مسجد و منجی

مساله ظهور و جایگاه و نقشی که مساجد و کانون های فرهنگی میتوانند در حوزه مهدویت و آماده سازی جامعه برای ظهور داشته باشند محور گفتگوی شبستان با یکی از فعالان عرصه مهدویت است که از نظر شما خواهد گذشت.

خبرگزاری شبستان مشهد| تشکیل یک جامعه عاری از ظلم و ساختن مدینه‌ی فاضله آخرالزمانی که آمیخته با فرهنگ عدالت طلبی و ظلم ستیزی است دیدگاهی است که در تمامی ادیان و باورها وجود داشته و درنهایت همه معتقدند که این امر با ظهور منجی تمامی بشریت و یک قهرمان آخرالزمانی که همان مهدی موعود (عج) است محقق خواهد شد. 

می توان گفت مهدویت چون از مقولۀ اعتقاد و باور است یک امر فطری است زیرا در دوره ای پر از بی‌عدالتی و ظلم، حرکت از فضای موجود به سوی فضای مطلوب یعنی جامعۀ ایده آل را در بر می‌گیرد.

در آن نظام بی نقص و حکومت جهانی، مسجد محور حکومت‌داری و مرکز تمامی تعاملات و تحرکات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی خواهد بود و گفته شده که امام عصرنیز پس از ظهور، مسجدی عظیم بنا نهاده و پایه این تمدن جدید را با محوریت مسجد بنا خواهد نهاد؛ همچون صدر اسلام که رسول مکرم و پیامبر رحمت(ص) مسجد را مرکز همه مناسبات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و قرارگاه حکومتی و محل ارتباط با مردم قرار داده بودند. 

حال مساجد در این دوره که هرچه‌ بیشتر به ظهور نزدیک می‌شود، همچون گذشته باید ابتدا به جایگاه موثری در سیاست، فرهنگ و مراودات اجتماعی تبدیل شده و هم نقش محوری را در روشنگری و تبیین مفاهیم مهدویت وظهور ایفا کرده و به عنوان مهم‌ترین مرکزی که این باور الهی را در ذهن افراد گسترش خواهد داد، جهان بینی مهدوی را ترویج دهد.

نقش مساجد در روشنگری جامعه در حوزه مهدویت

در این خصوص گفتگویی داشتیم با معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت موعود(عج) درباره ظهور و جایگاه و نقشی که مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد  می‌توانند در حوزه مهدویت و آماده سازی جامعه به خصوص نسل جدید برای ظهور داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا نصوری در گفتگو با خبرگزاری شبستان اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در دوران غیبت، بحث ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است، یقینا امام غایب است و این انسان‌ها هستند که باید برای ظهور اقدام کنند یعنی انسان‌ها باید تکلیف محور و مسئولیت محور باشند و وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد تا بتواند در مسیر ظهور اثرگذار باشد.

وی گفت: نسل امروز ما و کودکان و نوجوانان و از همه مهمتر اولیاء و معلمین و مربیان و کسانی که در عرصه تعلیم و تربیت هستند باید این نگاه را داشته باشند که معرفت به امام این است که در تمام شئونات حس حضور امام را در زندگی داشته باشند. 

مقصر در غیبت، موثر در ظهور 

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت موعود در ادامه تصریح کرد: انسان ها در غیبت امام مقصر بودند ولی در ظهور باید موثر باشند. یاران امام باید با داشتن شاخص‌های معرفت، صلابت، محبت و اطاعت، خود را در مسیر امام قرار دهند. 

وی با تاکید بر اینکه باید در جامعه یک فضای بصیرت افزایی در حوزه مهدویت شکل بگیرد افزود: ترویج معارف مهدویت در قالب های مختلف که از قدیم بوده، برای نسل‌ ما اثرگذارتر است، ولی نسل جدید را باید با روش‌های متنوع، جدید و غیرمستقیم مانند فرم‌های هنری سرود و نمایش، داستان و ... برای این مساله آماده کرد و باید توجه داشت که مهمترین موضوع این است که به کودکان و نوجوانان گفته شود که امام، امام صلح، امنیت و عدالت است نه امام جنگ و خونریزی، و خواهد آمد تا عدالت را در جهان حمکفرما کند.  

جایگاه مسجد در ترویج فرهنگ ظهور

حجت الاسلام والمسلمین نصوری در خصوص نقش مساجد و اثرگذاری آن در جامعه و نسل جدید گفت: راهبرد اصلی ما برای اطاعت از خدا و امام، مسجد است، مسجد باید سنگری باشد که از آنجا نگاه توحیدی و الهی را در جامعه شکل بدهیم. ما هر جا از پایگاه مسجد به نحو احسن استفاده کنیم اثرگذاری آن را در جامعه می‌بینیم. 

این فعال حوزه مهدویت در ادامه تاکید کرد: امروز نیز ما باید مساجد را با برنامه های خوب، فاخر، عالمانه و زیبا غنی کنیم تا نسل جدید احساس کند که پایگاه اصلی رسیدن به توحید، از مسیر مسجد است و لذا باید تلاش خود را بکنیم که مساجد را پر رونق و فضا را برای ظهور حضرت مهیا کنیم.

کانون‌های فرهنگی، محور ترویج فرهنگ ظهوردر نسل جدید 

وی با اشاره به اثرگذاری کانون‌های فرهنگی در حوزه ظهور گفت: برای انتقال این مفاهیم والا به خصوص برای نسل‌ کودک و نوجوان، کانون های فرهنگی  به عنوان یکی از مراکزی که ارتباط مستقیم با نسل جدید دارد مهدویت را در قالب های هنری متنوع برای مخاطبین خود تبیین کند.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت موعود تاکید کرد: باید از ابزارهای متنوع هنری برای ارتباط  وروشنگری استفاده کرد؛ سرود، نمایش، فیلم، نقاشی، داستان و رمان و دیگر رسانه هایی که در فرم‌های مختلف صوتی و تصویری در فضای حقیقی  و مجازی قابلیت تولید دارند می‌توانند شیوه‌های اثرگذاری در این عرصه باشند.

کد خبر 1780792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha