خانواده؛ سرشت الهی یا قرارداد اجتماعی؟ کاوشی در دو نگرش

مفهوم خانواده در جوامع مختلف به علت تفاوت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی، معانی متنوع و گوناگونی دارد؛ این تنوع به ویژه در مواردی چون نقش اعضای خانواده، ساختار خانواده و انتظارات اجتماعی از این نهاد مشهود است.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| خانواده به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی در اسلام، جایگاه ویژه‌ای دارد. در آموزه‌های اسلامی، خانواده نه تنها ساختار اجتماعی را تشکیل می‌دهد، بلکه به عنوان بنیادی برای تربیت نسل‌های آینده و ایجاد جامعه‌ای سالم و شاداب شناخته می‌شود.

از دیدگاه اسلامی، خانواده به عنوان مجموعه‌ای از یک مرد و یک زن که با هدف ایجاد زندگی مشترک و تربیت فرزندان تشکیل شده، شناخته می‌شود. قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم (ص) به وضوح بر اهمیت این نهاد تأکید دارند و خانواده را محیطی برای عشق، محبت و تربیت صحیح نسل جدید معرفی می‌کنند.

ازدواج نیز در اسلام به عنوان یک قرارداد مقدس مطرح شده که در آن هر یک از طرفین ملزم به رعایت حقوق یکدیگر هستند.

اسلام به حقوق و وظایف اعضای خانواده توجه ویژه‌ای دارد. برای مثال، در آیات قرآن و احادیث پیامبر (ص)، به حق و حقوق همسران نسبت به یکدیگر و احترام متقابل تاکید شده است. ازدواج نیز در اسلام به عنوان یک قرارداد مقدس مطرح شده که در آن هر یک از طرفین ملزم به رعایت حقوق یکدیگر هستند.

مفهوم خانواده در جوامع مختلف به علت تفاوت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی، معانی متنوع و گوناگونی دارد. این تنوع به ویژه در مواردی چون نقش اعضای خانواده، ساختار خانواده و انتظارات اجتماعی از این نهاد مشهود است.

در جوامع غربی، خانواده ممکن است به صورت هسته‌ای شامل والدین و فرزندان تعریف شود، اما انواع دیگر الگوهای خانوادگی مانند خانواده‌های تک‌والدی و خانواده‌های همجنس‌گرایان نیز معمول است؛ امری که اسلام از آن نهی کرده و حاصل آن را فروپاشی بنیان خانواده می داند.

خانواده؛ سرشت الهی یا قرارداد اجتماعی؟ کاوشی در دو نگرش

چرایی انحطاط مسیر طبیعی تشکیل خانواده

گناه بزرگ قوم لوط این بود که مسیر طبیعی تشکیل خانواده و تولید نسل و رشد اجتماعی بشر را کنار گذاشته بودند و به یک انحراف بزرگ و همجنس گرایی مبتلا شده بودند.

«در سوره مبارکه هود خداوند متعال داستان حضرت لوط را ذکر کرده است. گناه بزرگ قوم لوط این بود که مسیر طبیعی تشکیل خانواده و تولید نسل و رشد اجتماعی بشر را کنار گذاشته بودند و به یک انحراف بزرگ و همجنس گرایی مبتلا شده بودند.» این را امام جمعه شیراز می گوید و ادامه می دهد: از آیات قرآن اینگونه مفهوم می‌شود نه اینکه همجنسگرایی را به عنوان خلاف و گناه انجام می‌دادند بلکه آنها به عنوان حق و آزادی این کار را انجام می‌دادند برای اینکه حضرت لوط پیشنهاد کرد که با دخترانش ازدواج کنند، اما می‌گفتند که حقی نسبت به دختران تو نداریم ولی نسبت به همجنسگرایی حق داشتند و این اتفاق اوج انحراف انسان می‌تواند باشند که یک چیز بد را خوب تلقی کند و برای او تبلیغ نیز انجام دهد.

خدای متعال در آیه ۸۲ سوره مبارکه هود می فرماید «فَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِیَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَیْهَا حِجَارَهً مِنْ سِجِّیلٍ مَنْضُودٍ»، وقتی که فرمان عذاب الهی رسید، شهر لوط را وارونه کردند و جای زمین و سقف عوض شد و سنگ بارید بر آن ها تا نابود شدند.

در ادامه خداوند در آیه ۸۳ می فرماید که «مُسَوَّمَهً عِنْدَ رَبِّکَ  وَمَا هِیَ مِنَ الظَّالِمِینَ بِبَعِیدٍ»، اگر کسی از این گناهان کند، عذاب از او دور نیست و این قاعده دست می دهد که هر کس اینگونه گناهان را انجام دهد، به نحوی کشور، خود و تمدنش را به سمت نابودی می برد.

نابودی تمدن با فروپاشی خانواده 

آیت الله لطف الله دژکام با اشاره به اینکه به تعبیر امروز در ادبیات جامعه شناسان، در قوم لوط خانواده فروپاشیده شد، عنوان می کند: خانواده که از ازدواج یک مرد با یک زن در چهارچوب شرعی و قانونی شکل می‌گیرد و سپس صاحب فرزند می‌شوند و نسل ادامه پیدا می‌کند در قوم لوط از هم پاشید.

خانواده؛ سرشت الهی یا قرارداد اجتماعی؟ کاوشی در دو نگرش

وی معتقد است، فروپاشیدگی خانواده، خود به خود جامعه و تمدن را از بین می‌برد، همانند سرطان که در یک بدن سلول‌ها را از بین می‌برد و نهایتا کل بدن از بین می‌رود جامعه‌ای که خانواده را از دست می‌دهد، سلول بنیادی جامعه از دست می‌رود و همانند سرطان همه جامعه را دربرمی‌گرد و نابود می‌کند.

فروپاشیدگی خانواده، خود به خود جامعه و تمدن را از بین می‌برد، همانند سرطان که در یک بدن سلول‌ها را از بین می‌برد و نهایتا کل بدن از بین می‌رود.

آزادی به قیمت همه چیز

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اقدام بسیار زشت سفیر کشور استرالیا در تبلیغ هم‌جنسگرایی، تاکید می کند: متاسفانه دنیای لیبرال دموکراسی به اسم آزادی آمد و هرگونه رابطه جنسی را مجاز شمرد در حالیکه قرآن کریم می‌فرماید که حرام است و یهودی‌ها و مسیحی‌ها نیز حرام داشتند، اما چه کردند؟ به بهانه آزادی همه حرام‌ها را گفتند بردارید.

آنگونه که نماینده ولی فقیه در فارس گفته، خودشان می‌دانند که این آزادی چه بر سرشان می‌آورد، اما مثل معتادی که می‌داند مواد مخدر بد است اما استفاده می‌کند امروز جامعه شناسان و فیلسوفان غربی می‌دانند این اتفاق برای جامعه آن‌ها سم است اما متاسفانه باز هم مرتکب می‌شوند.

به اذعان او، کار به جایی رسیده است که طرف به عنوان سفیر به کشور مسلمان می‌آید و در فضای مجازی در مورد همجنس گرایی می‌نویسد و وقتی آن را فرا می‌خوانند می‌گوید می‌خواستیم خوش بگذرانیم. چه شده است که بشر به نقطه‌ای رسیده است که اگر شما پای کار دین نایستید همه‌چیز را نابود می‌کنند؟

تلاش برای حفظ ارزش های اخلاقی

آیت الله دژکام تصریح می کند: امروز رسالت ایرانی جماعت این نیست که بنشیند و خیال کنیم فقط شهر و دیار ما مهم است؛ بله، شهر مهم است، اما چیزی که نابود می‌شود، همه ارزش‌های اخلاقی و دینی در دنیا است.

خانواده؛ سرشت الهی یا قرارداد اجتماعی؟ کاوشی در دو نگرش

بنا به گفته او، طبق ضابطه‌ها و قوانین تاریخی که قرآن کریم به دست ما می‌دهد، این روند تمدن غربی که همه قدرت‌های حاکم در دنیای امروز به غیر از کشورهای مسلمان که ممکن است نگاه دیگری داشته باشید بقیه همه به آن سمت هستند و همه تسلیم اینگونه حرف‌ها شده‌اند.

تداوم مسیر قوم لوط!

امام جمعه شیراز ادامه می دهد: اگر این بنا باشد، قدرتمندان جهانی به سمت نابودی جهانی پیش می‌روند و فرض نکنیم که فقط یک مطلب در فضای مجازی نوشته است، اما وقتی می‌گویند در وزارت خارجه توضیح بده، سفیر تکرار حرف قوم لوط را می‌گوید و امروز از زبان نمایندگان سیاسی کشورهای نماینده تمدن غربی این حرف‌ها را می‌شنویم.

خانواده در اسلام نه تنها یک نهاد اجتماعی، بلکه ابزاری برای رسیدن به آرامش، عشق و محبت است. با توجه به آموزه‌های اسلامی، می‌توان خانواده را به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه سالم و پویا معرفی کرد که پایه‌گذار تربیت افراد نیکو و مؤثر در جامعه است. با ترویج شرایط مناسب برای تشکیل و حفظ خانواده، می‌توان از تأثیرات مثبت آن در جامعه بهره‌مند شد.

کد خبر 1780199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha