دل‌های جاماندگان اربعین حسینی از خاوران راهی کربلا شد

خیل عظیمی از دلدادگان حسینی در دیار خاوران که امسال از پیاده‌روی اربعین جا مانده‌اند، با حضور در پیاده‌روی جاماندگان اربعین از فرسنگ‌ها راه، دل‌های غمگین و سرشار از حسرت خود را روانه کربلا کردند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ زهرا مهرور؛ پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی با حضور عاشقان اباعبدالله الحسین از ساعات ابتدایی صبح امروز یکشنبه (۴ شهریور) در سطح استان برگزار شد تا عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان به نمایش گذاشتند.

شور اربعین حسینی در خراسان جنوبی

در استان خراسان جنوبی در ۶۶ مسیر شهری و روستایی مراسم دلدادگان و جاماندگان اربعین در حال برگزاری است و شیفتگان مکتب حسینی که توفیق حضور در مراسم بزرگ و جهانی راهپیمایی در کشور عراق را نداشتند به عشق حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، در مجموع حدود ۳۴۰ کیلومتر مسیر را به امید بهره‌مندی از ثواب پیاده‌روی نجف تا کربلا پیاده طی خواهند کرد.

امروز دل‌ها همه تنگ بین الحرمین و حضور در کربلای معلی است، به ویژه کسانی که امسال حسرت حضور در پیاده‌روی مسیر نجف تا کربلا در دلشان مانده با این حال با حضور در پیاده‌روی جاماندگان دل و جانشان را به سمت حرم حسین بن علی (ع) و ابوالفضل العباس (ع) پرواز می‌دهند اگر چه جسمشان اینجاست.

در این مسیرها، ۳۶۰ موکب در بخش های مختلف از جمله تغذیه، آبرسانی، برنامه‌های فرهنگی و خدماتی، بهداشتی و درمانی به شرکت‌کنندگان در این مراسم معنوی در سطح استان خدمات ارائه خواهند داد.

در بیرجند این مسیر از میدان آزادی به سمت امامزادگان شهدای باقریه از ساعت ۰۸:۳۰ صبح آغاز شده است. دیار کویری خاوران امروز مملو از عاشقانی است که از قافله کربلا جامانده‌اند اما دل در گرو سالار شهیدان دارند و به خیابان آمده‌اند تا به یاد کربلا و نجف راهپیمایی کنند، راهپیمایان از هر قشر و سن و سالی هستند، پیر و جوان و زن و مرد و کودک همه حاضر شده‌اند تا بیعتی دوباره با اباعبدالله الحسین (ع) داشته باشند.

حضور پررنگ و پرشور خانواده‌ها، جوانان، نوجوانان و کودکان در مسیر طولانی پیاده‌روی در گرمای تابستان از جلوه‌های زیبا و معنوی این مراسم محسوب می‌شود. جاماندگان کوی عشق در طول مسیر ندای «لبیک یا حسین» را سر می‌دهند و دل به قافله حسینی می‌سپارند. آری عاشق که باشی، اینجا هم می‌توان عطر خوش کربلا و بین الحرمین را احساس کرد.

دلهای سرشار از حسرت کربلا

فاطمه سالاری یکی از مادران بیرجندی است که سال قبل در مراسم اربعین حضور داشته و از نزدیک معنویت حضور در این حماسه حسینی را درک کرده است، با بغض سنگینی می‌گوید: امسال به خاطر فرزند چند ماهه‌ام توفیق نداشتم در پیاده‌روی اربعین شرکت کنم و جامانده‌ام.

وی که خانوادگی در مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حضور یافته، با دلی غمگین و سرشار از حسرت، می‌افزاید: امید دارم خداوند این قدم‌هایی که امروز در گرمای سوزان تابستان به عشق حسین(ع) برمی‌داریم را از ما هم بپذیرد.

یک نوای آشنا در یکی از موکب‌ها پیچیده، روضه‌ای که غم جاماندگان را بیشتر می‌کند « به تو از دور سلام، به سلیمان جهان از طرف مور سلام». صدای سینه زنی و  ذکر لبیک یاحسین (ع) از  گوشه و کنار مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین در مرکز استان خراسان جنوبی شنیده می‌شود.

جامانده دیگری که بر صندلی چرخ‌دار نشسته سن و سال بالایی دارد و با شرایط سختی خودش را به این پیاده‌روی رسانده است. مسلم که بیش از ۶۰ سال سن دارد، می‌گوید: مدتی است که به دلیل بیماری نمی‌توانم راه بروم، در حالی که در سال‌های قبل چندین بار به پیاده‌روی اربعین رفته بودم.

او یادی از شهید جمهور، آیت الله رئیسی می‌کند که سال قبل به عنوان سخنران در مراسم جاماندگان اربعین در بیرجند حضور یافت و در ادامه با گفتن سه مرتبه «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِاللَّهِ»، می‌افزاید: از همین را دور به نیابت از تمام شهدا به ساحت حضرت سیدالشهدا(ع) عرض ارادات می‌کنم.

امروز این اشعار زیبا وصف حال دل بسیاری از جاماندگان اربعین است؛ «پای از راه اگر ماند دلم در راه است/جا نمانده است کسی با کرمت آقاجان/هر کسی داد سلامی به شما زائر شد/دور و نزدیک ندارد حرمت آقاجان/اشک، پر داده مرا تا خود بین‌الحرمین/قطره شد وصل به دریای غمت آقاجان/چون رقیه که نشد زائر قبرت باشد/مانده‌ام چشم به راه قدمت آقاجان/گرچه جا مانده تنم، چون وطنم کرببلاست/سایه روی سر من عَلَمَت آقاجان/از همین دور در این سینه حرم می‌سازم/تا نیفتم قدمی از قلمت آقاجان...».


در این  پیاده‌روی ذره ذره، عاشقان حسین (ع) به یکدیگر پیوستند تا بتوانند باری دیگر ارادت خود را از راه دور به اباعبدالله الحسین (ع) اعلام کنند و صمیمانه و با عشق بگویند که ما اینجا دلخوشیم به اینکه فرمودید هرکه در دل به یاد ماست زائر ماست.

ثولاب زیارت امام حسین (ع) از راه دور

آموزه‌های دینی و روایات اهل بیت (ع) به ما می‌آموزند که حتی اگر نتوانیم به طور فیزیکی در کربلا حاضر شویم، همچنان می‌توانیم از ثواب زیارت امام حسین (ع) بهره‌مند شویم. در کتاب کامل الزیارات روایاتی از امام محمد باقر (ع) نقل شده که تأکید ویژه‌ای بر زیارت امام حسین (ع) دارند. ایشان به‌ویژه به اهمیت زیارت از راه دور اشاره می‌کنند، به طوری که این عمل را به عنوان یکی از روش‌های ارزشمند برای ابراز محبت و ارادت به سیدالشهداء (ع) معرفی می‌نمایند. این روایات نشان می‌دهند که نیازی نیست که حتماً زائران به صورت حضوری به زیارت امام حسین (ع) بروند؛ بلکه زیارت از راه دور برای جاماندگان پیاده‌روی اربعین نیز می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

امام صادق (ع) نیز در مورد فضیلت زیارت از راه دور احادیثی دارند. روزی فردی به نام سدیر خدمت امام صادق (ع) رسید و ایشان از وی پرسیدند که آیا هر روز مزار امام حسین (ع) را زیارت می‌کند؟ سدیر پاسخ داد که خیر. امام با ناراحتی از جفایی که در این باره وجود دارد، به او توصیه کردند که حتی اگر از قبر امام حسین (ع) دور است، می‌تواند با توجه قلبی و نیتی خالصانه به زیارت بپردازد. ایشان فرمودند که می‌تواند سر به سوی آسمان بلند کند، به قبر امام حسین (ع) توجه کرده و بگوید: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَاعَبْدِاللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ». امام صادق (ع) تأکید کردند که این عمل به اندازه یک زیارت حضوری ارزش دارد و هر بار که چنین زیارتی انجام می‌شود، برای آن شخص ثواب یک حج و یک عمره نوشته می‌شود.

همچنین روایت دیگری از امام صادق (ع) نقل شده که می‌فرمایند: «هرگاه راه برخی از شما دور باشد و مسافتی طولانی بین شما و قبر ما وجود داشته باشد، در فضای باز بایستید، دو رکعت نماز بخوانید و به سوی قبور ما سلام کنید. این سلام به ما می‌رسد و پاداش آن زیارت برای شما ثبت می‌شود.» این تأکیدات اهل بیت (ع) نشان می‌دهد که حتی از راه دور نیز می‌توان از فضیلت زیارت امام حسین (ع) بهره‌مند شد و این عمل معنوی، پیوند قلبی با اهل بیت (ع) را تقویت می‌کند.

گفتنی است قرائت زیارت اربعین در انتهای مسیرهای پیاده روی و همچنین عزاداری برای سیدالشهدا از برنامه‌های شاخص این مراسم معنوی است.

کد خبر 1778587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha