مکتب رضوی را با جهاد تبیین بین‌المللی کنیم

آیت‌الله «محمد حسن اختری» تاکید کردند که با «جهاد تبیین» می‌توانیم آگاهی‌هایی که از امام رضا (ع) و دیگر اهل بین دریافت کرده‌‎ایم را به مردم دیگر در جهان معرفی کنیم.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: آیت‌الله «محمد حسن اختری»، دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل‌بیت در گفتگو با گروه بین‌الملل خبرگزاری شبستان به مناسبت شهادت امام رضا (ع) گفت که شهادت این وجود مقدس در خراسان , بارگاهی که به خاطر ایشان شکل گرفته یکی از عنایات و مقدرات خداوند متعال است و باید بسیار خدا را شاکر باشیم و به زیارت آن حضرت اهتمام داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که مناظرات امام رضا (ع) چگونه به ترویج جهانی افکار و سیره ایشان کمک کرد و چه ره‌آورد و پیام‌هایی برای علما و دانشمندان جهان اسلام در عصر حاضر دارد؟ گفت: در دوران امام رضا (ع) که مسئله ولایتعهدی به وجود آمد، فرصتی پیش آمد که حضرت علی بن موسی الرضا (ع) اضافه بر آشنایی جامعه و ملت مسلمان آن روز در آن حکومت اسلامی فراگیر که از غرب آفریقا گرفته تا شرق و کشورهای مختلف اسلامی را دربر می‌گرفت، تبلور و عظمت علمی جهانی و بین المللی پیدا کند.

آیت‌الله اختری افزود: با مجالس مناظره ای که «مامون» در آن دوران با نیت ناخالصانه و برای تحقیر امام رضا (ع) گذاشته بود، نتیجه عکس داشت و با همان مناظره‌ها امام به دنیا معرفی شد. آن مجالس مناظره باعث شد که دانش‌های بشری چه در زمینه‌های علم طب و بهداشت و درمان، چه در زمینه‌های فلسفه و علوم طبیعی و چه در زمینه‌های علوم متافیزیکی در همان دوران چند سال اقامت مقدس امام رضا (ع) در مشهد تبلور پیدا کرد. در روایتی از پیامبر اکرم (ص) که امام جعفر صادق (ع) آن را برای امام موسی بن جعفر (ع) نقل می کنند، آمده است که عالم آل محمد (ص) در صلب توست؛ یعنی پیامبر (ص) حضرت امام رضا (ع) را عالم آل محمد خطاب می کنند یعنی در میان کل آل محمد به عنوان عالم سرشناس و برترین عالم امام رضا (ع) است.

دبیر سابق سابق مجمع جهانی اهل بیت تاکید کرد که در آن زمان عالم بودن امام رضا (ع) آشکار شد و مردم این حقیقت را دیدند و شنیدند، علما اعتراف کردند که در مقابل امام رضا (ع) نمی توانند ادعایی داشته باشند و همه سر تعظیم در برابر علم و دانش امام رضا (ع) فرود آوردند.

وی افزود: که یکی از راه‌های معرفی اهل بیت (ع) و شخص امام رضا (ع) در سطح بین‌الملل این است که علمای جهان اسلام روی مناظره‌های امام رضا (ع) کار کنند و حتی ما با کمک خدمتگزاران، در آستان مقدس رضوی می‌توانیم این مناظره‌ها را  به صورت فیلم درآوریم و در دنیا منتشر کنیم تا مردم از زوایای بسیار سنگین و بسیار حساس و علمی امام رضا (ع) اطلاع پیدا کنند.

 یکی از راه‌های معرفی اهل بیت (ع) و شخص امام رضا (ع) در سطح بین‌الملل این است که علمای جهان اسلام روی مناظره‌های امام رضا (ع) کار کنند و حتی ما با کمک خدمتگزاران، در آستان مقدس رضوی می‌توانیم این مناظره‌ها را  به صورت فیلم درآوریم و در دنیا منتشر کنیم تا مردم از زوایای بسیار سنگین و بسیار حساس و علمی امام رضا (ع) اطلاع پیدا کنند.آیت‌الله اختری گفت: در همان زمان هم امام رضا (ع) در آن جلسات بین المللی شد و همه کشورهایی که نمایندگان آنها مجلس مامون شرکت کرده بودند، رفتند و علوم امام رضا (ع) را به کشورهای دیگر سرازیر کردند.

وی ادامه داد: امروز ما در نهادهایی همچون مجمع جهانی اهل بیت، بنیاد بین‌المللی عاشورا، جامعه المصطفی، مجع تقریب و سازمان ارتباطات تلاش می کنیم تا بتوانیم معارف اهل بیت (ع) را به کشورها، مردم و ملت های دیگر منتقل کنیم. خود امام رضا (ع) این درس را به ما داده اند که اگر شما بتوانید سخنان ما، معارف ما و کلام ما را به مردم برسانید، مردم خود به خود از ما پیروی می کنند و خود ایشان فرموده‌اند که ما کلام ائمه، سخنان پیامبر گرامی اسلام، قرآن و احادیث را منتقل کنیم.

آیت‌الله «محمد حسن اختری»، در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان با گفتمان سازی به ترویج مکتب رضوی در کشورهای دیگر کمک کرد و شخصیت و شیوه امام رضا (ع) را در عرصه بین‌المللی معرفی کرد؟ گفت: امروز ما دو نقص اساسی داریم؛ یکی مسئله تولید است که مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که ما باید معارف اسلامی را به زبان شیوا و گویا به گونه‌ای که مخاطبان ما بفهمند، منتقل کنیم و ما الان باید در این زمینه کار کنیم. یکی از کارها این است که ما بتوانیم بهترین محتوا و بهترین معارف را به زیباترین زبان و شیوه تولید و سپس آنها را منتقل کنیم.

وی افزود: یکی از راه‌های انتقال این معارف این است که آنها را به زبان‌های مختلف ترجمه کنیم و در دنیا پخش کنیم، در حالی ما الان در این زمینه نقص داریم. تا کنون ترجمه قرآن کریم بر اساس مبانی مکتب اهل بیت (ع) به حدود 20 زبان رسیده و همچنین قرآن کریم برحسب تفسیر غیر اهل‌بیتی که عربستان این کار را انجام داده به حدود 60 تا 70 زبان ترجمه شده است، ولی توجه داشته باشید که تورات و انجیل به بیش از دو تا سه هزار زبان ترجمه شده است. ما نیاز داریم که قرآن را به زبان های مختلف دنیا ترجمه کنیم؛نهج البلاغه را به زبان‌های مختلف به زیبایی ترجمه کنیم، صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد (ع) را ترجمه کنیم و همچنین معارف اهل بیت، احادیث، کلام امام رضا (ع)، مناظرات امام رضا (ع) را هم در دستور کار ترجمه قرار دهیم و در اختیار کشورهای مختلف و ملت‌ها بگذاریم.

دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل‌بیت گفت: پس ما اولا باید در تولید معارفی که امام رضا (ع) در اختیار ما قرار داده است، کوشا باشیم و سپس آنها را به زبان های مختلف ترجمه کرده و در اختیار دنیا قرار دهیم. راه دوم این است که از وسایل ارتباط جمعی یعنی تلویزیون و رادیو و از فضای مجازی استفاده کنیم و بتوانیم اینها را به زبان های مختلف برای کشورها و ملت های دیگر ارسال کنیم. همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند این کار با «جهاد تبیین» امکان‌پذیر است تا از این طریق آگاهی‌هایی که از امام رضا (ع) و دیگر اهل بین دریافت کرده‌‎ایم را به مردم دیگر در جهان معرفی کنیم.

همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند این کار با «جهاد تبیین» امکان‌پذیر است تا از این طریق آگاهی‌هایی که از امام رضا (ع) و دیگر اهل بین دریافت کرده‌‎ایم را به مردم دیگر در جهان معرفی کنیم.

وی افزود: راه دیگر برای ترویج مکتب رضوی در جهان، استفاده از کارهای هنری مانند تولید فیلم و ارسال این کارهای هنری به سراسر جهان است. فیلم «ولایت عشق» نمونه خوبی بود، اما کارهای بسیار با عظمت‌تر هم می‌توان انجام داد. هنرمندان ما باید بنشینند و با پشتیبانی بنیادهای مسئول حرکت‌ها و هنرهای نمایشی و سینمایی خوبی را تولید و ارائه کنند.چرا پس از گذشت چند سال تنها یک فیلم ولایت عشق برای امام رضا (ع) تهیه شده است؟ ما باید حداقل هر سال یک فیلم از گوشه‌ای از زندگانی امام رضا (ع) مانند برخوردش با فقرا، برخوردش با حکومتی‌ها، برخوردش با دانشمندان و امثال اینها تولید کنیم.

آیت‌الله «محمد حسن اختری» گفت: البته راه‌های فرعی دیگری هم داریم که مجمع جهانی اهل بیت، جامعه المصطفی و سازمان فرهنگ و ارتباطات قدم‌هایی در حال انجام آنها هستند؛ مانند برگزاری همایش، برگزاری جلسات و گفت‌وگوها و برگزاری جلسات وعظ و سخنرانی توسط طلاب و علمای تربیت شده در حوزه های علمیه.ما الان حدود 25 هزار نفر فارغ التحصیل حوزوی داریم که در کشورهای مختلف جهان مشغول تبلیغ و رساندن احکام و معارف الهی هستند. پس راه دیگر این است که با تربیت علما و دانشمندان تلاش کنیم تا بتوانند در کشورهای مختلف این معارف را منتقل کنند.

وی تاکید کرد که بنابراین تولید، ترجمه، ساخت فیلم، مستند و انیمیشن، تربیت مبلغان و دانشمندان و برگزاری دوره‌ها برای علاقه‌مندان در مسایلی همچون اسلام شناسی، شیعه‌شناسی و اهل‌بیت شناسی  از جمله کارهایی است که می‌توانیم برای معرفی سیره اهل بیت (ع) در سراسر جهان انجام دهیم.

تولید، ترجمه، ساخت فیلم، مستند و انیمیشن، تربیت مبلغان و دانشمندان و برگزاری دوره‌ها برای علاقه‌مندان در مسایلی همچون اسلام شناسی، شیعه‌شناسی و اهل‌بیت شناسی  از جمله کارهایی است که می‌توانیم برای معرفی سیره اهل بیت (ع) در سراسر جهان انجام دهیم. دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل‌بیت یادآورد شد که کار اساسی همان «جهاد تبیین» است که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند و همه ما باید در این زمینه کار کنیم.

وی افزود: برخی از این کارها در بنیاد بین المللی عاشورا، مجمع جهانی اهل بیت و سازمان های دیگر در حال برگزاری است. ما باید نشست‌های فضای مجازی برگزار کنیم، دانشمندان از کشورهای مختلف را دعوت کنیم و با همدیگر گفت‌وگو کنیم و از اساتید و دانشمندان سنی، مسیحی و  از آقایان و خانم‌ها در این گفت‌وگوها و نشست‌ها استفاده کنیم.

 آیت‌الله «محمد حسن اختری» گفت: البته این کارها کم است چرا که با داشتن عظمت مکتب اهل بیت و سرمایه‌های عظیم مکتب اهل بیت، قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، دایره المعارف حدیث و تفسیر کارهای زیادی باید انجام دهیم تا انشاءالله بتوانیم در سطح بین الملل تاثیرگذار باشیم.  البته در نظام جمهوری اسلامی تا کنون اقداماتی در دنیا انجام گرفته که باعث شده اسلام در دنیا رشد بسیار فزاینده ای داشته باشد و بیداری اسلامی و شناخت نسبت به مکتب اهل بیت در دنیا بسیار گسترده شده است.

وی افزود: در اول پیروزی انقلاب شاید حدود 100 تا 150 میلیون شیعه در دنیا داشتیم اما امروز در دنیا حدود 400 میلیون نفر شیعه و بیش از دو میلیارد مسلمان داریم. همین فرهنگ و مکتب مقاومت و شهادت که امروز در دنیا به عنوان یک مکتب اساسی و بسیار پویا مطرح شده و دانشجویان و جوانان در اروپا پرچم اسلام و قرآن را بالا می برند، اینها همه از خدماتی که در سطح بین‌المللی انجام گرفته است، اما در عین حال با گستردگی، عظمت و غنای بسیار بزرگی که ما در مکتب اهل بیت داریم باز هم کارهای جهادی بی شمار دیگر مانده که همان طور که اشاره شد باید انجام دهیم تا آن طوری که مقام معظم رهبری برای گام دوم انقلاب در نظر دارند و پیش‌بینی کردند کشور ما و جامعه ما و مکتب ما انشاءالله مرجعیت علمی و دانشی و معارفی در دنیا پیدا کند.

کد خبر 1779772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha