اخلاصی چهل ساله در محراب مسجد

عشق و اخلاص روحانی که توفیق بیش از ۴۰ سال امام جماعت مسجد را نصیب خود کرد و امروز با رفتنش برای همیشه با محراب و نمازگزاران مسجد امام جعفر صادق (ع) ملایر غزل خداحافظی خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از همدان وقتی صدای اذان از گلدسته‌های مسجد به گوش می‌رسد مردم منتظرند تا امام جماعت برسد و نماز را به جماعت بخوانند مسجد همه جور آدمی می‌آید و در مسجد به روی همه تیپ آدمی باز است. هنر عجیبی می‌خواهد که بتواند همه اینها را جذب کند و حاج ‌آقا این هنر را داشتند. طرز برخوردهای محترمانه  خیلی افراد را جذب مسجد کرده بود ایشان راهنمایی دلسوز بودند با دقت به سوالات نمازگزاران  گوش می‌کردند و با همان دقت و دلسوزی و توجه پاسخ می‌دادند ایشان پیش از هر چیزی به اخلاق اهمیت می‌داد و از همه مهم‌تر، سلوک و روش خود ایشان هم اخلاقی بود، برای همین هم حرفش اثر می‌کرد.  

بیش از ۴۰ سال بود که مسجد امام جعفر صادق(ع) ملایر گام های استوار مردی از اخلاص و ایمان را می شناخت و امروز محراب مسجد جای خالی‌اش را چقدر سنگین حس می‌کند اهالی مسجد او را به مهربانی، اخلاق و اخلاص می‌شناسند اما امروز مردی از جنس اخلاص و جهاد برای همیشه  با اهالی  این مسجد و یک شهر خداحافظی می‌کند تا در جایگاه ابدی‌اش آرام ‌گیرد.

کار برای خدا بدون ریا

حجت الاسلام شعبانعلی مقدسیان روحانی فاضل  و مجاهد ملایری که عمر خود را در راه جهاد و خدمت به مردم و تبلیغ علوم دینی گذراند امروز در سن ۸۸ سالگی در روی دستان مردم قدر شناس ملایر تشییع و در قطعه علمای آرامستان بهشت هاجر ملایر آرام گرفت.

 محمد جواد مقدسیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حجت الاسلام مقدسیان گفت: مرحوم پدرم در سال ۱۳۱۵ در روستای کرکان ملایر در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد و با توجه به مشکلات مالی در کودکی مشغول به کار شد.

 فرزند حجت الاسلام مقدسیان با بیان اینکه این عالم ربانی بعد از دوران ابتدایی برای ادامه تحصیل در حوزه علمیه در سن ۱۵ سالگی راهی شهرستان بروجرد شد افزود: ایشان چند سال در حوزه علمیه بروجرد علوم دینی را فرا گرفت و سپس راهی قم شد و در محضر علمای بزرگ کسب علوم دینی داشت.

اخلاصی چهل ساله در محراب مسجد

 وی با بیان اینکه ایشان درقم همچنین در کلاس های درس آیت الله بروجردی وامام راحل نیز کسب فیض داشتند گفت: همچنین در سال ۱۳۴۲ نیز در مدرسه فیضیه قم در حوادث آن سالها  در کنار سایر انقلابیون حضور داشتند.

مقدسیان با اشاره به اینکه آیت الله مقدسیان در دوران پیروزی انقلاب نیز در کنار سایر علما در مبارزات انقلابی حضور داشتند افزود: مرحوم پدرم  قبل از پیروزی انقلاب بعد از اتمام دروس دینی به شهرستان ملایر برگشتند و به عنوان روحانی و امام جماعت در راستای ترویج فرهنگ و علوم دینی تلاش کردند.

 مقدسیان با بیان اینکه مرحوم حجت الاسلام مقدسیان  چند سالی به عنوان امام جماعت در مسجد صاحب الزمان میدان طالقانی فعالیت داشتند افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایشان در کنار سایر علما و روحانیون شهرستان به ویژه آیت الله میرشاهولد رهبر مبارزات انقلابی ملایر حضوری مستمر داشتند.

وی با بیان اینکه ایشان بعد از پیروزی انقلاب در سمت ریاست بنیاد شهید ملایر، ریاست کمیته امداد ملایر، مسئول عقدیتی و سیاسی، نیروی انتظامی و سپاه و همچنین نمایندگی ولی فقیه در سپاه و امام جمعه موقت ملایر در زمان امام جمعه ملایر مرحوم آیت الله سید رضا فاضلیان فعالیت داشتند گفت: با وجود کار و مشغله فراوان ایشان در طول بیش از ۴۰ سال به عنوان امام جماعت ثابت مسجد امام جعفر صادق(ع) ملایر حضور داشتند.

اخلاصی چهل ساله در محراب مسجد

  وی حضور در جبهه های جنگ به عنوان مبلغ دینی و پشتیبانی رزمندگان را از دیگر خدمات این عالم ربانی دانست و تصریح کرد: طبق گفته دوستان و همکارانشان در سپاه در زمانی که ایشان در کار دولتی مشغول بودند بنا به درخواست خودشان از مسئولان خواسته بودند کمترین حقوق  آن نهاد را برای ایشان  لحاظ کنند.

فرزند حجت الاسلام مقدسیان  با بیان اینکه ایشان از نظر اخلاص، راز داری، اخلاق و مردم داری  و صبوری زبانزد خاص و عام بودند افزود: پدر هرگز از مشکلات و سختی‌ها سخن نمی‌گفت و همیشه بر کار برای خدا بدون ریا تاکید داشتند.

 وی با بیان اینکه ایشان به مسئله بیت المال بسیار حساس بودند و مال دنیا برای ایشان بسیار بی ارزش بود گفت: از نظر رفتار با خانواده، اقوام و دوستان و اهالی محله و مسجد نیز ایشان بسیار محترمانه برخورد می‌کردند و بسیار ایشان را دوست داشتند.

در ادامه حجت الاسلام حسن رحیمی نیز با بیان اینکه حجت الاسلام مقدسیان  انسانی جهادی، امین، با خدا، مخلص و دارای خلقی پسندیده بود گفت: ایشان  بیش از چهل سال به عنوان  یک امام جماعت بدون هیچ  چشم داشتی نماز جماعت را در مسجد امام جعفر صادق(ع) اقامه کردند و حتی کهولت سن باعث نشد که در مسجد حضور پیدا نکنند.

 

 ساده زیستی، اخلاص و مردم داری از ویژگیهای حجت الاسلام مقدسیان بود

مدیر حوزه علمیه قرآنی علی بن ابی طالب(ع) ملایر ابراز داشت: مسیر مسجد تا منزل ایشان مسافتی طولانی بود در اوایل جوانی ایشان همه روزه این مسیر را پیاده طی می کرد تا در موقع اذان در مسجد باشد و در اواخر عمر نیزبا وجود کسالت با آژانس در موقع اذان در  به عنوان امام جماعت مسجد حاضر می شد.

 وی ایشان را خطیبی توانمند، و مخلص دانست و افزود:در زمان‌هایی که ایشان به عنوان امام جمعه موقت نماز جمعه را در ملایر اقامه می‌کردند، خطبه‌های ایشان برای مردم بسیار دلنشین و مردم پسند بود.

 وی اضافه کرد: این عالم مجاهد در سالهای عمر با برکت خود معارف حقه اسلام را ترویج و در کنار ترویج علوم دینی در برهه‌های حساس انقلاب اسلامی با پشتیبانی  از آرمان‌های انقلاب اسلامی، مکتب امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب، راهنمای خواص و مایه دلگرمی و امیدواری عموم بخصوص در سنگر امامت موقت جمعه ملایر بودند.

حجت الاسلام رحیمی ساده زیستی، اخلاص و اخلاق پسندیده را از ویژگی‌های این عالم ربانی دانست و افزود: مردم واقعا ایشان را دوست داشتند وامروز فقدان ایشان برای همه برای ما یک ضایعه دردناک است.

 روحانی که دنبال نام و نشان نبود

در ادامه مراد طاهرنیا نیز با بیان اینکه این عالم ربانی و مجاهد عمربا برکت خود را در خدمت به دین و مردم سپری کرد اظهار کرد: بنده ایشان را از سالهای قبل از پیروزی انقلاب می‌شناختم.

 فرهنگی بازنشسته و مدیرمسئول هفته نامه  فرهنگ ملایر با اشاره به اینکه ایشان از جمله روحانیونی بودند که درصف مبارزات دوران انقلاب در کنار سایر علمای شهرستان از جمله حجت الاسلام ترابی، حجت الاسلام عباسی، حجت الاسلام خدایاری و... در کنار آیت الله میرشاهولد رهبر مبارزات انقلابی ملایر حضوری فعال و مستمر داشتند گفت:بعد از پیروزی انقلاب نیز در سمت های مختلف فعالیتی اثر بخش داشتند.

اخلاصی چهل ساله در محراب مسجد

وی ایشان را روحانی مومن، خوش فکر، با اخلاق، صبور و آرام دانست و گفت:در دوران دفاع مقدس نیز به عنوان مبلغ دینی و پشتیبان در جبهه های حق علیه باطل حضور یافتند و دلگرمی برای رزمندگان بودند.

 طاهرنیا با اشاره به اینکه زمانی که ایشان مدیر بنیاد شهید بودند بنده نیز به عنوان مسئول واحد فرهنگی بنیاد شهید در کنار ایشان بودم گفت:ایشان خدمت به خانواده شهدا را افتخار بزرگی می دانست و بسیار نسبت به مشکلات خانواده های شهدا دغدغه مند بود و صمیمیت خاصی با خانواده شهدا داشتند.

وی با بیان اینکه بعد از خدمت در بنیاد شهید در سمت های دیگر در کمیته امداد، سپاه و ... از هیچ تلاش و کوششی در راه خدمت به مردم دریغ نکردند افزود: این عالم مجاهد در دوران عمر با برکت خود در سنگر خطابه، تدریس در حوزه های علمیه و ترویج دین  اسلام ناب محمدی فعالیت داشتند.

 مدیر مسئول هفته نامه فرهنگ ملایر ادامه داد: ایشان در زمانی هم که به عنوان امام جمعه موقت ملایر فعالیت داشتند همیشه نکات تربیتی و اخلاقی را در خطبه های نماز جمعه مطرح عنوان می‌کردند و از آنجایی که خودشان عامل به گفته هایشان بودند حرفهایشان برای مردم بسیار تاثیر گذار بود.

اخلاصی چهل ساله در محراب مسجد

وی سلوک خانوادگی و ارتباط با مردم و رسیدگی به خانواده‌های بی بضاعت در حد توان، شنیدن مشکلات و همدردی با مردم، ساده زیستی و...  از خصوصیات حجت الاسلام مقدسیان برشمرد و خاطرنشان کرد:ایشان هرگز دنبال نام و نشان نبودند و بارها برای مصاحبه و گزارش با ایشان تماس گرفتیم اما هرگز اجازه نمی داد و می‌فرمود ما که کاری نکردیم اگر هم کاری انجام شده برای خدا بوده است.

طاهر نیا با بیان اینکه وجود چنین شخصیتی در شهرستان ملایر یک سرمایه ارزشمند بود که کمتر قدر این علما دانسته شده افزود: مسئولین و اهالی رسانه باید در راستای شناخت بیشتر این افراد و معرفی آنها به جامعه و نسل جوان تلاش کنند و با مستند سازی زندگی این علمای بزرگ راه و منش آنها را به عنوان الگوی بزرگ در جامعه به  دیگران معرفی کنند.

گفتنی است:این عالم انقلابی خدمت در عرصه‌های مختلف از جمله: کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، بنیاد شهید، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و حضور مستمر در جبهه‌های حق علیه باطل و تلاش بی‌وقفه در سنگر تبلیغ و ترویج آموزه‌های دینی، خدمت در عرصه منبر و محراب به ویژه پذیرش مسئولیت خطیر امامت موقت جمعه ملایر را در کارنامه خود دارد.

 همچنین در پی ارتحال عالم مجاهد حجت الاسلام مقدسیان مدیر تبلیغات اسلامی همدان، مدیران حوزه‌های علمیه ملایر، مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر، فرماندار ویژه ملایر، نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی  امام جمعه ملایر و سایر نهادها با صدور پیام های جداگانه‌ای ارتحال این عالم و روحانی مجاهد را تسلیت گفتند.

 پیکر مطهر این عالم مجاهد امروز ۲۰ شهریور ماه در بهشت هاجر ملایر در قطعه علما به خاک سپرده شد و مراسم یاد بود ایشان  با حضور مسئولان، روحانیون و  اقشار مختلف مردم با سخنرانی حجت الاسلام سید حسن فاضلیان رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همدان در مسجد امام جعفر صادق(ع) ملایر برگزار شد.

کد خبر 1780563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha