حرکت و پویایی، فلسفه اربعین/ تجلی مانیفست حرکت، در کربلا

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه اسلام توجه جدی به حرکت و پویایی مومن دارد تصریح کرد: کافر متحرک به اسلام می رسد مثل سلمان اما مومن و مسلمان درجازننده کافر و منافق می شود، همان هایی که در تاریخ دیدیم درجا زدند و از کفر سر درآوردند.

حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی استاد سطوح عالی حوزه در گفتگو با خبرگزاری شبستان در استان قم، گفت: در الهیات مخصوصا در الهیات اسلامی با خوانش شیعی، یک مسئله خیلی مهم مسئله حرکت است. مومن نباید ایستا باشد مومن باید همیشه در حرکت باشد چرا که کافر متحرک به اسلام می رسد مثل سلمان اما مومن و مسلمان درجا زننده کافر و منافق می شود، همان هایی که در تاریخ دیدیم درجا زدند و از کفر سر درآوردند.

این مبلغ بین الملل ادامه داد: ولی کافری که بجوید، بپوید، بکوشد و حرکت کند به اسلام می رسد این یک واقعیتی است که ما در اسلام می بینیم؛ لذا اسلام توجه جدی به حرکت و پویایی مومن دارد.

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی تصریح کرد: در کربلا و اربعین هم حرکت مهم است، اربعین پویایی و حرکت را به ما می آموزد.اگر حرکت کنی تلاش کنی جهاد کنی حتی اگر به نتیجه نرسی خدا به تو ثواب می دهد چراکه رفتن و حرکت مهم است.

قرآن نیز به فرایندها نمره می دهد تا به برآیند ها، خداوند به آن  مسیر طی کردن نمره میدهد تا به نتیجه رسیدن؛ قرآن می فرماید: «کان سعیکم مشکورا»من به سعی شما نمره می دهم من به تلاش شما نمره می دهم نه فقط به رسیدن شما. کربلا این نگاه و این مانیفست را تجلی میدهد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جالب است که قرآن نیز به فرایندها نمره می دهد تا به برآیند ها، خداوند به آن  مسیر طی کردن نمره میدهد تا به نتیجه رسیدن؛ قرآن می فرماید: «کان سعیکم مشکورا»من به سعی شما نمره می دهم من به تلاش شما نمره می دهم نه فقط به رسیدن شما. کربلا این نگاه و این مانیفست را تجلی میدهد.

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی تصریح کرد: درخصوص حج نیز می فرماید حرکت و حرکت! تو آرزویت این بود که به خدا برسی اما وقتی به خانه خدا ومرکزش که حجر الاسود است میرسی تازه باید حرکت را آغاز کنی و اینجا آغاز طواف توست.

استاد سطوح عالی حوزه افزود: حتی جالب این جاست که می گوید در این جا نماز نخوان این جا طواف بهتر از نماز است حرکت کن و حرکت، هفت بار طواف می کنی اگر خسته نشدی بازهم طواف کن، نباید از حرکت بازبمانی؛ و ما همین نگاه را درباره کربلا داریم عجیب است کربلا، اربعین مشایه است.

این مبلغ بین الملل ادامه داد: می گوید تو حرکت کن، مشایه کن، جالب این است که این همه می روی صدها کیلومتر راه می روی تا به کربلا و به نتیجه برسی، اما همین که می خواهی برسی در حدیث داریم که می فرماید در کربلا بیش از سه روز وطن نگزین کربلا محل ماندن نیست، کربلا محل حرکت است، کربلا یک سرزمین نیست، یک مقصد نیست که بیایی وبمانی! کربلا محل حرکت است، برو و جستجو کن. لذا اهل بیت هم در کربلا ماندگار نشدند، چون باید حرکت کرد باید به شام و به دل دشمن بزنند به کاخ ابن زیاد... وقتی دوباره هم می خواهی به مدینه برگردی باز کربلا مسیر است و باید از کربلا عبور کنی، ولذا زینب دوباره به کربلا سر می زند.

استاد سطوح عالی حوزه با تاکید بر اینکه کربلا مقصد نیست و کربلا مسیر است،تصریح کرد: در بحث حج وقتی یک بار زیارت کردی، وجوبش از گردنت ساقط می شود اما درباره کربلا داریم که تا می توانی زیارت کن تا می توانی زیارت کن، یعنی چه؟ یعنی کربلا مسیر است کربلا راه است کربلا مقصد نیست که یک بار رسیدی بگویی تمام است ، اربعین نیز به ما متحرک بودن مومن را می آموزد.

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی ادامه داد: دراربعین کافر و غیر شیعه هم می آیند، اینجا هر کس بیاید حرکت می آموزد و آدمی که متحرک باشد حتی اگر کافرهم باشد به اسلام می رسد. بگذار در کربلا حرکت کردن و مشایه را بیاموزد، رفتن را بیاموزد، نگذار کربلا مقصد باشد، نگذار محل ایستادن باشد، کربلا مسیر است تا مقصد، کربلا جای فقط مسلمانان نیست کافر هم بیاید اگرمتحرک باشد این جا به ایمان می رسد و این فلسفه کربلا بسیارمهم است.

کد خبر 1778051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha