تنفس در فضای مسجد امیدآفرین و انسان‌ساز است

حجت‌الاسلام لاکانی با بیان اینکه اگر فرزندان این مرز وبوم خود را آماده مقابله با دشمنان دین، قرآن و کشور کنند و مسجد محور مقاومت آنان باشد، زندگی و حیات معنوی در آن معنا پیدا می‌کند گفت: تردد و تنفس در مساجد امیدآفرین و انسان ساز است.

حجت‌الاسلام محمد لاکانی_ مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان گیلان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با گرامیداشت روز جهانی مسجد، مسجد را محور مقاومت توصیف کرد و افزود: مسجد محور مقاومت به مساجدی اطلاق می‌شود که به عنوان مرکز هدایت و تشکیل جریان‌های مقاومت در برابر اشغالگری و سلطه‌گری در کشورهای اسلامی، عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه، این مساجد اغلب در کشورهایی مانند فلسطین، لبنان، عراق و سوریه قرار دارند و مرکزیت جریان‌های مقاومت شیعی و جهادی علیه اشغالگری و سلطه‌گری در منطقه محسوب می‌شوند گفت: در این مساجد، علاوه بر مراسم مذهبی، فعالیت‌های سیاسی، نظامی و فرهنگی در جهت مقابله با تهدیدهای امنیتی، توسعه و تقویت جریان‌های مقاومت برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

حجت الاسلام لاکانی، اظهار کرد: این مساجد اغلب به دلیل نقش محوری که در مقاومت در برابر سلطه‌گری ایفا می‌کنند، هدف حملات و تهدیدهای امنیتی رژیم صهیونیستی و متحدان آن در منطقه قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در مجموع، مسجد نمادی از مقاومت اسلامی در برابر اشغالگری و سلطه‌گری در کشورهای اسلامی به‌شمار می‌رود خاطر نشان کرد: اگر «مسجد» محور مقاومت قرار گیرد فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت نیز در آن شکل می گیرد.

حجت الاسلام لاکانی ادامه داد: اگر فرزندان این مرز وبوم خود را آماده مقابله با دشمنان دین، قرآن و کشور کنند و مسجد محور مقاومت آنان باشد، زندگی و حیات معنوی در آن معنا پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه، تردد و تنفس در اینگونه مساجد امیدآفرین و انسان ساز است گفت: از این مسجد است که دشمن احساس خطر می کند. لذا تمام ابزار خود را بکار می گیرد تا اینگونه مساجد تحقق پیدا نکند.

حجت الاسلام لاکانی همچنین در ادامه با بیان اینکه مساجد در آموزه های اسلامی، نقش و کارکردهای متعددی دارند تصریح کرد: مساجد مکان‌های اصلی برای انجام فرایض دینی مسلمانان همچون نماز، دعا و ذکر خداوند هستند و در مساجد، مسلمانان به عبادت و ارتباط با خداوند و تزکیه و تهذیب نفس می پردازند.

وی، همچنین مساجد را مرکز آموزش و تربیت دانست و بیان کرد: در مساجد، آموزه های اسلامی در زمینه های مختلف مانند فقه، اخلاق، تفسیر قرآن و حدیث تدریس می شود ازین رو نقش مهمی در تربیت و پرورش فردی و اجتماعی آحاد جامعه ایفا می کنند.

حجت الاسلام لاکانی با اشاره به اینکه مسجد مرکز اجتماعی و سیاسی نیز است زیرا از آغاز تا کنون محلی برای گردهمایی‌های اجتماعی مسلمانان و تصمیم گیری‌های مهم سیاسی و اجتماعی آنان بوده افزود: در مساجد، مسائل جامعه اسلامی مطرح و راهکارهای آن بررسی می شود.

وی اضافه کرد: در مساجد، هنرهای اسلامی همچون خوشنویسی، معماری و پرورش فکری وهنری جلوه ای ویژه دارد و محلی برای برگزاری مراسم و جشن‌های مذهبی هستند ازین رو می توان به آن به عنوان مرکز فرهنگی و هنری نیز نگاه کرد.

حجت الاسلام لاکانی اظهار کرد: همچنین در مساجد، خدمات اجتماعی و امداد رسانی به نیازمندان ارائه می شود و محلی برای سازماندهی کمک‌های خیریه، مساعدت و مواسات مومنانه به نیازمندان هستند و در مجموع، مساجد در آموزه‌های اسلامی نقش همه جانبه و چندبعدی دارند و به عنوان مهمترین مراکز زندگی مسلمانان به ویژه نسل جوان ونوپا محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه امروزه مساجد باید به جایگاه اصلی خود دست پیدا کنند اظهار کرد: نباید طوری مشی و رفتار کنیم تا خدای ناکرده جایگاه مسجد صرفا به یک نمازخانه تنزل کند.

کد خبر 1778064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha