ایران یکی از مهمترین شرکای دینی قزاقستان است

یسینوا دیانا با اشاره به برگزاری همایش مشترک «مسئولیت دینداران در مبارزه با چالش‌های جهانی» در ماه نوامبر ۲۰۲۴، گفت: مرکز نظربایف قزاقستان در چارچوب کنگره ادیان با بیش از ۸۰ کشور جهان همکاری می‌کند و جمهوری اسلامی ایران در زمینه گفت‌وگوی بین دینی و تمدنی، یکی از مهمترین شرکای ماست.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری قزاقستان - آستانه به منظور توسعه مناسبات با قزاقستان در زمینه روابط بین ادیان و تمدن‌ها با یسینوا دیانا، رئیس مرکز نظربایف در توسعه گفت‌وگوی بین ادیان و تمدن‌ها دیدار و گفت‌وگو کرد.

همکاری رایزن فرهنگی ایران با رئیس مرکز نظربایف در توسعه گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های قزاقستان، نحوه مشارکت در کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی و نشست‌های سالانه دبیرخانه این کنگره و همچنین، نحوه اجرای فعالیت‌های دینی و فرهنگی مشترک از محورهای مورد بررسی در این دیدار بود.

طالبی‌متین، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان با قدردانی از تلاش‌های بولات سارسنبایف، رئیس سابق مرکز نظربایف در توسعه گفت‌وگوی بین ادیان و تمدن‌ها و با تبریک انتصاب خانم یسینوا دیانا گفت: ایران و قزاقستان اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی زیادی دارند و این امر می‌تواند پایه ایی برای توسعه بیشتر مناسبات دو کشور دوست و برادر قزاقستان باشد.

وی در ادامه به تلاش‌های مرکز نظربایف در برگزاری کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی و دبیرخانه آن اشاره و تقریب و برقراری ارتباطات دوستانه بین ادیان جهانی را تحسین کرد و گفت: اخیرا مولن آشیمبایف، رئیس سنای پارلمان و رئیس دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی قزاقستان به منظور شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران به تهران سفر کرده و با مقامات عالی رتبه ایران از جمله رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیدار داشته است.

طالبی‌متین ادامه داد: در دیدار با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، توافق شده که این همایش مشترک با عنوان «مسئولیت دینداران در مبارزه با چالش‌های جهانی» در ماه نوامبر ۲۰۲۴ میلادی را برگزار کنند و رئیس پارلمان سنای قزاقستان مشارکت آستانه در این برنامه را تایید کرده و مقرر شده مرکز نظربایف را به عنوان دستگاه همکار برای اجرای این برنامه معرفی شود.

رایزن فرهنگی کشورمان خواستار برگزاری وبیناری با حضور رؤسای مراکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مرکز نظربایف در توسعه گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های قزاقستان برای برنامه ریزی و هماهنگی تاریخ و نحوه برگزاری این همایش بین‌المللی شد.

تأکید بر ارتقای سطح همکاری‌ها و افزایش مناسبات بین ایران و قزاقستان

یسینوا دیانا، رئیس مرکز نظربایف در توسعه گفت‌وگوی بین ادیان و تمدن‌های قزاقستان نیز با ابراز خرسندی از افزایش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران و استقبال از پیشنهاد برگزاری وبینار برای هماهنگی و برنامه ریزی بیشتر گفت: مرکز ما در چارچوب کنگره ادیان با بیش از ۸۰ کشور جهان همکاری می‌کند و جمهوری اسلامی ایران در زمینه گفت‌وگوی بین دینی و تمدنی یکی از مهمترین شرکای ماست.

وی آمادگی کامل مرکز نظربایف برای برگزاری برنامه‌های مشترک با ایران را اعلام کرد و گفت: برای ارتقای سطح همکاری‌ها و افزایش مناسبات، پس از تعیین شدن محورهای اصلی این همایش می‌توانیم از کشورهای همسو نیز دعوت کنیم که در این برنامه مشارکت کنند.

رئیس مرکز نظربایف گفت: در صورت برگزاری حضوری این برنامه از طرف قزاقستان هیأتی متشکل از نمایندگان وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی و سنای پارلمان قزاقستان نیز به ایران سفر خواهند کرد.

دیانا یسینوا در ادامه سخنان خود به برگزاری بیست و دومین نشست دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی که مقرر است در ماه اکتبر در آستانه برگزار شود اشاره کرد و افزود: امید است هیأت ایرانی همچون سنوات گذشته در اجلاس پیش روی حضوری فعال داشته باشند.

در پایان این دیدار مقرر شد؛ وبینار برنامه ریزی و هماهنگی برگزاری همایش «مسئولیت دینداران در مبارزه با چالش‌های جهانی» هفته آینده با حضور مسئولین مرکز ادیان ایران و مرکز نظربایف قزاقستان برگزار شود.

شایان ذکر است، در سفر مولن آشیمبایف، رئیس سنای پارلمان قزاقستان به جمهوری اسلامی ایران و دیدار با ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مقرر شد اجلاس گفت‌وگوهای دینی و فرهنگی مشترکی با مشارکت دو کشور برگزار شود.

کد خبر 1778432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha