گرسنگی غزه شدیدترین گرسنگی در تاریخ است/ بررسی بحران قحطی جهانی در گزارش سازمان ملل

سازمان ملل در گزارشی با رصد بحران قطحی جهانی که میلیون‌ها نفر را تهدید می کند، تاکید کرد که گرسنگی غزه شدیدترین گرسنگی در تاریخ است

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از عربی ۲۱، سازمان ملل متحد در گزارشی با هشدار نسبت به بدتر شدن بحران جهانی گرسنگی اعلام کرد: میلیون ها نفر در سراسر جهان از ناامنی غذایی حاد رنج می برند.

در این گزارش آمده است: درگیری ها و تغییرات آب و هوایی منجر به افزایش شدید تعداد گرسنگان به ویژه در مناطقی مانند سودان و نوار غزه شده است.

درپی انتشار این گزارش، سه مقام سازمان ملل از طریق ویدئو با خبرنگاران در نیویورک صحبت کردند و در آنجا گزارشی مختصر در مورد به روز رسانی شش ماهه گزارش جهانی بحران های غذایی برای سال ۲۰۲۴ ارائه کردند که تا پایان آگوست سال ۲۰۲۴ را پوشش می دهد.

مقامات سازمان ملل بر نیاز مبرم به افزایش بودجه انسانی و  تلاش برای رسیدگی به علل ریشه ای بحران های غذایی مانند درگیری‌ها و تغییرات آب و هوایی، به منظور جلوگیری از بدتر شدن وضعیت و جلوگیری از قحطی های گسترده تاکید کردند.

ماکسیمو توررو، اقتصاددان ارشد سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) درباره یافته های اصلی این گزارش گفت: تشدید روند درگیری‌ها در غزه و سودان و همچنین خشکسالی ناشی از پدیده ال نینیو و افزایش قیمت مواد غذایی محلی، تعداد افرادی را که در مقایسه با سال ۲۰۲۳ در ۱۸ کشور با سطح بالایی از ناامنی غذایی حاد مواجه هستند، افزایش داده است.

در این گزارش آمده است: تعداد افرادی که با سطح فاجعه‌باری از ناامنی غذایی مواجه هستند، از ۷۰۵ هزارنفر در ۵ کشور و منطقه در سال ۲۰۲۳ به ۱.۹ میلیون نفر در ۴ کشور یا منطقه در سال ۲۰۲۴ رسیده است.

توررو گفت: این بالاترین رقم ثبت شده توسط گزارش جهانی درباره بحران های غذایی است و بیشتر به دلیل درگیری در نوار غزه و سودان است.

طبقه بندی یکپارچه امنیت غذایی شامل پنج مرحله است و سطح «بحران» یا ناامنی غذایی حاد، مرحله سوم طبقه بندی است. مرحله چهارم اضطرار و مرحله پنجم فاجعه یا قحطی است.

توررو در مورد وضعیت غزه تاکید کرد: بحران غذا همچنان شدیدترین بحران در تاریخ گزارش جهانی درباره بحران های غذایی است و نزدیک به ۲.۲ میلیون نفر هنوز به غذا و کمک نیاز مبرم دارند.

وی ادامه داد: شدت بحران افزایش یافته است، به طوری که نیمی از جمعیت جهان بین مارس و آوریل از قحطی رنج می برند، در حالی که یک چهارم رشد جمعیت در بازه زمانی دسامبر ۲۰۲۳ تا فوریه ۲۰۲۴ افزایش یافته است.

توررو در مورد سودان گفت: قحطی در اردوگاه زمزم برای آوارگان نزدیک شهر الفاشر در ایالت دارفور شمالی ادامه دارد و انتظار می رود تا اکتبر آینده ادامه یابد.

وی افزود: بسیاری از مناطق دیگر در سراسر سودان نیزبه دلیل ادامه خشونت ها و کمک های بشردوستانه محدود در معرض خطر قحطی قرار دارند. درگیری در سودان بر امنیت غذایی کشورهای همسایه مانند چاد و سودان جنوبی سایه افکنده است.

توررو ادامه داد: درگیری همچنان باعث وخامت سریع امنیت غذایی در سودان می شود، زیرا برآوردها نشان می دهد که حدود ۲۶ درصد مردم با سطوح بالایی از ناامنی غذایی حاد مواجه خواهند شد.

نزدیک  ۲۵.۶ میلیون نفر در سطح بحران یا بدتر طبقه بندی شدند.

کد خبر 1780054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha