مطالبات زنانه از دولت چهاردهم

افتخاری با اشاره به اولویت اصلی حوزه زنان برای پیگیری در دولت چهاردهم، گفت: یکی از اولویت‌های مهم «قانون حمایت از حقوق و مسئولیت‌های زنان در عرصه‌های داخلی و بین المللی» است که به تصویب سازمان کنفرانس اسلامی نیز رسیده، از دولت چهاردهم انتظار داریم که با تمام قوا از این طرح تا مرحله جهانی شدن، حمایت کند.

«لاله افتخاری»، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار زنان و خانواده خبرگزاری شبستان با اشاره به مطالبات حوزه زنان در دولت چهاردهم، بیان کرد: دولت چهاردهم ابتدا باید طرح ها و برنامه های مثبتی را که در دولت قبل در حوزه زنان و خانواده انجام شده، پیگیری کند و آنها را  ادامه دهد و علاوه بر آن با توجه به نظام مسائل زنان و خانواده؛ مسائل مهم بانوان را اولویت بندی کند؛ از حواشی بپرهیزد و مطالبات واقعی و گره‌گشای حوزه زنان را مورد بررسی قرار دهد. چرا که گاهی مواقع مطالبات مطرح شده، مطالبات واقعی و اکثریت جامعه هدف نسیتند بلکه انتظارات کاذبی است که تنها از سوی یک عده مطرح شده است؛ بنابراین دولت چهاردهم باید دقت داشته باشد که وقت خود را صرف این قبیل برنامه های بیهوده و بی فایده نکند.

لزوم پیگیری نیازهای واقعی حوزه زنان

وی تصریح کرد: نیازهای واقعی حوزه بانوان، موضوعات مربوط به ازدواج، اشتغال، فرهنگ، مشاغل خانوادگی، بیمه زنان و ده ها مورد دیگر است که همگی نقش مهمی در تحکیم بنیان خانواده و کمک به معیشت افراد دارند. تجربه ای که کمیته امداد در این زمینه دارد و بسیار هم موفق بوده است.

افتخاری با بیان اینکه انتظار حوزه زنان این است که جایگاه واقعی زن مسلمان ایرانی به عنوان یک بانوی الهام بخش به دنیا معرفی شود، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: «زن مجاهد مسلمان ایرانی، معلم ثانی برای زنان جهان خواهد بود». در واقع دولت چهاردهم باید این نوع سبک زندگی را بستر سازی کند؛ اگر نیاز به قانون گذاری یا اجرا دارد همه اقدامات لازم را انجام دهد تا بانوان بتوانند به سبک زندگی که موجب آرامش و اسایش آنهاست، دست یابند.  

طرح و برنامه های حوزه زنان به دلیل عدم توانایی برخی مسئولان روی زمین مانده

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با اشاره به علت عدم اجرای طرح ها و مصوبات حوزه زنان، ابراز کرد: متاسفانه، گاهی مواقع به علت بی توجهی به مصوبات و اقدامات انجام شده در دوره های قبل به این مسائل دامن زده می شود؛ بر همین اساس نیاز است دولت ها نگاه امدادی نسبت به این گونه مسائل داشته باشند که وقتی دولت و مجلس جدید را تحویل می گیرند با شرط عقل و کار آمدی مسائل را بررسی و پیگیری کنند و یا تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف، طرح ها و برنامه ها را اولویت بندی و دنبال کنند.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: متاسفانه، شاید برخی از افراد و مسئولان به دلیل اینکه از توان مدیرتی لازم برخوردار نیستند و یا نگاه جامعه محور نسبت به مسائل ندارند؛ بخواهند همه برنامه ها و طرح های ادوار قبل را دوباره از ابتدا شروع کنند و همه آرمان ها و برنامه های خود را بدون اولویت بندی و بدون توجه به محدویت ها و ضرورت ها پیگیری کنند که در نهایت هم به دلیل رها شدن کارها نه تنها موفقیتی حاصل نمی شود که دولت جدید هم آن را ادامه نمی دهد و تنها آسیبی باقی می ماند که عاید مردم شده و هزینه های پایمال شده از بیت المال و  انتظاراتی که پاسخ داده نشده است.

اولویت مهم زنان در دولت چهاردهم ...

افتخاری با اشاره به اولویت اصلی حوزه زنان برای پیگیری در دولت چهاردهم، اضافه کرد: یکی از اولویت های مهم «قانون حمایت از حقوق و مسئولیت های زنان در عرصه های داخلی و بین المللی» است که توسط بنده به تصویب سازمان کنفرانس اسلامی رسید. این منشور با الهام از شریعت جامع اسلام و نظام حقوقی آن و با تکیه بر شناخت و ایمان به خداوند متعال و با هدف تبیین نظام مند حقوق و مسوئلیت های عرصه زنان در عرصه های حقوق فردی، اجتماعی و خانوادگی تدوین شده که برای ۵۳ کشور اسلامی الزام است.

وی در ادامه بیان کرد: لذا از دولت چهاردهم انتظار داریم که با تمام قوا از این طرح حمایت نماید تا در کل جهان مطرح شود. چرا که این طرح هم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس و هم مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی را دارد. در واقع این یک الگوی ایرانی_ اسلامی برای زنان و خانواده است که معمولاً یا از آن آگاهی ندارند یا نسبت به آن بی توجهی می کنند ضمن اینکه اگر قوانین آن نیاز به اصلاح دارد، دولت می تواند آن را اصلاح کند.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از قوانین حوزه زنان و خانواده نیازمند به‌روزرسانی است، خاطرنشان کرد: دولت چهاردهم باید لوایح مربوط به این قوانین را صادر و سپس جایگاه واقعی بانوان جامعه ما را با الگوگیری از بانوان تربیت شده مکتب وحی (حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س)) مشخص کند؛ چراکه تربیت چنین دختران و زنانی نیاز امروز جامعه مهدوی ما است.

کد خبر 1779114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha