بازخوانی برکات سفر رهبر انقلاب به خاکریز خاوران

سفر مقام معظم رهبری به نهبندان در هفتم شهریور ۷۸ سفری طلایی و فراموش نشدنی بود که برکاتی به همراه داشت و سبب شد تا این خاکریز خراسان بر سر زبان ها بیافتد و اندکی از محرومیت خارج شود.

خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم- هفتم شهریور مردمان نهبندان را به یاد روزی می اندازد که سفری تاریخی و فراموش نشدنی در این شهر مرزی رقم خورد. 

سفری طلایی و فراموش نشدنی به خاکریز خاوران

*سفر به یاد ماندنی رهبری به نهبندان

نهبندان جنوبی ترین شهرستان خراسان جنوبی است و در آن زمان کمتر کسی می‌دانست این خطه از کویر و هم نشینی با مرز کجا قرار دارد و محرومیتش تا چه حد است و مردمان سختکوش و قانع این شهرستان از امکانات بی‌بهره بودند. 

۲۴ سال از آن سفر طلایی می گذرد که نام نهبندان بر سر زبان ها افتاد؛ در هفتم شهریور ۷۸ بود که مقام معظم رهبری قدم بر شهر مرزی نهبندان گذاشتند و تا آن روز سفری این چنین زیبا و شیرین را بر خود ندیده بود و این روز بزرگ در تاریخ حک شد.

رهبر انقلاب که ششم شهریور سال ۱۳۷۸ به جنوب خراسان (قبل از تقسیم) و شهرستان بیرجند سفر کرده بودند، روز بعد به نهبندان رفتند و با مردم خونگرم این شهرستان نیز دیدار کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای هفتم شهریور ماه در اجتماع بزرگ مردم شهرستان مرزی نهبندان، دیدار با مردم و به ویژه جوانان مومن، مهربان و نجیب نهبندان را یک توفیق بزرگ و خاطره‌ای به یاد ماندنی توصیف کردند و فرمودند: «من با سفر به شهرستان محروم نهبندان می‌خواهم توجه مسئولان سطوح مختلف دولتی و استانی را به طور کامل به این منطقه و مناطقی از این قبیل جلب کنم و از آن‌ها انتظار دارم که اهتمام خود را بر روی نقاط دورافتاده که غالبا محرومیت‌های زیادی را از دوران‌های قبل تحمل کرده اند، متمرکز کنند».

مهمترین رهاورد این سفر سرنوشت‌ساز برای شهرستان نهبندان تدوین سند توسعه‌ بود که کلیات آن در جلسه ۳۱ تیر ۱۳۸۱ هیات وزیران تصویب و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای اجرا ابلاغ شد.

به یمن سفر مقام معظم رهبری به نهبندان طرح توسعه این شهرستان در ۶ فصل و ۱۷ ماده تهیه شد اما طی دولت های گذشته به مصوبات این سفر بی توجهی و نهنبدان دچار یک سری عقب ماندگی های تاریخی شد، با ورود دولت سیزدهم و با پیگیری های نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در خانه ملت، این سند دوباره جان تازه ای گرفت و دوباره احیاء شد.

از آن روز به بعد، هفتم شهریور به عنوان روز نهبندان نامگذاری شد و هر ساله مراسمی در سطح شهرستان برگزار می‌شود.

*تحول در نهبندان بعد از سفر رهبر معظم انقلاب

محمد بصیری پور یکی از شهروندان نهبندانی در گفتگو با خبرنگار شبستان گذری به ۲۴ سال قبل و سفر فراموش نشدنی مقام معظم رهبری به نهبندان کرد و گفت: آن زمان مردم ذوق و شوق بسیاری جهت حضور ایشان در نهبندان داشتند. 

وی ادامه داد: دو روز قبل از اینکه ایشان به نهبندان بیایند به ما اطلاع دادند و مردم لحظه شماری می کردند و هر کس هر کاری از دستش بر می آمد انجام می داد تا به استقبال مقام معظمرهبری برود. 

بصیری پور با بیان اینکه نهبندان بعد از سفر مقام معظم رهبری دچار تحولاتی شد، گفت: قبل از سفر ایشان امکانات زیادی در نهبندان نبود و بعد از آن مدارس و مساجد رونق گرفتند و حوزه علمیه ساخته شد و اقداماتی خوبی در نهبندان تاکنون انجام شده است. 

این شهروند نهبندانی تاکید کرد: مهم ترین مشکل امروز نهبندان بحث کار برای جوانان شهرستان است و درست است کارخانه ها راه اندازی شده اند اما هنوز نیاز به تامین فرصت شغلی در نهبندان احساس می شود.

*نهبندان؛ خاکریز خراسان جنوبی 

حجت الاسلام احمد نجمی پور-امام جمعه نهبندان-در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: شهرستان نهبندان به لحاظ فرهنگی و ادبی به عنوان خاکریز مهم استان خراسان جنوبی محسوب می شود.

وی در ادامه گفت: مردم نهبندان در اصالت و قدمت و پیشینه فرهنگی قوی در استان و چه بسا نسبت به خیلی از نقاط کشور با تاریخ کهن خود حرف اول را می زنند و نهبندان دارای مردمی خونگرم، سخت کوش و متدین است. 

حجت الاسلام نجمی پور با بیان اینکه طرح توسعه نهبندان از سال ۱۳۷۸ در پی تشریف فرمایی مقام معظم رهبری به شهرستان نهبندان دستورش صادر و به عنوان یک طرح ملی محسوب می شود، افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و پیشینه تاریخی شهرستان نهبندان، اصلی ترین خط مشی توسعه شهرستان نهبندان کلید خورد.

امام جمعه نهبندان ادامه داد: بعد از سفر مقام معظم رهبری بحث استفاده حداکثری از قابلیت و ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی، معدنی و گردشگری شهرستان نهبندان در راستای توسعه پایدار به منظور زدودن چهره فقر اجتماعی در دستور کار قرار گرفت. 

وی بیان کرد: تقویت نظام اداری، اجرایی و ارتقای توسعه سیاسی شهرستان و تقویت حس امنیت و تحکیم پیوند مدنی در شهرستان نهبندان و فراهم کردن اشتغال جوانان بومی و افزایش سطح درآمد مردم از دیگر برکات این سفر بود. 

امام جمعه نهبندان با بیان اینکه سیاست های تشویقی برای جلب و جذب سرمایه گذاری مورد توجه قرار گرفت، گفت: توسعه جهانگردی و بوم گردی و حمایت از صنایع تبدیلی و بسته بندی کشاورزی در سطح شهرستان نهبندان و توسعه شبکه ریلی و راه های مواصلاتی و دوبانده شدن جاده ها، توسعه راه های روستایی، فراهم کردن امکانات زیربنایی در حوزه برق و مخابرات و افتتاح خط انتقال گاز از دو راهی دشتک زابل به نهبندان از دیگر برکات این سفر برای نهبندان بود. 

وی بیان داشت: بعد از آن سفر تاریخی بحث ارتقاء سطح بازارچه مرزی دوکوهانه و تسهیل بازرگانی برای اشتغال مردم شهرستان نهبندان از طریق ترانزیت کالا و توسعه مبادلات بازرگانی و نگاه داشت جمعیت ساکن نوار مرزی به منظور امنیت پایدار نقاط مرزی و توسعه بهداشت و درمان و تجهیز و تکمیل بیمارستان شهید آتشدست و حضور پزشکان متخصص، توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرستان نهبندان به منظور تقویت همبستگی اجتماعی بین قومیت ها و اقشار مختلف شهرستان، بسترسازی توسعه فرهنگی و اعتلای ارزش های اجتماعی و تقویت پیوندهای اجتماعی و تقویت فرهنگی محلی، منطقه ای و ملی در شهرستان نهبندان در دستور کار قرار گرفت.

*لزوم ارتقا فرمانداری نهبندان به فرمانداری ویژه

وی با بیان اینکه امروز شاهد ایجاد زمینه های لازم برای افزایش جمعیت شهرستان نهبندان هستیم، افزود: بحث ساماندهی استقرار جمعیت به منظور جذب نیروهای کارآمد و متخصص بومی برای مدیریت دستگاه های اجرایی به منظور توسعه شهرستان نهبندان مورد توجه قرار گرفته است. 

حجت الاسلام نجمی پور گفت: درخواست داریم تا بحث ارتقاء توسعه سیاسی شهرستان نهبندان به منظور تقویت حس امنیت و تحکیم پیوند ملی با ارتقاء فرمانداری شهرستان نهبندان به فرمانداری ویژه مورد توجه قرار گیرد.

سفری طلایی و فراموش نشدنی به خاکریز خاوران

*مصوباتی موثر جهت توسعه نهبندان طی سفر رهبری

مهدی مرادی-فرماندار نهبندان-نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: در راستای سفر مقام معظم رهبری به نهبندان طرح توسعه نهبندان با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۷۸ به تصویب رسید. 

وی ادامه داد: تصویب راه اندازی دانشگاه، تصویب و راه‌اندازی حوزه علمیه، واگذاری چاه های کشاورزی به مردم و رونق آن در شهرستان، توجه ویژه به راه ها و دوبانده سازی و احداث مجموعه بزرگ ورزشی شهید تختی از دیگر مصوبات سفر مقام معظم رهبری به نهبندان بود. 

مرادی در ادامه گفت: در راستای سفر مقام معظم رهبری به نهبندان مصوب شد تا مجموعه فرهنگی سالن نور احداث شود و بحث استقرار پادگان های بزرگ ارتش و مرزبانی در دستور کار قرار گرفت.

*برکات سفر تاریخی رهبری به نهبندان

فرماندار نهبندان در خصوص مهم ترین پروژه های اجرا شده بعد از سفر مقام معظم رهبری در نهبندان عنوان کرد: در این راستا ۲ دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی احداث شد و ۱۳ پروژه آبرسانی به بهره برداری رسید و شاهد تعریض محورهای اصلی و تکمیل راه های روستایی بودیم. 

وی ادامه داد: احداث ۱٠ مدرسه شبانه روزی، تکمیل بیمارستان ۳۲ تختخوابی، تکمیل حوزه های علمیه، برق رسانی به ۲۸ حلقه چاه کشاورزی، مرمت ۵۵ رشته قنات و برق رسانی به روستاها و معادن از جمله برکات سفر مقام معظم رهبری به نهبندان است. 

مرادی در ادامه گفت: از دیگر برکات این سفر می توان به احداث ۲۹ دفتر مخابرات و پست روستایی، تکمیل و توسعه بازارچه مرزی دوکوهانه، احداث ۸٠ واحد ارزان قیمت، احداث سردخانه و مجتمع خدمات رفاهی و اقامتی احداث چهار باب زمین ورزشی در روستاها و مرمت ۳۵ مسجد و احداث سه پارک محله اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مقداری از مصوبات اجرایی شده است،افزود: اما به جهت عدم تخصیص اعتبارات تعدادی از مصوبات عملی نگردیده است لذا با توجه به سفر رییس جمهور شهید آیت الله رییسی به شهرستان نهبندان جهت تحقق مصوبات سفر مقام معظم رهبری طرح توسعه نهبندان بازنگری و مبلغ چهار هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان مصوب شد.

فرماندار نهبندان در خصوص مهمترین نیاز شهرستان نهبندان اظهار کرد: در حال حاضر مهم ترین نیاز این شهرستان بحث آب است که امیدواریم مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

کد خبر 1778981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha