راهکاری از امام حسن عسکری(ع) برای نجات از فتنه‌های آخرالزمان

حجت الاسلام باقرزاده گفت: امام حسن عسکری (ع)، راه نجات از فتنه‌ها و گمراهی‌های آخرالزمان را در دو عمل معرفی می‌فرمایند: اول ثابت قدم بودن بر امامت و ولایت امام زمان (عج) که با محکم کردن اعتقادات و پاسخ به شبهات محقق می‌شود و دوم دعا برای تعجیل فرج امام زمان (عج).

حجت‌الاسلام ابراهیم باقرزاده-استاد دانشگاه و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی ضمن تسیلت سالروز شهادت امام عسکری(ع)، اظهار داشت: یکی از بارزترین صفات و رفتارهای ائمه اطهار(ع) رسیدگی آن‌ها به محرومین بود و در اخلاق و رفتار امام عسکری(ع) موج می‌زد که باید امروزه مدنظر شیعیان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) با توجه به محدودیت سیاسی اما به فکر مردم بودند، یادآور شد: عصر امام حسن عسکری(ع) دوره‌ای پر از اختناق، آشفتگی، انحراف و فساد بود که شیعیان را بگونه‌ای رقت‌بار تهدید می‌کرد. آنان شدیدترین رنج ها و اذیت‌ها را متحمل می‌شدند و علویان، همواره آواره و تحت تعقیب و گروهی در بند و دسته‌ای طعمه گورستان می‌شدند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش ادامه داد: امام حسن عسکری(ع) در دعایی که در پاسخ مردم قم جهت برطرف شدن ظلم و ستم مرقوم فرمود و دورانی را که خود در آن می‌زیسته است را این چنین توصیف می‌فرماید: «خدایا! تیرگی بلاها و فتنه‌ها ما را در میان گرفته و پردۀ سرگردانی بر ما سایه گسترده و خواری و زبونی ما را در هم کوبیده است. دشمنان دینت بر ما مسلط شده‌اند و کسانی که ریشۀ تمام کاستی‌ها و نقص‌ها هستند و از کسانی‌اند که حکومت تو را انکار نموده‌اند، به نابود کردن بندگانت و تباه ساختن زمین تو همت دارند و زمام امور را از دست ما ربوده‌اند. خدایا! آنان، حق ما را پس از تقسیم بین خود، دست به دست می‌کنند، در حالی که ما (اهل بیت(ع)) به سروری امت برگزیده شده‌ایم و آنان ما را چونان میراث خود، دست به دست گرداندند»؛ گرچه این سخن در قالب دعاست؛ اما تصویری کامل از اوضاع رقّت بار شیعیان آن روزگار ارائه می‌دهد.


حجت الاسلام باقرزاده به تلاش‌های فرهنگی امام حسن عسکری(ع) اشاره کرد و افزود:  از جمله کارهای اساسی حضرت برای تثبیت جایگاه امام و حفظ و حراست از دین و هدایت مردم با توجه به خفقان سیاسی موجود تبیین معارف قرآن و سنّت، مرجعیت دینی، مرجعیت دینی در پاسخ‌گویی اعتقادی و مرجعیت دینی در پاسخ‌گویی فقهی بود.

وی درخصوص صحیفه عسکریّه امام یازدهم تصریح کرد: این صحیفه حاوی ۵۱ دعای کوتاه و بلند از آن امام همام درخصوص تسبیح خدا، حمد خدا به خاطر دیدن فرزندش، صلوات او بر پیامبر و یکایک جانشینانش، درخواست حاجت، حاجت‌طلبی از آستان پروردگار، قضای حوائج پس از نماز، طلب روزی و طول عمر، احتجاب و پناهندگی به حرز الهی، و .... است.


این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: همان‌گونه که از عنوان مناسبت بعضی دعاها برمی‌آید، مفاهیم آنها درباره حمد و ثنای پروردگار، صلوات و درود بر خاندان رسالت، پناه‌جویی به درگاه خداوند قادر متعال از شرّ دشمنان، کید حاسدان، آفات، امراض، دردها و مشکلات است.

حجت الاسلام باقرزاده در پاسخ به اینکه امام حسن عسکری علیه السلام چگونه وجود مبارک امام زمان را به اثبات رساندند و چه توصیه‌هایی به یاران و شیعیان داشتند، گفت: مطالعه تاریخ امامان (ع)، نشان می‌دهد دوران امامت امام حسن عسکری (ع)، دوران ویژه و حساسی به شمار می‌رود. علت حساسیت این دوران در چند مورد است.

وی ادامه داد: یکی شک و تردید در امامت امام حسن عسکری (ع) است که با توجه به شرایط دوران امامت امام هادی (ع) که ایشان تحت نظر شدید بوده و حدود ۲۰ سال بین ایشان و مردم فاصله بوده و به خاطر حفظ جان امام حسن عسکری (ع)، امامت ایشان به طور آشکار مطرح نکردند، امامت ایشان مورد شک و تردید عده‌ای واقع شده بود. به همین جهت امام حسن عسکری (ع) چنین فرموند: «هیچ یک از پدرانم، آنگونه که من گرفتار تردید گروهی از شیعیان خود شدم مورد تردید واقع نشدند».

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش افزود: اما مهم‌ترین مشکلی آن زمانی‌که از ویژگی‌های منحصر به‌فرد دوران امامت امام حسن عسکری (ع) بود، شروع دوران غیبت بعد از امامت ایشان است و با شهادت او، دیگر حضور امامان در بین مردم به پایان رسیده می‌رسد. به همین منظور امام (ع) تمهیدات خاصی را در پیش گرفتند.

حجت الاسلام باقرزاده عنوان کرد: امام حسن عسکری (ع) پدر امامی است که مصلح کل و ریشه‌کن‌کننده ظلم و جور از روی زمین و تشکیل‌دهنده حکومت واحد جهانی است همان امامی که نبی مکرم اسلام (ص) و سایر امامان به آمدن او بشارت داده‌اند لذا وظیفه حفظ جان او از دست ظالمان و حکومت جائر بنی‌عباس و پنهان داشتن ایشان از چشم نامحرمان را عهده‌دار بودند.

وی گفت: امام حسن عسکری (ع)، راه نجات از فتنه‌ها و گمراهی‌های آخرالزمان را در دو عمل معرفی می‌فرمایند: اول ثابت قدم بودن بر امامت و ولایت امام زمان (عج) که با محکم کردن اعتقادات و پاسخ به شبهات محقق می‌شود و دوم دعا برای تعجیل فرج امام زمان (عج).

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش در پایان تأکید کرد: برای دعا برای فرج، فواید بسیاری گفته است که یکی از آن‌ها توجه و دعای امام زمان (عج) برای دعاکننده است که برای اطلاع از این فواید به کتاب «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم عج» می‌توان مراجعه کرد.

کد خبر 1780808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha