درخواست بنگلادش برای کمک جهانی به مسلمانان روهینگیایی

رئیس دولت موقت بنگلادش، برنده جایزه صلح نوبل خواستار اسکان سریع مسلمانان روهینگیا ساکن این کشور جنوب آسیا در کشورهای دیگر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « arabnews»، محمد یونس، رئیس دولت موقت بنگلادش، برنده جایزه صلح نوبل خواستار اسکان سریع مسلمانان روهینگیا ساکن این کشور جنوب آسیا در کشورهای دیگر شد، زیرا موج جدیدی از پناهجویان از تشدید خشونت‌ها در ایالت راخین میانمار فرار می کنند.

حدود هشت هزار مسلمان روهینگیایی در ماه‌های اخیر با تشدید درگیری‌ها بین حکومت نظامی میانمار و ارتش آراکان، یک شبه‌نظامی قومی قدرتمند که از اکثریت بودایی این کشور است از مرز به بنگلادش گریخته‌اند.

مهاجران جدید به بیش از یک میلیون پناهجوی روهینگیایی اضافه شدندکه قبلا در اردوگاه‌های شلوغ در منطقه کاکس بازار بنگلادش زندگی می‌کردند و اکثر آنها در سال ۲۰۱۷ از سرکوب نظامی در میانمار گریختند.

 پناهندگان روهینگیایی امید چندانی به بازگشت به وطن خود ندارند و عمدتا از شهروندی و سایر حقوق اولیه محروم هستند.

درخواست برای تسریع تلاش‌های اسکان مجدد در جریان نشستی با سازمان بین‌المللی مهاجرت  صورت گرفت که در آن یونس، مشاور ارشد دولت موقت، گفت که فرایند اسکان مجدد باید آسان، منظم و روان باشد.

دفتر مشاور ارشد در بیانیه ای اعلام کرد که اسکان مجدد روهینگیایی‌ها در کشورهای ثالث در سال ۲۰۲۲ پس از ۱۲ سال وقفه از سر گرفته شد، اما امسال سرعت آن افزایش یافته است.

در این بیانیه آمده است که واشنگتن بر تعهد خود برای اسکان مجدد هزاران روهینگیا در آمریکا تاکید کرده اما این روند هنوز تسریع نشده است.

افزایش اخیر خشونت ها بدترین خشونتی است که مسلمانان روهینگیایی از زمان کمپین نظامی میانمار در سال ۲۰۱۷ که سازمان ملل آن را با هدف نسل کشی توصیف کرده استبا آن مواجه شده است.

محمد توحید حسین، وزیر امور خارجه بنگلادش ماه گذشته به رویترز گفت که بنگلادش نمی تواند تعداد بیشتری از آوارگان روهینگیا را بپذیرد و از هند و دیگر کشورها خواست تا تعداد بیشتری از پناهجویان روهینگیا را بپذیرند.

وی همچنین از جامعه جهانی خواست تا فشار بیشتری بر ارتش آراکان برای توقف حملات خود به روهینگیا در ایالت راخین اعمال کند.

کد خبر 1780347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha