راه حیات

پیام و عصاره همه لطایف این است که حیات جاودانه و طیب میسر نمی‌شود مگر آن‌که انسان به زنده‌ای متصل شود که نقطه اتصال، ایمان صادق و عمل صالح باشد. 

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام حمید احمدی، رییس کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در یادداشتی که در ذیل می‌آید به راه اصلی دستیابی به حیات طیبه اشاره کرده است.
او مهرِ جان است و بر هر دلی بتابد و هرجانی و هر موجودی به او وصل گردد، حیات می‌یابد. از این رو او را تفسیر "والضحی" خوانده‌اند.
 قصه لطیف خداوند نیز بازگویی داستان انبیاست تا به انسان راه رسیدن به حیات طیبه را در شعاع او بازنماید.
چنان‌چه در قصه لطیف یوسف، طریق استشمام بوی یوسف را به ظرافت ارایه کرد و تعلیم داد که به صبر چندین ساله باید و از دست دادن بصر و نابینایی ظاهر لازم، تا باصره دل بینا گردد و شامه قلب پویا شود.
و در داستان قربان کردن اسماعیل از سوی خلیل خدا، طریق  وصول به مقام خلت نزد محبوب را نمایان ساخت که فقط به رضای دوست اندیشیدن برای دوستی ناب و بی‌غش با محبوب، نیاز باشد اگر چنین شد، پسین آن مشاهده حیات طیبه و آرامش و طمانینه روح و جان باشد.
پیام و عصاره همه این لطایف این است که حیات جاودانه و طیب میسر نمی‌شود مگر آن‌که انسان به زنده‌ای متصل شود که نقطه اتصال، ایمان صادق و عمل صالح باشد. 
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَیٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً»
حتی کتاب خداوند به خوانش او حیات می‌یابد و  به بیان امیر کلام «انا کتاب‌الله الناطق»
آدمی نیز به اتصال به آن وجودی که همه حیات به یمن وجودش بقا یافته، زنده می‌گردد و حیات می‌یابد.
اگر ایمان ما نیز چنین ژرف‌گردد و عمل ما بی غش،  اهلیت می‌یاببم به نگاه و تابیدن شمس ولایت بر وجودمان و شایسته شویم به استشمام رایحه دلربای او که با آن، همه حیات و وجودمان طیب خواهد شد.
 کس بدین مقام  رسید که سزد بر این موهبت شایسته شکر همه عمر کرد! 
 شکر کند خاک دژم‌ از فلک و چرخ به خم
کز نظر و گردش او نور پذیرنده شدم.( دیوان شمس غزل۱۳۹۳)
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَفِینَةَ النَّجَاةِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ الْحَیَاةِ
    
    حمید احمدی
    دوم ربیع اول ۱۴۴۶
 ۱۶شهریور ۱۴۰۳
کد خبر 1779996

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha