تایلند: تشکیل اولین کمیته ملی صنعت حلال برای جهش بزرگ تا سال ۲۰۲۵

تایلند هدف بلندپروازانه‌ای را برای تبدیل شدن به یکی از پنج صادرکننده برتر حلال در جهان تعیین کرده است، زیرا رشد قابل توجهی را در بخش حلال از خود نشان داده که ناشی از افزایش جمعیت مسلمان است.

 به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «nationthailand»، تایلند هدف بلندپروازانه‌ای را برای تبدیل شدن به یکی از پنج صادرکننده برتر حلال در جهان تعیین کرده است، زیرا رشد قابل توجهی را در بخش حلال از خود نشان داده که ناشی از افزایش فزاینده جمعیت مسلمان است.

به طور کلی بخش پرسود صنعت حلال با ارزش بیش از ۱.۶ تریلیون پوند، شامل طیف متنوعی از محصولات و خدمات است که بخش اعظم آن را مواد غذایی تشکیل می دهد.

صادرات حلال تایلند علیرغم پتانسیلی که دارد در حال حاضر در رتبه یازدهم جهانی قرار دارد، زیرا موانع تجاری، اعتبار گواهی حلال تایلندی و هزینه‌های بالای حمل و نقل این پیشرفت را کند کرده است.

با این حال، تحولات اخیر نوید خوبی برای صنعت حلال تایلند است. ایجاد دپارتمان حلال و تشکیل اولین «کمیته ملی صنعت حلال» همراه با احیای روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی، موقعیت تایلند را به عنوان یک مرکز منطقه‌ای حلال تقویت کرده است.

«سوپاوان تیرارات»، مدیر «موسسه ملی غذا» در تایلند می‌گوید که بازار حلال شامل طیف گسترده‌ای از محصولات مانند منسوجات، سلامتی، بهداشت و گردشگری است و غذا ۸۰ تا ۸۵ درصد از ارزش بازار را تشکیل می دهد.

در سراسر جهان مصرف کنندگان، محصولات دارای گواهی حلال را ترجیح می دهند و غیرمسلمانان به دلیل نگرانی‌های کیفی و تمایل به ایمنی بیشتر رو به بخش حلال آورده‌اند و در نتیجه بسیاری از کشورها از جمله تایلند برای کمک به صنایع داخلی برای دستیابی به گواهی حلال به روشی ملموس بر روی سیاست‌هایی خاص تمرکز کرده‌اند.

ارزش صادرات تایلند برای محصولات حلال در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۲۲.۲۴۷ میلیارد «بات» (واحد پول تایلند) بوده است. این کشور در رتبه یازدهم جهان قرار دارد و پیش بینی می شود سالانه ۴ درصد رشد کند.

پایسان پرومیونگ، رئیس شورای اسلامی استان «ساموت پراکان» اخیرا در مورد برخی از چالش‌ها برای رشد صنعت حلال صحبت کرد و گفت که تایلند طی ۱۰ سال گذشته از حمایت دولت برای ترویج محصولات حلال برخوردار شده است، اما به دلیل ضعف های متعدد مانند موانع تجاری، اعتبار گواهینامه حلال تایلندی و کیفیت گواهینامه حلال هنوز به هدف خود نرسیده است.

وی افزود: با وجود چالش‌ها، صنعت حلال تایلند آماده رشد است و این کشور به لطف حمایت قوی دولت، افزایش تعداد کسب و کارهای دارای گواهی حلال و افزایش تقاضای جهانی، پتانسیل تبدیل شدن به کشور اول در بازار جهانی حلال را دارد.

رئیس شورای اسلامی استان «ساموت پراکان» همچنین بر اهمیت تشکیل گروه‌ها و نهادهای مذهبی برای تربیت نیروی انسانی نیروی انسانی در بخش  مدیریت سیستم کسب و کار حلال تاکید کرد.

کد خبر 1780408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha