کانون‌های فرهنگی هنری به احیای فرهنگ مسجدمحوری کمک می‌کنند

به گفته اسلامی، به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، فرهنگ مسجد محوری احیا شده و شاهد حضور بی نظیر نسل نو در برنامه‌های مساجد هستیم.

محسن اسلامی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان اظهار کرد: به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و با تصویب سازمان کنفرانس اسلامی، ۳۰ مرداد که مصادف با به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست ها می باشد، روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه مساجد همواره به‌عنوان پایگاه مهم در انسجام‌بخشی و قوام جوامع اسلامی مطرح هستند، تصریح کرد: نقشی که در طول تاریخ به دلیل نگاه‌های حکومت‌ها دچار فراز ونشیب‌هایی بوده، اما این روزها این کارکرد به نقش محوری خود برمی گردد.

به گفته اسلامی، مساجد با توجه به ساختارهای که از صدر اسلام داشته‌اند، توانسته اند در جوامع نقش خود را به‌عنوان یک محور در جامعه نشان دهند، و تجربه ثابت کرده است رویکردهایی که مساجد در آن محور بوده‌اند فرجام  موفق و تأثیرگذاری داشته است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان خاطرنشان کرد: مساجد از صدر اسلام تاکنون علاوه بر اینکه محلی برای عبادت و راز ونیاز با خداوند بود، با کارکردهای سیاسی، آموزشی، فرهنگی، تبلیغ دین و ... به فعالیت خود ادامه داده اند.

۴۱۱ باب کانون فرهنگی هنری با بیش از ۱۵ هزار نفر عضو در استان زنجان وجود دارد

اسلامی با اشاره به اینکه در سال ۷۲  بنا به مصوبه ۳۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس کانون های مساجد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد، تصریح کرد: کانون های مساجد به منظور بهره مندی از ظرفیت مسجد و نیروی انسانی برای اجرای برنامه های فرهنگی و تربیت نیروهای متعهد اسلامی شکل گرفت.

وی با یادآوری اینکه طبق برنامه پنجم توسعه باید ۲۵ درصد از مساجد هر استانی مجهز به کانون های فرهنگی و هنری مساجد باشد، گفت: در استان زنجان ۴۱۱ باب کانون فرهنگی هنری با ۱۵ هزار و ۶۲۱ عضو ثبت نام شده در سامانه بچه های مسجد وجود دارد.

اسلامی به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مساجد طراز اسلامی اشاره کرد و گفت: ستاد عالی کانون های مساجد کشور تحقق این مهم را در اولویت خود قرار داده است از اینرو تلاش می کند با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در مساجد ضمن جذب جوانان به مسجد و پررونق کردن این پایگاه های عبادی، نقش خود در تحقق این مهم را ایفا کند.

اجرای طرح «مسجد، کانون نشاط» در کانون های مساجد استان زنجان

به گفته وی، در طول سال برنامه های متنوعی برای کانون های مساجد پیش بینی می شود که اوج این برنامه ها را می توان در طول تابستان و در قالب برنامه های اوقات فراغت دید. امسال نیز طرح «مسجد، کانون نشاط» در ۲۰۰ باب از کانون های مساجد در محورهای قرآن عترت- علمی، فرهنگی، تربیتی – هنری، ادبی- مهارت و کارآفرینی-ورزشی، تفریحی و اجتماعی- بسته رسانه و فناوری برگزار می‌شود.

وی ایجاد جذابیت برای کودکان و نوجوانان با محوریت برنامه های تربیتی را از ویژگی برنامه های اوقات فراغت کانون های مساجد عنوان کرد و یادآور شد: این برنامه های با هدف هم افزایی تشکیلاتی وانسجام بخشی به فعالیت های تابستانی کانون ها، ارتقا و تقویت رویکرد تربیتی تمام ساختی در فعالیت های کانون، پوشش نیازهای مخاطبان کانون با نگاه جامع و مبتنی بر اقتضائات بومی و حمایت تخصصی از کانون های فعال در زمینه غنی سازی اوقات فراغت اعلام کرد.

مدیر ستاد کانون های مساجد استان زنجان ادامه داد: طرح ملی مسجد کانون نشاط ۲ از اول تیرماه تا ۱۵ شهریورماه برگزار می‌شود و در این طرح خدماتی همچون ۷۰ درصد تخفیف بیمه اردوها، اکران فیلم‌های سینمایی در فضای مسجد، تقدیر از ۱۸۰ کانون برتر با هدایای ارزشمند ارائه می‌شود.

اجرای طرح «نشاط و تعالی مسجد و محله» ذیل قرارگاه شهید آوینی

اسلامی با اشاره به طرح «نشاط و تعالی مسجد و محله» از طرح های قرارگاه شهیدآوینی، تصریح کرد: طرح نشاط و تعالی مسجد و محله در محورهای رسانه، اردویی و تربیتی، کتاب و کتابخوانی و مهارتی، کارآفرینی، سرود و تئاتر اجرای می شود. در این طرح بالغ بر یک‌هزار نفر از اعضای کانون های مساجد استان زنجان از برنامه های تربیتی و آموزشی بهره مند خواهند شد.

وی همچنین به استقرار موکب باقرالعلوم از کانون فرهنگی هنری امام باقر(ع) استان زنجان در نجف برای ارائه خدمت به زائران اربعین گفت: این از ۲۵ مردادماه تا ۵ شهریور ماه به مدت ۱۰ روز در نجف، باب شیخ طوسی، منطقه حی الرحمه، شارع العشیرین، شارع الرسول فرعی(شارع ۲۰) میزبان زائران اربعین حسینی است.

اسلامی خاطرنشان کرد: بیش از ۷۵ خادم از بچه های کانونی در این موکب مشغول به فعالیت هستند و در محورهای متنوع اعم از اسکان، اطعام، پزشکی درمانی و فعالیت‌های فرهنگی به زائران اربعین خدمت می‌کنند.

کد خبر 1778075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha