روایت خدمت بچه‌های مسجد به زوار غیرایرانی اربعین

لحظه‌ای ناب از زیارت اربعین؛ کودکی که با نگاهی معصوم و قلبی مملو از عشق، از زیر قرآن عبور می‌کند و به جمع زوار حسینی می‌پیوندد.

خبرگزاری شبستان - آذربایجان‌غربی؛ در مرز تمرچین، جایی که ایران و عراق به هم می‌رسند، عشق به سیدالشهدا(ع) مرز نمی‌شناسد. در مرز تمرچین جوانان مسجدی استان آذربایجان غربی عاشقانه میزبان زائرین حسینی هستند تا با خدمت در راه حسین(ع) مرهمی بر دل های خود باشند.

لحظه‌ای ناب از زیارت اربعین؛ کودکی که با نگاهی معصوم و قلبی مملو از عشق، از زیر قرآن عبور می‌کند و به جمع زوار حسینی می‌پیوندد. این تصویر، نماد پیوند عمیق نسل جوان با ارزش‌های اصیل دینی و فرهنگی است و نوید آینده‌ای روشن و سرشار از ایمان را می‌دهد.

در قرارگاه امام جعفر صادق علیه السلام، در مرز تمرچین، دل‌ها به سمت کربلا پر می‌کشد و اشک‌ها برای حسین(ع) جاری می‌شود. اینجاست که معنای واقعی عزاداری را درک می‌کنیم.

زیر آسمان پرستاره مرز تمرچین، در قرارگاه امام جعفر صادق علیه السلام، نوای سینه زنی، مرهمی بر دل‌های سوگوار است. در این نقطه از مرز، جایی که خاک بوی کربلا می‌دهد، در قرارگاه امام جعفر صادق علیه السلام، ارادتمان را به سیدالشهدا نشان می‌دهیم.

در هیاهوی مرز تمرچین، جایی که شور زیارت با امید آزادی قدس در هم می‌آمیزد، صحنه‌ای دیدنی و دلنشین رقم خورده است. کودکان، با قلم‌های رنگین خود، رویای آزادی قدس را بر کاغذ نقاشی ترسیم می‌کنند. این نقاشی‌ها، تنها یک اثر هنری نیستند؛ بلکه فریادی است از دل کودکان برای آزادی قدس شریف.

در موکب امام جعفر صادق (ع)، مرز تمرچین، عشق به حسین (ع) همه را یکپارچه کرده است. خادمین از گوشه و کنار استان، با دست‌های پر از مهر و قلب‌هایی مملو از ایمان، شبانه‌روز در خدمت زائران هستند. از برگزاری نمازهای جماعت و هیئت‌های عزاداری گرفته تا ارائه خدمات اسکان و تغذیه، همه و همه برای رضای خدا و ارادت به سالار شهیدان است.

در این خاک پاک، عطر کربلا پیچیده است. موکب امام جعفر صادق (ع) با برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی، فضایی معنوی و دلنشین را برای زائران فراهم کرده است.

موکب امام جعفر صادق (ع)، نماد وحدت و همدلی است. خادمین این موکب، با اعتقادات و فرهنگ‌های مختلف، با هم دست در دست داده‌اند تا به زائران خدمت کنند. این موکب، خانه همه عاشقان اهل بیت (ع) است و درهای آن به روی همه باز است.

گفتگوی با زائری از شهرستان بناب در موکب قرارگاه امام جعفرصادق علیه السلام، بر ابعاد فداکاری حضرت امام حسین (ع) و تأثیر عمیق آن بر دل‌های مؤمنان تأکید داشت.

وی با نقل روایاتی از ایثار و گذشت امام حسین (ع)، بر اهمیت این واقعه تاریخی در حفظ ارزش‌های اسلامی و انسانی تأکید نمودند. این گفتگو، فرصتی مغتنم برای بازخوانی درس‌های آموزنده قیام عاشورا و تقویت روحیه ایثار و شهادت‌طلبی در جامعه بود.

در ادامه حضور زائرین خارجی در مرز تمرچین برای دیدار با سیدالشهدا چشمگیر است و زائر ترکیه‌ای در موکب امام جعفر صادق علیه السلام از حس و حال وصف‌ناپذیر اربعین می‌گوید.

دل‌نگرانی او برای مردم غزه و قدردانی از خدمتگزاری خالصانه موکب‌داران، همه و همه در این کلیپ شنیدنی است.

در مرز تمرچین، جایی که خاک بوی شهادت می‌دهد، صدای فرشتگان زمینی به گوش می‌رسد. دختران حاج قاسم با سرود دلنشین خود، یاد و خاطره سردار دل‌ها را زنده نگه داشتند و دل‌های همه را به پرواز درآوردند
تصاویری که از اجرای این گروه سرود ثبت شده، حکایت از لحظاتی پر از شور و شعف دارد. این تصاویر، برای همیشه در ذهن‌ها باقی خواهد ماند.

 گفتنی است؛ قرارگاه امام جعفر صادق (ع) که با تلاش‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان برپا شده است، یکی از مهم‌ترین مواکب خدمت‌رسان به زائران اربعین حسینی در مرز تمرچین محسوب می‌شود. این موکب با ارائه خدمات متنوع از جمله اسکان، تغذیه، وارائه برنامه های فرهنگی، به استقبال زائران می‌رود و با تبدیل این موکب به استودیو سیار صدا و سیمای آذربایجان غربی، مردم استان می‌توانند به صورت زنده و مستقیم شاهد شور و حال معنوی پیاده‌روی اربعین و تلاش‌های خادمان این موکب باشند

مرز تمرچین تنها مرز رسمی آذربایجان غربی با شمال عراق است که در شهرستان پیرانشهر در جنوب استان قرار دارد که طی دو سال گذشته امکان تردد زائران اربعین حسینی از این مرز به‌سوی عتبات عالیات فراهم شده است. مرزتمرچین در نقطه صفر مرزی آذربایجان غربی به عنوان مسیر به صرفه و کوتاه برای زائران اربعین حسینی شمال غرب کشور و کشورهای همسایه در حال استقبال برای پذیرش زائران است.

از این نقطه تا سامرا ۴۵۰ کیلومتر، تا کربلا ۶۵۰ کیلومتر، تا کاظمین ۵۳۵ کیلومتر و تا نجف اشرف ۷۱۰ کیلومتر مسافت دارد. امسال در مرز تمرچین امکانات لازم به‌منظور رفاه زائران اربعین از موکب‌های اسکان و تغذیه تا سایر خدمات در نظر گرفته شده است و وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز از شهرهای مختلف به سمت نقطه صفر مرزی مستقر می‌شود. ضمن اینکه زیرساخت‌های استقبال و ارائه خدمات به زائران سیدالشهدا (ع) هم فراهم شده و همه دستگاه‌های اجرایی استان برای ارائه بهترین خدمات در این مرز بسیج شده‌اند.  

کد خبر 1778281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha