طراحی مسجد «البحر» در العین السخنه مصر با سبک معماری مدرن

یک شرکت معماری مصری، طراحی یک مسجد به مساحت پنج هزار متر مربع در منطقه العین السخنه را به سبک مدرن و منحصر به فرد به پایان رسانده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الاقتصادی نیوز، دفتر شرکت معماری«هشام الصادق» موفق شد طراحی مسجد «البحر» با مساحت پنج هزار متر مربع در منطقه العین السخنه  را به پایان برساند.

این طراحی نقطه عطفی در تاریخ مهندسی معماری و طراحی مساجد به سبک مدرن و منحصر به فرد به شمار می‌آید.

«هشام الصادق» بنیانگذار و رئیس دفتر این شرکت معماری تاکید کرد: معماری مساجد اسلامی تاریخ طولانی از نظر هنر و خلاقیت دارد که ۱۴ قرن قدمت دارد، به طوری که این مساجد با طراحی کنونی شان نبوده، بلکه نتیجه خلاقیت و تحولات تدریجی در طول سال‌های طولانی و متمادی است. مسجد دستخوش تغییرات بسیاری شده است، اما جوهره اصلی آن همچنان که امروزه شاهد آن هستیم، فضای باز رو به قبله و دارای منبر و مناره است.

 وی افزود: تاریخچه معماری مساجد به لحظه تولد اسلام در ربع اول قرن هفتم میلادی برمی گردد . مستلزم این امتداد در گسترش مساجد، تنوع سبک‌ها و روش های طراحی و همچنین مصالح اجرایی است. با این حال، همه مساجد به عنوان مکان‌هایی که در آن نماز مسلمانان برگزار می شود، به یکدیگر مرتبط هستند.

الصادق ادامه داد: در دوره ماقبل مدرن، روندی پیوسته و تدریجی در معماری مساجد به وجود آمد. در این دوره پیوندهای معماری که آنها را به الگوهای پیش از خود پیوند می داد، حفظ شد و با آغاز ورود مدرنیته به سرزمین‌های اسلامی در قرن نوزدهم، توسعه در معماری مساجد با گنجاندن ویژگی‌های معماری گذشته در معماری مدرن انجام گرفت.

این معمار مصری تاکید کرد: در دهه ۱۹۶۰، معماری مساجد شروع به ارائه الگوهایی کرد که قدمت آنها به دوران پیش از مدرنیته بازمی‌گردد و مسجد را به شکل سنتی به عنوان مکانی معنوی با الهام از پدیده‌های مختلف گذشته معرفی کرد، اما شیوه‌های معماری معاصر به توسعه معماری اسلامی ادامه داد و در ساختمان های مدرن مساجد خودنمایی کرد.

وی ادامه داد: طراحی مسجد البحر با بهره گیری از پدیده ای نادر در کل جهان اسلام که همسویی جهت دریا با جهت قبله است، انجام گرفت، به همین دلیل مسجد البحر واقعیت جدید و فضای بزرگ‌تری از خشوع و تدبر هنگام ادای نماز ارایه می دهد. بنابراین، آمیختن جنبه مهندسی و معماری با جنبه معنوی و مذهبی، رسالت و ماموریت اساسی ما در این طرح بود.

الصادق خاطرنشان کرد: گنجایش مسجد البحر نزدیک به ۲۰ هزار نمازگزار است که ۸ هزار نمازگزار در داخل مسجد و بقیه در حیاط بیرونی مستقر می‌شوند.و تمام جزئیاتی که مفهوم مدرنیته را در طراحی مساجد در خود دارد، در نظر گرفته شده است و آرامش روانی و درونی که هرکس به مسجد می رود، نیز لحاظ شده است.

کد خبر 1780245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha