اقتصاد ایران با چالش‌های ناشی از تحریم‌ها و ناترازی های داخلی مواجهه است

حجت الاسلام کاظم صادقی گفت: اقتصاد ایران در شرایط کنونی با چالش‌های مواجه است که ناشی از تحریم‌ها و ناترازی‌های داخلی می‌باشد، این گفتاورد به تحلیل نزاع‌های اصلی در حوزه اقتصاد ایران و سه رویکرد متفاوت برای مقابله با این مشکلات می‌پردازد و بر اهمیت تقویت تولید و توسعه صنعتی به عنوان راهکارهای اساسی تأکید می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ظهر امروز حجت الاسلام کاظم صادقی در خطبه های نماز جمعه رودبار جنوب، ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی، گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در  تربیت انسان خصوصا دوران کودکی تاثیر گذار می باشد، لقمه حلال است و یکی از مراحل مهم تربیتی دوران کودکی و شیردهی مادر می باشد.  
امام جمعه رودبار جنوب با اشاره به آغاز هفته وحدت، ابراز کرد: جامعه ما به دو نوع وحدت اسلامی نیاز دارد، یکی وحدت بین‌المللی و ناظر به امت اسلام در سرتاسر جهان اسلام و دوم وحدت ملی که ناظر به آحاد ملت در کشور عزیزمان ایران وحدت ملی است.
وی با اشاره به اینکه وحدت ملی دارای سه ضلع است، اظهار کرد: وحدت مردم با مردم، وحدت مسئولین با مسئولین، وحدت مردم و مسئولین، آنچه وحدت ملی را به شدت تهدید می‌کند، دوقطبی‌ای است که منجر به نزاع و تفرقه در کشور می‌شود. دوقطبی‌شدن جامعه، یکی از اصطلاحات رایج دنیای سیاست‌ است که به شکاف‌ها و اختلافات سیاسی اطلاق می‌شود و مواجهه با این پدیده پیچیده نیازمند مهارت‌هایی است.
حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه باید اختلاف و دوقطبی را به رسمیت شناخت، ادامه داد: نکته اولی که باید در خصوص دوقطبی دانست این است که وجود اختلاف، تفاوت، تنوع و تکثر در افکار و سلیقه‌های انسان‌ها و به بیان قرآن «اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوانِکُمْ» (روم: 22)، طبیعی است و نه تنها ایرادی ندارد، بلکه مایه رشد و بالندگی است.
خطیب جمعه رودبار جنوب با اشاره به اینکه باید حساسیت و هوشمندی دوقطبی‌ها را رصد کنیم، عنوان کرد: در مقابل، دوقطبی‌های غلط است «که وقتی اختلاف سلیقه‌ای بوجود آمد، در هر تصمیمی بجای اینکه به حق و مصلحت فکر کنیم، به‌جایگاه دسته‌بندی‌ها فکر می‌کنیم؛ اینکه دسته‌ی ما این‌جوری می‌خواهد، پس باید این بشود؛ حالا حق هست یا نیست، مصلحت هست یا نیست، فرقی نمی‌کند و مهم نیست.
وی به دیدار دست اندرکاران کنگره ملی شهدای کهکیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با تأکید بر تولید آثار فرهنگی و هنری درباره شهدا و دفاع مقدس از جمله کتاب و فیلم به‌گونه‌ای تأثیرگذار و تحول‌آفرین در سبک زندگی مخاطبان و جوانان، به دو نکته بسیار مهم به عنوان شاخص محوری در فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی اشاره فرمودند که آن عبارت از ماندگاری و داشتن خروجی بود.
حجت الاسلام صادقی ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری به خروجی‌محور بودن کارها است در این تردید نیست که پیامدهای کارهای فرهنگی را نمی‌توان در کوتاه مدت مورد سنجش و قضاوت قرار داد اما این به معنی ناممکن بودن سنجش خروجی‌ها و نتایج نیست، خروجی‌ها، موجودیت‌های ملموس، عینی و قابل سنجش و نتایج فعالیت‌های فرهنگی عوامل کلیدی دستیابی به اهداف بلند مدت و پیامدهای پایدار هستند.
امام جمعه جیرفت ابراز کرد: عدم توجه به سنجش و ارزیابی خروجی‌ها و نتایج فعالیت‌های فرهنگی، می‌تواند آسیب‌هایی همچون عادت به فعالیت‌های انتزاعی و غفلت از فعالیت‌های ملموس و عینی، به حاشیه رفتن اولویت‌ها و پرداختن به کارهای جاری و گاهی کم اهمیت، نامعلوم بودن میزان و جهت پیشرفت و تأثیرگذاری فرهنگی، عدم امکان مقایسه توفیقات و ناکامی های فعالان و مدیران فرهنگی و عدم امکان تامین حقوق مادی و معنوی کنش‌گران فرهنگی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد.
 وی اظهار کرد: اقتصاد ایران در شرایط کنونی با چالش‌های مواجه است که ناشی از تحریم‌ها و ناترازی‌های داخلی می‌باشد، این گفتاورد به تحلیل نزاع‌های اصلی در حوزه اقتصاد ایران و سه رویکرد متفاوت برای مقابله با این مشکلات می‌پردازد و بر اهمیت تقویت تولید و توسعه صنعتی به عنوان راهکارهای اساسی تأکید می‌کند.
حجت الاسلام صادقی خاطرنشان کرد: سه رویکرد، سه محل نزاع اصلی در حوزه اقتصاد شکل گرفته‌ است که قرارگیری هر کدام به عنوان پشتوانه سیاست‌های کلان کشور، مسیر را متفاوت از دیگری رقم می‌زند، نزاع بر سر تحریم، اولویت اقتصاد و عدالت، در نزاع اول یعنی تحریم، سه نوع مواجهه برداشتن تحریم، دور زدن تحریم و بی‌اثر کردن تحریم وجود دارد.
خطیب جمعه رودبار جنوب اضافه کرد: پر نزاع دوم نیز، سه مواجهه رفع ناترازی در کشور، اصلاح سیاست‌گذاری‌های داخلی، بزرگ‌کردن اقتصاد کشور از طریق سیاست‌های به هم پیوسته داخلی و خارجی وجود دارد باید توجه کرد که راه‌حل اول و دوم نیز ضروری است اما آنچه اولویت دارد بزرگ شدن اقتصاد از طریق توسعه صنعت و توجه به تولید است.
وی اظهار کرد: تمام کشورهای توسعه یافته چه در دهه ۹۰ میلادی مانند انگلیس و آلمان و چه در معاصر مانند توسعه‌یافتگان شرقی، رشد را با توسعه تولید و صنعت رقم زده‌اند هر سیاستی اگر در تضاد با بزرگ‌شدن اقتصاد کشور باشد، اصالتی ندارد.
حجت الاسلام صادقی عنوان کرد: در نزاع سوم یعنی عدالت نیز سه مواجهه اول آنکه به آزادسازی گسترده در اقتصاد و رقم خوردن خود به خودی عدالت معتقد دوم، معتقد به توزیع فقر و تحقق عدالت از طریق نظارت گسترده و قیمت‌گذاری و برنامه‌ریزی متمرکز و سوم، راه حل برقراری عدالت و رونق معیشت وجود دارد که در «ایجاد فرصت رشد برابر برای تمام اقشار و گسیل منابع به سمت بخش‌هایی که تولید را بزرگ می‌کند» می‌داند.
امام جمعه رودبارجنوب با اشاره به مسائل بین‌المللی، تصریح کرد: پشت پرده تعطیلی شبکه الحـُرّه آمریکا در عراق الحره که دفتر مرکزی آن در ایالت ویرجینیا واقع شده است، در فوریه ۲۰۰۴ و به‌عنوان بخشی از اقدامات واشنگتن برای برقراری ارتباط با مخاطبان خاورمیانه‌ای و همچنین در بحبوحه تشدید احساسات «ضدآمریکایی» پس از حمله این کشور به عراق در سال ۲۰۰۳ تأسیس شد.
وی افزود: در تارنمای شرکت مادر این شبکه هدف تأسیس آن اینگونه توصیف شده است: «ارائه تصویری صحیح از آمریکا، آمریکایی‌ها و سیاست‌های آمریکا و فعالیت در حوزه روزنامه‌نگاری مستقل! ».
حجت الاسلام صادقی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد فزاینده شبکه‌های اجتماعی در میان شهروندان عراقی، به ویژه نسل جوان، به نظرمی‌رسد آمریکایی‌ها از این به بعد نقطه تمرکز خود را از پروژه‌های شکست‌خورده تصویری مانند «الحره» به تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهند.
خطیب جمعه رودبار جنوب ابراز کرد: توقف فعالیت شبکه «من و تو»، انتقال مرکز حمایت مالی «اینترنشنال» از ریاض به تل‌آویو و اخیراً کاهش یک‌سوم بودجه جاری شبکه «الحره»، نشان‌دهنده تغییر سیاست‌های آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در خصوص استفاده از «رسانه‌های نیابتی» است.
وی گفت: شکست رسانه‌های غربی در برقراری ارتباط با مخاطب خاورمیانه و در عین حال تغییر اولویت کارفرماهای شبکه‌های نیابتی سبب شد تا به تدریج تصویر آن‌ها از قاب تلویزیون‌های منطقه حذف شده و آن‌ها نیز تبدیل به بخشی از تجربه شکست‌خورده استعمار در منطقه غرب آسیا شوند.

کد خبر 1780869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha