حال و هوای قم در سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع)

همزمان با سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) شهر مقدس قم غرق در ماتم و عزاست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، شهر قم امروز همزمان با سالروز شهادت حضرت  امام حسن عسکری(ع) شاهد عزاداران عاشقی است که خود را به جوار حرم حضرت فاطمه معصومه (س) رسانده تا این مصیبت عظمی را به ایشان تسلیت بگویند .

مساجد، حسینیه ها، تکایا، دفاتر حضرات آیات عظام مراجع تقلید و صحن های حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) ، میدان آستانه، خیابان های منتهی به حرم مطهرنیز شاهد مردم عزادار است.

سخنرانان ومداحان با خطابه ومدیحه سرایی گوشه ای از زندگی امام حسن(ع) را برای سوگواران بیان می کنند.

مسلمانان غیرایرانی مقیم قم نیز با برگزاری آیین های سوگواری به شیوه سنتی عشق و علاقه خود را به آن امام همام نشان دادند.

هم اکنون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) پذیرای جمعی از زائران و شهروندان عزادار قم است که جهت عزاداری وعرض تسلیت به حضرت معصومه (س) وارد صحن های حرم مطهر می‌شوند.

همچنین بیرقهای سیاه عزا، بر گنبد نورانی حرم حضرت معصومه (س) خیابانها و میادین افراشته شده و عاشقان امامت و ولایت  بر مظلومیت آن حضرت اشک ماتم می ریزند.

مسجد مقدس جمکران نیز شاهد زائرانی است که از سراسر کشور به این مکان مقدس آمده اند تا با  این مصیبت را به امام عصر تسلیت بگویند.

مراسم شب شهادت امام حسن عسکری(ع)، نیز شب گذشته با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان و مداحی سیدمهدی و سیدمصطفی میرداماد در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

همچنین مراسم سالروز شهادت آن امام همام، نیز هم اکنون با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی و مداحی نریمان پناهی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در حال برگزاری است.

مراسم شام شهادت یازدهمین امام شیعیان و همچنین آغاز امامت امام زمان(عج) نیز امشب پس از اقامه نماز مغرب و عشا با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمیرهاشم حسینی و مداحی حنیف طاهری در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار خواهد شد.

امام حسن بن علی بن محمد(ع) مشهور به امام حسن عسکری(ع) (۲۳۲-۲۶۰ق) یازدهمین امام شیعیان است که به مدت شش سال امامت را بر عهده داشت. ایشان فرزند امام هادی(ع) و پدر امام مهدی(عج) است.

مشهورترین لقب ایشان، عسکری است که به اقامت اجباری‌اش در سامرا اشاره دارد. ایشان در سامرا تحت مراقبت حکومت عباسی قرار داشت و برای فعالیت‌هایش با محدودیت روبه‌رو بود. امام عسکری(ع) از طریق نمایندگان خود و نیز از راه نامه‌نگاری با شیعیان ارتباط داشت. عثمان بن سعید، نخستین نایب خاص امام زمان(عج)، از نمایندگان خاص ایشان نیز به شمار می‌رفت.

امام حسن عسکری(ع) در ۸ ربیع‌الاول سال ۲۶۰ق، در ۲۸ سالگی در سامرا به شهادت رسید و در کنار مرقد پدر بزرگوارش به خاک سپرده شد. مرقد آن دو به حرم عسکریین مشهور است و از زیارتگاه‌های شیعیان در عراق به شمار می‌آید.

کد خبر 1780789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha