مسجد «رسول اعظم(ص)» نگینی درخشان در ساحل «مطرح»

مسجد رسول اعظم(ص) همچون نگینی در ساحل مطرح در استان مسقط عمان می درخشد، این مسجد نمونه بارزی از معماری اسلامی سنتی است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: عمان کشوری پادشاهی در شرق شبه جزیره عربستان است که از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان منتهی می شود و از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارات متحده عربی مرز زمینی و با جمهوری اسلامی ایران مرز دریایی دارد.

عمان کشوری است که آزادی دینی را به رسمیت شناخته است، به همین دلیل شیعیان آزدانه مناسک عبادی و مذهبی خود را برگزار می کنند.

 شیعیان امروز یکی از نیروهای تاثیرگذار در جامعه عمان به شمار می‌آیند که در پست حکومتی همچون وزارت، روسای ادارات، مدیران، فرماندهان ارتش و پلیس قرار دارند.

مسجد «رسول اعظم» نگینی درخشان در ساحل «مطرح» عمان

شیعیان در مناطق و شهرهای مختلف عمان از جمله مسقط و صحار، السویق و سایر شهرها و بیش از ۲۰ روستا حضور دارند. کشور عمان نزدیک به پنج میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که  طبق آمار تقریبی، تعداد شیعیان به ۱۰۰ هزار نفر می رسد و تعداد مساجد آنها  نزدیک به ۵۰ مسجد و ۷۰ حسینیه است.

مسجد رسول اعظم(ص) در ساحل مطرح در استان مسقط به عنوان مسجد لواتی‌ها شناخته می‌شد. لواتی‌ها اصالت هندی دارد و بخشی از ساکنان قدیمی عمان و به عبارتی قدیمی‌ترین مهاجران عمان به شمار می‌آیند که سابقه حضورشان در این کشور به بیش از ۵۰۰ سال پیش برمی گردد.

بیشتر لواتی‌ها شیعه هستند که از مهم‌ترین گروه شیعیان عمان به شمار می آیند، زیرا طوایف دیگر از جمله بحرینی‌ها، عجمی‌ها و عمانی‌ها نیز از شیعیان این کشور هستند.

تاریخ ساخت مسجد رسول اعظم در مطرح به قرن پانزدهم برمی گردد که همچون نگینی در ساحل مطرح می درخشد.

مسجد «رسول اعظم» نگینی درخشان در ساحل «مطرح» عمان

این مسجد نمونه خوب و بارزی از معماری اسلامی سنتی است که ویژگی آن گنبد آبی و مناره آن تزئیین شده با موزاییک‌های مزین به آیات قرآن کریم است.

گنبد و تک مناره کاشی آبی این مسجد ترکیبی از معماری سفید خلیجی و کاشیکاری آبی ایرانی است.

 این مسجد به دلیل برگزاری جشن‌های شیعی در مناسبت‌های مختلف اسلامی شناخته شده است.

مسجد «رسول اعظم» نگینی درخشان در ساحل «مطرح» عمان

این مسجد بارها تخریب و نوسازی شده است. در نیمه اول قرن چهاردهم هجری قمری مطابق با آغاز قرن بیستم میلادی، سالن و رواق و صحن این مسجد و حیاط با فواره آن مشرف به ساحل در ضلع شرقی بازسازی و نوسازی شد.

در سال ۱۳۵۴ هجری مطابق با ۱۹۳۳ نیز رواق ضلع جنوبی بازسازی شد و در سال ۱۳۹۷ هجری مطابق ۱۹۷۷ دو طبقه ان بازسازی شد.

مسجد «رسول اعظم» نگینی درخشان در ساحل «مطرح» عمان

در سال ۱۴۱۷ هجری مطابق با ۱۹۹۷، به این مسجد یه طبقه دیگر اضافه شد تا سه طبقه شود و به شکل کنونی در بیاید و با تخریب خانه های ضلع شمالی، غربی و جنوبی مسجد، فضایی به آن اضافه شد.

سکوت آرامش بخشی در این مسجد چه قبل و چه پس از نماز حاکم است. در مسجد نزدیک به یک ساعت و نیم قبل از اذان به روی نمازگزاران باز است و هر کس در گوشه‌ای از مسجد مشغول کار خود است. نمازگزاران پس از ادای نماز، به گفتگو با یکدیگر و عبادت می پردازند.

مسجد «رسول اعظم» نگینی درخشان در ساحل «مطرح» عمان

کد خبر 1779360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha