هیچ مرکزی کارکرد مسجد در تمدن‌سازی و ترویج روحیه مقاومت را ندارد

حجت‌الاسلام خداداده تأکید کرد: مساجد می‌توانند ضعف و نارسایی خانواده، جامعه و جوانان را رفع و عقبه اعتقادی، اخلاقی و عملی جامعه را تأمین و اراده جهان اسلام را در حرکت به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی مستحکم کنند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، سی و یکمین روز از مرداد در تقویم رسمی کشور عنوان روز جهانی مسجد نام گرفته و سرآغاز هفته‌ای است با همین عنوان تا برای همیشه یادآور جنایات صهیونیست‌ها علیه مسجدالاقصی قبله نخستین مسلمین باشد و دشمنیِ دشمنان اسلام را با مسجد به عنوان پایگاه عبادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مسلمانان نشان دهد. به این مناسبت با حجت‌الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده»، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفتگو کرده‌ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود.

با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام و به ویژه اتفاقات یک سال اخیر غزه، و با تخریب‌ها و هدم‌های صهیونیست‌ها علیه مساجد غزه، بزرگداشت روز جهانی مسجد امسال چه تفاوتی با سال‌های قبل دارد؟

با شروع طوفان الاقصی و آغاز مرحله جدید مبارزات جبهه مقاومت علیه صهیونیست‌ها، و افشای جنایات و اقدامات وحشیانه رژیم کودک‌کُش صهیونیستی و استیصال آنها در نبرد با حماس برای همه جهانیان، اسرائیلی ها علاوه بر بمباران مناطق مسکونی، بیمارستان ها و مراکز آموزشی به تخریب مساجد به عنوان پایگاه های اصلی مقاومت اسلامی روی آوردند که این قساوت و دشمنی، بیانگر نقش و جایگاه مسجد در بسیج مردم و تقویت روحیه مقاومت آنها برای مقابله با جبهه کفر است، همین مهم اهمیت روز جهانی مسجد امسال را بیشتر نشان می‌دهد.

در جامعه امروز ایران و جهان اسلام چقدر نیازمند نهضت بازگشت به مسجد و احیای کارکردهای مسجد به ویژه در حوزه ترویج روحیه ایثار و مقاومت و استکبارستیزی هستیم؟

در مسیر نیل به قله رفیع تمدن نوین اسلامی که همان جامعه آرمانی است مهم‌ترین تکیه‌گاه و نقطه عزیمت، مسجد است، اما نه هر مسجدی بلکه مسجد تراز اسلامی که بتواند از عهده این وظیفه مهم برآید و پرچمدار ترویج و تبیین سبک زندگی اسلامی و چراغ راه حرکت به سمت تحقق جامعه آرمانی اسلامی و تمدن باشکوه اسلامی در عصر حاضر باشد.

 مساجد قطعا آن مراکزی هستند که می‌توانند ضعف و نارسایی خانواده، جامعه و جوانان را رفع و خانواده‌ها را از برکات عظیم مسجد تراز اسلامی بهره مند سازند و عقبه اعتقادی، اخلاقی و عملی جامعه را تأمین و اراده جهان اسلام را در حرکت به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی مستحکم کنند تا با پرهیز از برخورد منفعلانه با مسائل جهان اسلام بتوانند با اتحاد و همبستگی مقابل استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل تصمیمات سازنده و اثرگذار اتخاذ نمایند.

آنچه در آلمان و با تعطیلی مسجد و مرکز اسلامی هامبورگ رخ داد چه وجه دیگری از اسلام‌هراسی و مسجدهراسی را نشان می‌دهد و چه اهداف پشت پرده‌ای را دنبال می‌کند؟

بسته‌شدن مرکز اسلامی هامبورگ و مسجد امام علی‌ علیه‌السلام توسط دولت آلمان از دیگر نمونه های بارز اسلام‌ستیزی و مقابله با مسجد و نقش روشنگر آن در اذهان سیاستمداران نظام سلطه است. این اقدام که توسط بزرگترین مدعیان حق آزادی بیان صورت گرفت، نشان‌دهنده تأثیر ژرف مساجد در آگاهی‌بخشی به مردم جهان است اما این واقعیت به‌زودی محقق می‌شود که تأثیرگذاری مرکز اسلامی هامبورگ با تعطیلی آن نه‌تنها از بین نخواهد رفت، بلکه بیشتر نیز خواهد شد.

کار فرهنگی هنری در مسجد و تربیت نسل تراز مسجدی در مقابله با پروسه مسجدهراسی چه نقشی ایفا می‌کند؟

در پاسخ به این سوال باید به نگاه و سیره امام راحل اشاره نمایم ایشان معتقد بودند که اسلامی ناب محمدی ضدّ استکبار، ضدّ سلطه‌طلبی بیگانگان، ضدّ زانو زدن در مقابل دشمن، ضدّ فساد، ضدّ تحجّر، ضدّ ویژه‌خواری است؛ اسلامی است که با فساد مبارزه و از فکر نو اسلامی استقبال می کند اسلام طرف‌دار محرومان است و به دنبال ایجاد تمدن نوین اسلامی می باشد.

مساجد کارکردهای مختلفی شامل کارکردهای فرهنگی، امنیتی، سیاسی اجتماعی و اقتصادی دارند که در هر کدام از آن‌ها مردم محلات می‌توانند نقش‌آفرین باشند. حال اگر کارهای فرهنگی هنری در مساجد بر مبنای آموزه‌های اسلام ناب محمدی برنامه‌ریزی و اجرا شود نه تنها جوامع اسلامی از آن هراسی ندارند بلکه به دنبال ترویج و تبلیغ آن نیز خواهند بود و به معنای واقعی کلمه اگر در این مسیر نورانی حرکت نماییم شاهد تربیت و رشد صحیح خواهیم بود.

شش ماهی از فعالیت مرکز همراه‌مسجد و رسیدگی به مطالبات در حوزه مسجد از طریق این سامانه می‌گذرد، درباره فعالیت این مدت، دستاوردها، استقبال‌ها و و تأثیرات این سامانه بفرمایید.

همراه مسجد بستری مناسب در جهت ایجاد ارتباط دوسویه و پاسخ دهی سریع به فعالان مسجدی و عموم مردم، پیگیری حل مسائل مطرح شده در کمترین زمان ممکن به صورت هدفمند، ارتقای سطح خدمات ارائه شده از وضع موجود به وضع مطلوب، راهنمایی مخاطبان جهت آشنایی بیشتر با ظرفیت های مساجد پیرامونی خود، نظارت دوسویه از مسجد تا مرکز و بالعکس و بهبود تجربه، اعتماد و افزایش رضایتمندی مخاطبان از مهمترین اهداف راه اندازی این مرکز تماس است.

سرشماره ۸۹۴۰-۰۲۱ به عنوان شماره این مرکز است که امکان پاسخگویی به ۳۰ تماس همزمان را دارد و مردم می توانند از طریق این راه ارتباطی، انتقادات و پیشنهادات را خود را در ارتباط با مساجد و مسائل پیرامونی آن مطرح کنند همچنین، از دیگر امکانات این مرکز امکان ارسال کد پیگیری برای مخاطب به صورت پیامکی با سرشماره ۵۰۰۰۸۹۴۰ برای اطلاع از سیر رسیدگی به مسائل مطروحه و سایر اطلاعات مورد نیاز است.

تاکنون بیش از ۵۰۰۰ تماس تلفنی از سوی کارشناسان این مرکز پاسخ داده شده و قریب ۱۰۰۰ درخواست که نیاز به پیگیری و ارجاع به مراکز و نهادهای مرتبط دارند ثبت شده اند که از این میان ۵۷۷ از آنها منتج به نتیجه شده است.

کد خبر 1778233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha