد و در مدت کوتاهی خدمت دهد، قطعاً نمی‌تواند که این نشان دهنده یک حرکت عظیم معنوی است.

اربعین هم اکنون در حال تبدیل شدن به یک عظمت و نمادی برای حرکت معنوی شیعه و سبک زندگی در دنیایی که همه امروز دنبال منافع شخصی خود هستند و هرچه از دنبال لذت جویی و خودخواهی است، در گوشه‌ای از عالم حرکتی شکل می‌گیرد که درست در نقطه مقابل این موضوع قرار دارد.

هر کس به دنبال خدمت رسانی به دیگران بوده و خود را به زحمت می‌اندازد تا زمینه آسایش دیگران فراهم شود که این از کودک چند ساله که دستمال کاغذی در دست دارد تا پیرمردی که به شکل‌های مختلف در حال پذیرایی از زائرین است، بانوانی که در این هوای گرم پذیرایی و آشپزی می‌کنند همه در واقع جریان دیگری را در دنیای پر از خودخواهی، منفعت طلبی و ددمنشی به نمایش می‌گذارند که نیاز است که این فرهنگ گسترش پیدا کند.

کسانی که به اربعین می‌روند علاوه بر اینکه خود شرکت می‌کنند رسالت دیگری نیز دارند که علاوه بر منتقل کردن این فرهنگ، خود نیز به این فرهنگ پایبند باشند.

هرگاه این حرکت به اندازه‌ای رسید که از لحاظ عده و عده(کمی و کیفی) به یک شایستگی و قابلیتی برسد، می‌توان گفت زمینه وعده الهی و مهم و تحقق آن فراهم شد.

کد خبر 1778018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha