بازار نوشت‌افزار در اختیار تولیدکنندگان ایرانی/ زدودن سایه شوم فرهنگ غرب از سر دانش‌آموزان

هنگامی که تولیدکنندگان داخلی فعالیت خود را آغاز کردند سهم نوشت افزار ایرانی کمتر از ۱۵ درصد از کل بازار و سهم محتوای ایرانی صفر بود که با تلاش و فعالیت شبانه روزی افزون بر ۶۰ درصد بازار در این بستر و رویدادها قرار گرفته است.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| در دنیای امروز، کشورهای مختلف به دنبال افزایش تولیدات داخلی خود هستند تا از بسیاری از مزایای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بهره‌مند شوند.

توجه به تولیدات داخلی اگرچه به بهبود و تقویت اقتصاد ملی کمک می‌کند اما با افزایش آن، می‌توان به خودکفایی در بسیاری از محصولات رسیده و وابستگی به واردات را کاهش داد؛ امری که نه تنها باعث صرفه‌جویی می‌شود، بلکه اشتغال‌زایی و تقویت صنایع داخلی را نیز به همراه دارد.

رونق تولید داخلی؛ افزایش اشتغال

تولیدات داخلی همچنین باعث ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای نیروی کار کشور می‌شود چرا که با رونق گرفتن صنایع داخلی، نیاز به نیروی کار افزایش یافته و این موضوع می‌تواند به کاهش نرخ بیکاری کمک کند.

اشتغال زایی در صنایع داخلی نیز می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شهروندان و توانمندسازی اجتماعی آنها منجر شود.

از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری در تولیدات داخلی، باعث ایجاد بستر مناسب برای توسعه فناوری و نوآوری می‌شود. هنگامی که تولیدکنندگان داخلی تحت فشار رقابت قرار می‌گیرند، طبیعی است که به دنبال بهبود کیفیت تولیدات و افزایش بهره‌وری باشند؛ روندی که می‌تواند به توسعه فناوری‌های نوین و بهبود فرآیندهای تولیدی منجر شود.

خرید و حمایت از محصولات محلی، نه تنها به رشد اقتصاد کشور کمک می‌کند، بلکه موجب حفظ فرهنگ و سنت‌های ملی نیز می‌شود.

همچنین با رونق تولیدات داخلی، درآمد خانواده‌ها نیز افزایش پیدا کرده و این امر می‌تواند به کاهش فاصله‌های اجتماعی و اقتصادی کشور کمک کند. از سوی دیگر، توزیع مناسب ثروت و فرصت‌ها می‌تواند به تقویت انسجام اجتماعی و همکاری بین اقشار مختلف جامعه منجر شود.

البته نباید از این نکته غافل بود که توجه به تولیدات داخلی می‌تواند به تقویت حس ملی کمک کند. خرید و حمایت از محصولات محلی، نه تنها به رشد اقتصاد کشور کمک می‌کند، بلکه موجب حفظ فرهنگ و سنت‌های ملی نیز می‌شود چرا که مردم با مصرف محصولات داخلی، به نوعی حمایت از هویت و فرهنگ خود را نشان می‌دهند.

امسال سومین سالی است که نمایشگاه «ایران نوشت» در شیراز برپا می‌شود؛ نمایشگاهی که با هدف عرضه محصولات نوشت‌افزار ایرانی هر سال پیش از آغاز تحصیلی دایر می شود.

توجه به تولید داخلی برگرفته از هنر اسلامی و ایرانی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، توجه به تولید تولیدات داخلی برگرفته از فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی را از اهداف برپایی این نمایشگاه عنوان می کند و می گوید: ایران اسلامی با صنایع فرهنگی و خلاق دنیا در رقابت است، بنابراین علاوه بر توجه به تولید و کسب و کار در راستای انتقال مفاهیم فرهنگی، هنری و باورها دینی گام بر می دارد.

بازار نوشت‌افزار در اختیار تولیدکنندگان ایرانی/ زدودن سایه شوم فرهنگ غرب از سر دانش‌آموزان

به گفته قانعی، دانش آموزان با لوازم التحریر، اسباب بازی ها و کالاهایی از این جنس به راحتی ارتباط معنایی و هویتی با قهرمانان خود برقرار کرده و هر آنچه در این حوزه تلاش شود شاهد رشد و بالندگی اقتصاد کشور خواهیم بود.

جهش در تولید نوشت افزار ایرانی

«این نمایشگاه با سابقه ۱۰ ساله، توزیع تولید و محصولات نوشت افزار را به دانش آموزان و والدین آن ها معرفی می کند.» این را دبیر مجمع فعالان نوشت افزار ایرانی می گوید و ادامه می دهد: تولید کنندگان براین خواسته خود مبنی بر برپایی چنین نمایشگاهی دور هم جمع شده و به صورت مستقیم محصولات خود را به خانواده ها معرفی و عرضه کنند.

پیش از این سهم نوشت افزار ایرانی کمتر از ۱۵ درصد از کل بازار و سهم محتوای ایرانی صفر بود که با تلاش و فعالیت شبانه روزی افزون بر ۶۰ درصد بازار در این بستر و رویدادها قرار گرفته است.

به گفته محمد یقینی هنگامی که تولید کنندگان فعالیت خود را آغاز کردند سهم نوشت افزار ایرانی کمتر از ۱۵ درصد از کل بازار و سهم محتوای ایرانی صفر بود که با تلاش و فعالیت شبانه روزی افزون بر ۶۰ درصد بازار در این بستر و رویدادها قرار گرفته است.

وی معتقد است این اتفاق خوشایند باعث شده که هر سال نمایشگاه ایران نوشت تجدید شود و حضور خانواده ها در نمایشگاه نوشت افزار قوت قلبی برای تولیدکنندگان است.

سبقت ایرانی‌ها

یقینی همچنین اعتقاد دارد روزی سبد نوشت افزاری در ایران نوشت دارای ضعف و اشکالاتی بود اما امروز از نظر کیفیتی و قیمت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است.

بازار نوشت‌افزار در اختیار تولیدکنندگان ایرانی/ زدودن سایه شوم فرهنگ غرب از سر دانش‌آموزان

مدیر داخلی نمایشگاه ایران نوشت شیراز نیز می گوید: شیراز اولین شهر بعد از تهران است که نمایشگاه ایران نوشت در آن برپا شده است.

هدف؛ ترویج کالای داخلی

میلاد دوست فاطمی ادامه می دهد: این نمایشگاه سه سال پیش با هدف ترویج کالای داخلی و حمایت از مصرف کننده در حرم شاهچراغ(ع) برپا شد.  مدیر داخلی نمایشگاه ایران نوشت شیراز معتقد است فرهنگ غربی با روح و روان کودک و نوجوان ما سروکار دارد و به مرور در ذهن و روحش در واقع رخنه می کند.
مدیر داخلی نمایشگاه ایران نوشت شیراز معتقد است فرهنگ غربی با روح و روان کودک و نوجوان ما سروکار دارد و به مرور در ذهن و روحش در واقع رخنه می کند.

کالاهایی متناسب با فرهنگ بومی

به گفته دوست فاطمی محصولاتی که در نمایشگاه ما تولید و عرضه می شود همه با فرهنگ بومی و ایرانی متناسب است و خانواه ها می توانند با خیال راحت و بدون اینکه دغدغه ای داشته باشند کالاها را با قیمت مناسب و رقابتی هم با فرهنگ بومی و اسلامی کشور خودمان تهیه کنند.

مقابله با انتقال فرهنگ منفی غرب

اما استاندار فارس که به بازدید از این نمایشگاه آمده می گوید: اینکه اکثر نوشت افزار از خارج کشور تامین می شد طبیعتا به جز ضرر اقتصادی به کشور حاصل انتقال فرهنگ منفی غربی به ویژه برای کودکان که در حال شکل گیری شخصیت، منش و خلاقیت است.

بازار نوشت‌افزار در اختیار تولیدکنندگان ایرانی/ زدودن سایه شوم فرهنگ غرب از سر دانش‌آموزان

محمدهادی ایمانیه معتقد است با برپایی چنین نمایشگاهی نمایشگاهی شاهد پیشرفت های سال گذشته بوده و نقاط ضعف سال گذشته به تدریج در حال رفع شدن است، و در این راستا علاوه بر تامین مصرف داخلی با تلاش تولیدات را به دیگر کشورها صادر و ترویج فرهنگ غنی ایرانی اسلامی را به جهان نشان دهیم.

نوشت افزار از ابتدای دوران آموزشی هر دانش آموز و هر کس که قرار است تحصیل علم کند با این مقوله سر و کار دارد و علاوه بر شکل گیری شخصیت دانش آموزان بهترین گزینه برای مقابله با فرهنگ منفی غرب دارد.

بهترین گزینه برای رویارویی با فرهنگ غرب

وی می گوید: نوشت افزار از ابتدای دوران آموزشی هر دانش آموز و هر کس که قرار است تحصیل علم کند با این مقوله سر و کار دارد و علاوه بر شکل گیری شخصیت دانش آموزان بهترین گزینه برای مقابله با فرهنگ منفی غرب دارد.

توجه به تولیدات داخلی یک نیاز اساسی برای هر کشوری است که به دنبال رشد و توسعه پایدار است. این موضوع نه تنها به بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به تقویت هویت ملی و فرهنگ کشور نیز بینجامد.

بنابراین، دولت‌ها، کارآفرینان و مصرف‌کنندگان باید برای رونق تولیدات داخلی تلاش کنند و با ایجاد فضایی حمایتی، زمینه‌ساز توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور شوند.

کد خبر 1778518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha