رقابت ۲۰۰ هنرمند در سه بخش جشنواره موسیقی مقامی آوای کویر آغاز شد

معاون امور سینمایی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از آغاز رقابت ۲۰۰ هنرمند در سه بخش جشنواره موسیقی مقامی آوای کویر در این استان خبر داد.

به‌ گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سید علی زمزم امروز شنبه (۲۴ شهریور) در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره موسیقی مقامی آوای کویر اظهار کرد: این دوره از جشنواره با حمایت ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، دبیرخانه قرارگاه شهید آوینی و دفتر موسیقی علاوه بر بحث گروه نوازی، از هنرمندی تک نوازان و نیز در بخش آواز هم از هنرمندان بهره خواهیم برد.

وی افزود: دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی خراسان حنوبی به میزبانی استان برگزار می‌شود و فراخوان آن از اوایل سال جاری برای تمام استان‌ها ارسال شد.

معاون امور سینمایی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با یادآوری اینکه اولین حشنواره در سال ۹۶ با حضور چهار استان برگزار شد، گفت: در دومین جشنواره ۲۰۰ هنرمند از استان‌های خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان در مرحله نهایی جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی آوای کویر به رقابت می‌پردازند.

زمزم بیان کرد: ۱۴ گروه موسیقی با ۳۸۲ هنرمند در این جشنواره شرکت کردند که از این تعداد ۲۰۰ هنرمند به مرحله نهایی راه یافته‌اند که پایان این رقابت‌ها از امروز به مدت ۳ روز و به میزبانی خراسان جنوبی در حال برگزاری است.

به گفته وی، بخش آواز زیر ۱۸ سال به دلیل عدم تکمیل ظرفیت برگزار نمی‌شود. در بخش آواز بالای ۱۸ سال ۲۰ شرکت‌کننده داشتیم که ۱۱ نفر به مرحله نهایی راه یافتند؛ در بخش ساز دوتار ۱۸ نفر زیر ۱۸ سال و ۱۹ نفر بالای ۱۸ سال در مرحله پایانی رقابت می‌کنند.

معاون امور سینمایی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: در بخش ساز سرنا از ۱۴ نفر ۵ نفر تأیید اثر شدند ولی به دلیل عدم تکمیل ظرفیت این بخش هم برگزار نمی‌شود.

زمزم در ادامه افزود: در بخش نوازندگی سازهای کوبه‌ای ۹ نفر و در بخش گروهی ۱۴ گروه به رقابت می‌پردازند؛ در بخش آموزش دوتار نیز ۲۳۷ نفر مشارکت دارند.

صدری- نماینده هیئت داوران و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور نیز در این مراسم با اشاره به تحول در موسیقی نواحی در سال‌های اخیر، اظهار کرد: اکنون و با فعالیت سال‌های اخیر موسیقی به سمت موسیقی سیستماتیک و مکتبی پیش می‌رود و تبدیل به یک نظام و دانش شده که این اتفاق بزرگی است.


وی با اشاره به توجه جوانان به موسیقی اقوام برای زنده نگه داشتن آن پس از فوت پیشکسوتان این عرصه، افزود: موسیقی در واقع انتقال یک فرهنگ را به دوش می‌کشد و نحوه و منش زندگی را با خود به همره دارد.

صدری با اشاره به توجه به هویت فرهنگی از رهگذر موسیقی مقامی و نواحی، بیان کرد: خراسان جنوبی این همت را انجام داد تا این جشنواره را برگزار کند و در واقع این جشنواره بهانه‌ای برای جمع شدن هنرمندان و پژوهشگران برای تبادل اطلاعات هنری است.

رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور با بیان اینکه این اتفاق باید از درون هنرمندان برای حفظ موسیقی مقامی رخ دهد تا تعامل و همکاری مسئولان نیز برانگیخته شود، گفت: امیدوارم جشنواره‌های موسیقی نواحی سال به سال تخصصی تر شده و در کنار آن پژوهشگران این عرصه حضور یابند.

وی با اشاره به تحول در موسیقی نواحی در سال‌های اخیر، عنوان کرد: اکنون و با فعالیت سال‌های اخیر موسیقی به سمت موسیقی سیستماتیک و مکتبی پیش می‌رود و تبدیل به یک نظام و دانش شده که این اتفاق بزرگی است و امیدواریم از رهگذر این گونه جشنواره‌ها که حالت مسابقه‌ای دارد بتوانیم بیشتر به این موارد با حضور پژوهشگران بپردازیم.

کد خبر 1780967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha