چرایی ممنوعیت حجاب و داشتن ریش در تاجیکستان از نگاه «نیویورک تایمز»

نیویورک تایمز در گزارشی سیاست تاجیکستان علیه نمادهای مذهبی مسلمانان را به حادثه تروریستی در مسکو مرتبط می کند که گروهک تروریستی داعش- خراسان فعال در منطقه آسیای مرکزی در پشت این جریان قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از عربی ۲۱، روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی با اشاره به سیاست تاجیکستان علیه نمادهای مذهبی، اعلام کرد: مقامات تاجیکستان حمله گسترده ای را در چارچوب مبارزه با نمادهای مذهبی مانند ریش و حجاب آغاز کرد.

این سیاست پس از متهم کردن یک گروه از شهروندان تاجیکستان به اجرای حمله بزرگ در مسکو اتخاذ شد.

مقامات آمریکایی گزارش دادند: گروهک تروریستی داعش-خراسان که در منطقه آسیای مرکزی فعال است، پشت این حمله بوده است.

 پس از دستگیری تعدادی از تاجیک ها و متهم شدن آنها به حمله به سالن کنسرت در مسکو در مارس گذشته که منجر به کشته شدن ۱۴۵ نفر و زخمی شدن بیش از ۵۰۰ نفر شد، انتظار می رفت که سرکوب گسترده دولت آغاز شود.

 نیویورک تایمز داستان یک دختر ۲۷ ساله تاجیک را روایت می‌کند که نیروهای دولتی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان، ریش بلند تعدادی از مردان را در خارج از یکی از رستوان‌ها تراشیدند.

این دختر گفت که چندین بار به دلیل داشتن حجاب دستگیر شده است که در نهایت باعث شد برای حفظ آینده حرفه ای خود حجاب را بردارد.

 دولت تاجیکستان به ریاست امامعلی رحمان که بیش از سه دهه بر کشور حکومت می کند، محدودیت‌های شدیدی از جمله ممنوعیت پوشیدن حجاب در مدارس از سال ۲۰۰۷ و در موسسات دولتی از سال ۲۰۰۹ اعمال می کند.

 تاجیکستان با جمعیت ۱۰ میلیون نفر کشوری مسلمان است، پارلمان تاجیکستان اصلاحات جدیدی را در قانون سنت ها و مراسم‌ها تصویب کرد که پوشیدن به اصطلاح لباس های بیگانه با فرهنگ تاجیک را ممنوع می کند.

مقامات تاجیکستان اصطلاح لباس‌های بیگانه را برای پوشش اسلامی استفاده می‌کنند.

اصلاحات جدید همچنین واردات، فروش و تبلیغات لباس هایی را که «بیگانه با فرهنگ تاجیکستان» تلقی می شود، ممنوع می کند. مقامات این کشور جریمه های سنگینی از ۶۶۰ تا ۱۴۰۰ دلار برای افرادی که این قوانین را نقض می کنند اعمال کرده اند.

در سال ۲۰۱۸، تاجیکستان کتابچه راهنمایی را ارائه کرد که در آن انواع لباس‌های توصیه‌شده از جمله رنگ‌ها، شکل‌ها، اندازه‌ها و مواد «قابل قبول» تشریح شده است.به طوری که پلیس برای دستگیری «متخلفان» به بازارها یورش برد.

دولت معتقد است که این امر به کاهش نفوذ اسلام محافظه کار و کاهش افراط گرایی کمک می کند. باین حال، کارشناسان مبارزه با تروریسم هشدار می دهند که این سیاست ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

  لوکاس وبر، یکی از بنیانگذاران میلیتانت وایر که در مطالعه فعالیت گروه های افراطی تخصص دارد، گزارش داد: پویش سرکوبگرانه به رهبری دولت تاجیکستان ممکن است احساس خشم و تنش اجتماعی را افزایش دهد که می تواند به جای کاهش، افراط گرایی را افزایش دهد.

وبر افزود که واکنش دولت به حملات تروریستی ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که افراط گرایان به دنبال آن هستند، زیرا هدف آنها دامن زدن به تنش بین مردم و مقامات است.

 علاوه بر سرکوب داخلی، تاجیکستان همکاری امنیتی خود را با روسیه پس از حمله تروریستی در مسکو تقویت کرده است، زیرا به مهاجران تاجیک در روسیه با شک و تردید فزاینده ای نگاه می‌شود.

کد خبر 1780422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha