۲۰ سال تابستان شاد در مسجد زینبیه(س)

کانون فرهنگی هنری شهید روحی برای بیستمین سال متوالی مجری طرح های اوقات فراغت تابستانه برای بچه های مسجد زینبیه(س) مشهد است و حالا همان کودکان و نوجوانانی که روزی خدمت پذیر بودند خدمت گزار نسل جدید مسجدی ها هستند.

خبرگزاری شبستان مشهد | مساجد مشهد امسال در تابستان شور و نشاط ویژه تری داشتند. اجرای طرح هشتادیوم یا همان نوجوانان سرزمین هشتم در کانون های فرهنگی هنری مساجد، اوقات خوش و پرباری را برای کودکان و نوجوانان مشهد مسجدی به همراه داشت.

رویدادی که با هدف احیای نقش تاریخی مسجد به عنوان مرکزی برای فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی و پرورش و توانمندسازی جوانان و نوجوانان برای خدمت به فضای مسجد و محل زندگی‌شان طراحی شده و علاه بر اینکه طبق روال مرسوم شامل دوره های آموزشی و اردوهای تفریحی بود، این بار استعدادیابی و شناسایی نخبگان هم به آن اضافه شده و رویکرد آن هم مبتنی بر میدان داری و اجرا توسط خود نوجوانان بنیان شده است. سیاستی که باعث شده هم نقش پذیری دهه هشتادی ها در جامعه را تقویت کرده و هم انرژی مضاعفی و انگیزه ای بیشتری را به بچه های مسجدی بدهد.

بیست سال نشاط تابستانه در مسجد زینبیه(س) مشهد

کانون فرهنگی هنری شهید روحی نیز یکی از این کانون هاست که میدان در دست نوجوانان است و پسران و دختران مسجد زینبیه(س) هم جوره پای کار برنامه های متنوع کانون هستند. کانونی با  بیش از ۲۰ سال فعالیت که توسط یک گروه ازنوجوانان محل شکل گرفت و حالا همان کودکان و نوجوانانی که روزی خدمت پذیر بودند، خدمت گزار نسل جدید مسجدی ها هستند.

«رویش ۱۴۰۳» در کانون شهید روحی
علی اکبر روحی گل خطمی، مدیر کانون فرهنگی هنری شهید روحی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد در خصوص برنامه های این کانون در ایام تابستان گفت: طرح اوقات فراغت تابستانه کانون شهید روحی امسال با عنوان «رویش ۱۴۰۳»  در فصل تابستان در حال برگزاری است و شامل سر فصل های کلاس های مهارتی کلاس های هنری کلاس های ورزشی کلاس های معارف اسلامی است.

بیست سال نشاط تابستانه در مسجد زینبیه(س) مشهد
وی ادامه داد: در گام اول تلاش کردیم برنامه های وزرشی و تفریحی و بازی های متنوعی را برای نوجوانان و کودکان مسجدی طراحی کنیم تا از این طریق زمینه را برای حضور بیشتر بچه ها به مسجد مهیا کنیم. ورزش های چون کلاس آموزش تنیس روی میز،  فوتبال هفتگی و همچنین اردوهای مختلف.

وی با بیان اینکه برنامه های کانون شهید روحی هم برای دختران و هم پسران و با دسته بندی براساس سن بچه ها طراحی شده، تصریح کرد: در بخشی از این طرح اوقات فراغت، دوره های آموزشی و تقویت بنیه تحصیلی در نظر گرفته شده که شامل کلاس های ویژه پسران دوره اول و دوم دبستان و متوسطه اول است و در پایان نیز برای انگیزه بخشی بیشتر به بچه ها جوائز ارزنده ای هم برای بهترین های دوره در نظر گرفتیم.
  
مدیر کانون فرهنگی هنری شهید روحی ادامه داد: در کلاس های دوره دوم دبستان (پایه ۴-۵-۶) کارگاه خلاقیت، آموزش خط تحریری، روخوانی و روان خوانی، ، چهره، آموزش مهارت های مطالعه، به چهره، ریاضی و زبان انگلیسی برگزار می شود.

بیست سال نشاط تابستانه در مسجد زینبیه(س) مشهد
  
وی افزود: درکلاس های دوره متوسطه اول ( پایه ۷-۸-۹) آموزش مهارت های مطالعه، آموزش صوت و لحن، آموزش رباتیک (آموزش ورد- اکسل – پاورپوینت )، عکاسی، خوشنویسی، فوتبال هفتگی و آموزش مهارت های مطالعه و کتابخوانی  انجام می شود.

شادی مومنانه در تفریح و اردوهای تابستانه

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید روحی همچنین به برنامه های تفریحی این کانون اشاره کرد و گفت: به جهت افزایش روحیه بچه ها و هم ایجاد نشاط مضاعف در آنها در کنار دوره های آموزشی، اردوهای تفریحی هم که در طرح هشتادیوم و رویش تعریف شده نیز برای اعضا برگزار می شود.

وی ادامه داد: یکی از ادورهایی که چند روز پیش برای بچه ها برگزار کردیم در محل اردوگاه ثامن الحجج علیه السلام بود که حاضرین در اردو برنامه های متنوعی از جمله مسابقات فوتبال؛ طناب کشی ؛ فرمانده و اقامه نماز جماعت و کارگاه احکام را تجربه کردند.

بیست سال نشاط تابستانه در مسجد زینبیه(س) مشهد

حال خوب بچه های کانون فرهنگی روحی با برنامه های معنوی
 
روحی همچنین به برنامه های مذهبی و تربیت محور این کانون اشاره کرد و گفت: برگزاری هیات های مذهبی هفتگی ویژه نوجوانان  و دهه اول محرم و شهادت حضرت رقیه و آموزش مکبری و طرح ویژه شرکت در نماز جماعت و همچنین شرکت در پیاده روی اربعین  از برنامه های تابستان این کانون است .

وی با اشاره به حضور و نقش آفرینی بچه ها در مناسبت های مختلف تاکید کرد: بچه های مسجد و کانون همواره در برنامه های جانبی مسج دنیز دخیل و اثرگذارند. به عنوان مثال در ۵ روز پایانی ماه صفر که در مسجد زینبیه و کانون شهید روحی  میزبان زائرین پیاده هستیم، بچه ها  خود را مهیای خدمت به زائرین کرده و  تمام قد به خدمت گزاری به میهمانان آقا مشغول می شوند.

بیست سال نشاط تابستانه در مسجد زینبیه(س) مشهد

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید روحی همچنین به برنامه ها ملی کانون شهید روحی نیز اشاره کرد و گفت: همزمان با طرح اوقات فراغت پویش ها و مسابقاتی که درحوزه کتابخوانی و جوانی جمعیت در این کانون و با همکاری آستان قدس و ستاد کانون ها و دیگرسازمان ها در دست اجرا داریم نیز همچنان برقرار است. از جمله پویش ملی کتابخوانی نفس (نجات فرزندان سقط) از کتاب مجوزی برای قتل نوشته سرکار خانم عاشوری که به عنوان سومین پویش کانون فرهنگی شهید روحی مشهد در سال ۱۴۰۳  و در ایام تابستان امسال در سطح کشور در حال برگزاری است.

وی افزود:  ۲ پویش ملی کتابخوانی حسنه ماندگار و مادر پروازی  دو پویش‌ کتابخوانی دیگر کانون شهید روحی بود که در سه ماهه اول امسال به صورت ملی برگزار با معرفی برندگان پایان یافت.  این پویش‌ها از طریق بستر سامانه الکترونیکی مؤسسه فرهنگی هنری شهید روحی به ادرس www.mketab.ir و سامانه مسابقات الکترونیکی نهاد کتابخانه های عمومی کشور اجرا می شود.

روحی در پایان ابراز امیدواری کرد: نوجوانان آینده سازان نسل فردای میهن عزیزمان هستند و ما باید به عنوان فعالان مسجدی و فرهنگی و همچنین افسران جبهه جنگ نرم تمام تلاش خود برای تربیت این نسل برای هدایت و مدیریت انقلاب عزیزمان در آینده نه چندان دور انجام دهیم.

کد خبر 1780205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha