مسجد باید بستر ارائه خدمات حاکمیت به مردم شود

حجت الاسلام غلامی روشن گفت: مسجد باید محور حکمرانی محله شود و مسئله‌های محله را شناسایی کند و با به میدان آرودن اقشار مختلف مردم باید پای کار بیاید و مسائل محله ها را با حضور و محور مردمی حل کنند و مسجد باید بستر ارائه خدمات حاکمیت به مردم شود.

حجت الاسلام غلامی روشن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، از همدان ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی با اشاره به اینکه نگاه ما به اربعین این است که اربعین یک سفر زیارتی نیست گفت: اربعین یک جریان است و نهضتی است که نهضت و حرکت اصحاب آخر زمانی سید الشهدا را  رشد می‌دهد و لشگر عظیم منتظران را آماده می‌کند  تا بتوانند حرکت های بزرگ زمینه سازی ظهور را رقم بزنند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان افزود: نگاه ما به اربعین  تمدنی است نگاهی که در آخر الزمان قدرت و عظمت تشییع و ازطرفی رشد و معرفت و سبک زندگی افراد را  ارتقاء می‌دهد.

 وی با اشاره به اینکه  برنامه های محوری اربعین امسال بر اساس طرح زندگی با آیه ها  و شعار راهبردی ما آیه ۲ سوره مائده" و تعاونوا علی البر والتقوی" در حال انجام است  تصریح کرد: اربعین به عنوان فن آوری که چرخه خیر است ما از این آیه استفاده کرده وشعار محوری خود را براساس گفتمان زندگی با آیه ها این آیه قرار دادیم چرا که اربعین بر اساس این آیه حرکت می‌کند و مدیریت می‌شود بر پایه تعاون و همکاری همه برای اینکه بر پایه خیر بچرخد و به همه خیر برساند.

حجت الاسلام غلامی روشن با اشاره به اینکه در راستای ترویج و دیدن مصداق عینی این شعار پویش نذر خدمت راه‌اندازی شد افزود: در این راستا هر طیف و هر صنف، اشخاص و افراد مختلف جامعه می‌توانند بر اساس توان وظرفیت بخشی از تخصص و فرصت خود را در این پویش نذر خدمات به مردم کند به دلیل اینکه عموم مردم شیعه و محب حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) هستند و  کسی که آن خیر را می‌رساند در واقع به شیعه ابا عبد الله خدمت می‌کند.

 وی با اشاره به اینکه در نذز پویش خدمات مختلفی راه اندازی شد ابراز داشت:  در این پویش حتی رسانه ها هم می‌توانند  با روایت حرکت های اربعینی به نوعی جریان اربعین را روایت و اطلاع رسانی کرده و در این نذر پویش شریک باشند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان ادامه داد:  کسانی که در این پویش شرکت می‌کنند و  می‌خواهند در واقع در جریان اربعین شرکت داشته باشند  می‌توانند با  ارسال کد ۱ به سامانه لینک ارسال  را دریافت کرده و اعلام کنند چه خدمتی ارائه می‌کنند  که به منتخبین در این پویش بر اساس قرعه  جوایزی تقدیم می‌شود.

 وی با بیان اینکه بخش دیگر اربعین که برای ما اولویت و اهمیت دارد، محله اربعینی است افزود: ما در حکمرانی خرده محلی مبتنی بر مشارکت مردم الگوی  حکمرانی محله را انتخاب کرده و معتقدیم که الگوی خردتری حکمرانی باید  محله  باشد و در این لایه حکمرانی محله‌ای همه مردم پای کار بیایند و محوریت آن باید مسجد باشد و مسجد باید کانون قیام مردم و اتفاقاتی که رقم می‌خورد باشد.

 حجت الاسلام غلامی روشن با اشاره به اینکه با این نگاه  ما ده محله را که کاملا درگیر برنامه های موکب و موکبی هستند را داریم  و یکی از نگاه‌های ما این است که با جریان دادن رسانه ای دان محلاتی که اربعینی هستند محلات دیگر  را با محلات اربعینی پیوند دهیم و همه محلات کانون اربعینی شود.

وی افزود: در واقع هدف ما این است که هر کس بنا به توان و ظرفیتی که دارد بتواند در محلات به دیگران خدمات ارائه و  نقش آفرینی  داشته باشد و این نقشها تکثیر بشوند و همه نسبت خود را در جریان اربعین و خدمات زرسانی اربعینی داشته باشند.

  مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان  ابراز داشت: سال گذشته ۵ هزار محله اربعینی داشتیم  امسال  ده محله  کاملا درگیر است که با اتصال این محلات و جریان سازی  حداقل ۳۰ محله و در جمع ۳۰۰ محله را درگیر برنامه محلات اربعینی  کنیم.

وی اضافه کرد: اربعین یک عهد و یک مانور و رزمایش است که می‌توان با آن به رشد و بلوغ رسید.

برگزاری همایش جاماندگان اربعین در استان همدان

 حجت الاسلام غلامی روشن در ادامه به اجتماع بزرگ جاماندگان اشاره کرد و گفت: اربعین ظرفیت بالایی دارد و بخشی از مردم با رفتن به کربلا ارادت خود را به امام حسین(ع) نشان می‌دهند  اما در این میان کسانی هستند که این فرصت را ندارند اما دوست دارند دلشان را با زائران گره بزنند که اجتماع جا ماندگان اربعین فرصتی برای این عاشقان حسینی است.

وی بیان داشت: در این راستا امسال نیز همزمان با ایام اربعین اجتماع جا ماندگان اربعین در ۹ نقطه استان همدان به صورت متمرکز برگزار می‌شود و در نقاط دیگر و روستاها نیز این اجتماع را خواهیم داشت.

مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان  یادآور شد: اجتماع مردم همدان در روز اربعین ساعت ۱۰ تا ۱۲ در میدان امام(ره) پیش بینی شده و تا امامزاده عبدالله(ع) نیز پیاده‌روی انجام می شود.

وی با بیان امسال  نیز بیش از ۱۷۰ موکب در استان همدان برپا شده که اداره تبلیغات اسلامی در حوزه موکب‌ها ورود جدی داشته افزود: در این راستا قبل از برپایی موکب‌ها جلسات مختلفی با مسئولان و دست اندکاران برگزار و نیاز سنجی‌ها انجام شد.

 حجت الاسلام غلامی روشن ابراز داشت: بر اساس نیاز سنجی تنوع خدمات را داشتیم و به مناسبت ایام اربعین حسینی(ع)، ۱۳۲ مُبلغ زن و ۱۰۹ مُبلغ مرد برای روشنگری و رفع شبهات دینی در این موکب‌ها فعالیت می‌کنند و همه موکبها در استان امام جماعت را دارند.

 وی افزود: همچنین غرفه‌های دینی و فرهنگی را نیز بر اساس نیاز موکبها داریم  که بخشی از ظرفیت‌های موکبها امکان غرفه کودک، خانواده، رسانه و ... را داشتند و  و ما بر این اساس غرفه های متنوعی را در  موکب ها برپا کردیم.

 مسجد باید بستر ارائه خدمات حاکمیت به مردم شود

مدیر کل تبلیغات اسلامی هدمان در بخش دیگری از سخنانش به روز جهانی مساجد و هفته تکریم مساجد اشاره کرد و گفت:  بی تردید مسجد مهمترین سرمایه ملی، مذهبی و اصلی ترین پایگاه دین، اخلاق و معنویت و برترین جایگاه پرورش انسانهای وارسته است،

  وی با بیان اینکه مسجد قلب تپنده جهان اسلام است که از صدر اسلام تا کنون همواره دارای کارکرد های متعدد عبادت، فعالیت های آموزشی، نظامی و سیاسی بوده است. تصریح کرد:امروز دشمنان اسلام با توجه به این جایگاه و نقش محوری مساجد در ایجاد وحدت و تحرک و پویایی جوامع اسلامی، تمام تلاش خویش را بکار بسته اند تا به تخریب این نقش و کارکرد آن در کنار دیگر تهاجمات فرهنگی بپردازند.

 حجت الاسلام غلامی روشن با تاکید بر اینکه براین اساس روز جهانی مسجد فرصتی است برای بازگویی دوباره جنایت های صهیونیسم و بیان نقشه‌های خبیث دشمنان اسلام و همچنین این روز فرصتی برای پرداختن به نقش و جایگاه مساجد و اهتمام ویژه به کارکردهای متعدد آن است گفت: مسجد باید به آن جایگاه اصلی خودش برگردد.

وی مساجد را یک  ظزفیت تمدنی و نقطه کانونی اجتماعات دانست و افزود: در واقع مسجد باید کارکردهای خود را باز آفرینی کند تا بتواند به مرکز جنبش و جوشش مردمی  تبدیل شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان اضافه کرد: مسجد باید مرکز انتشارباورها باشد و به تعبیر امام راحل که فرمود مسجد برای اداره امور است تبدیل شود و مسجد باید محور حکمرانی محلی باشد همان طور که پیامبر(ص) و ائمه اطهار این کار را می‌کردند.

 وی با بیان اینکه اما به دلایل مختلفی این کارکردها کم رنگ شده گفت:اگر ما بخواهیم تمدن اسلامی بر مبنای نگاه تولیدی بسازیم بیت الله که خانه خدا است و پیوند دو گانه ها  است و اگر بخواهیم بین خلق و خالق جمع کنیم آن پیوند مسجد است.

حجت الاسلام غلامی روشن عنوان کرد:  اگر بخواهیم بین دنیا و عقبی بخواهیم پیوند برقرار کنیم آن پیوند مسجد است مسجد باید بر مبنای نگاه تولیدی و حکمرانی اتفاق بیفتد که برای این امر یک الگو در بنیاد هدایت ارائه دادیم که مسجد باید بر اساس این محور حکمرانی محله شود و مسئله‌های محله را شناسایی کند و با به میدان آرودن اقشار مختلف مردم باید پای کار بیاید و مسائل محله ها را با حضور و محور مردمی حل کنند و مسجد باید بستر ارائه خدمات حاکمیت به مردم شود.

 وی با تاکید بر اینکه در خصوص مدیریت مسجد همان طوررهبری فرمودند «محور مسجد امام است» گفت: توانمندسازی و تولید دانش  گفتمان سازی این امام جماعت  مسجد عهده سازمان تبلیغات است و نرم افزار مسجد تولید دانش، توانمند سازی و گفتمان سازی بر اساس تقسیم کاری که در قرارگاه ملی مسجد شکل گرفته بر عهده  سازمان تبلیغات  است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به وجود یک هزار و ۵۸۳ مسجد و هزار و ۲۰۰ مبلغ در استان  یادآور شد: روز ۳۱ مرداد به نام مساجد نامگذاری شده است و بنیاد هدایت نیز در راستای احیای مساجد در کشور شکل گرفت و ماموریت دارد موجبات ارتقای مسجد را فراهم آورد.

وی مطرح کرد: در دوران کرونا تجربه های موفقی داشتیم و دیدیم که مساجد ما محور خدمات خیر و منشا امور خیر شد در حالی که در همین زمان مردم کشورهای غربی به فروشگاه‌ها حمله می‌کردند  اما مساجد ما محل و پایگاه جمع آوری کمکهای مردمی بود و این دو نگاه فناوری جداگانه است آن یکی در غرب مبتنی برسود و در کشور ما این موضوع مبتنبی بر خیر است.

 حجت الاسلام غلامی روشن با  استناد به فرمایشاتت مقام معظم رهبری در خصوص کارکرد مساجد و اینکه فرمود خدمت رسانی باید در مساجد ما اوج بگیرد افزود: باید این موضوع مهم رواج پیدا کند و مسجد محوری به عنوان یک امر مهم تلقی شود.

وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و بیت المقدس و کشتار هزاران انسان بیگناه گفت: رسالت امروز مساجد ما دفاع از مظلوم و فریاد خونخواهی و استکبار ستیزی است و باید فریاد مظلومیت و خونخواهی مظلومان غزه از مساجد ما به گوش برسد.

  

کد خبر 1778245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha