جشن باشکوه میلاد نبوی(ص) در مساجد قیروان، سنتی سالانه در تونس

طبق یک سنت سالانه، مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) در میادین و مساجد قیروان تونس برگزار شد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: طبق معمول هر سال، شهر قیروان در مرکز تونس شامگاه شنبه شاهد برگزاری جشن‌هایی در میادین و مساجد مختلف به مناسبت سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) بود که در آن سرودهای دینی خوانده شد.

برای چندین دهه، قیروان، شهر تاریخی که توسط عقبه بن نافع در سال ۵۰ هجری (۶۷۰ پس از میلاد) تأسیس شد،  هرساله در شب میلاد پیامبر اکرم(ص) علاوه بر مردم تونس، زائران از کشورهای الجزایر، لیبی، موریتانی برای شرکت در مراسم به این کشور می‌آیند.

علی بن سعید، رئیس انجمن جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) در یک نشست خبری در مورد تدارکات این مراسم در قیروان گفت: امسال به جای نمایش‌های غیر مذهبی که با  این جشن مذهبی همخوانی ندارد، تمرکز بر مسابقات دینی صورت گرفت.

وی تاکید کرد: این جشن‌ها در میادین معمولی در قلب شهر قیروان برگزار شد.

با این وجود، لغو نمایش‌های هنری غیرمذهبی در سال جاری ده ها اتوبوس از ایالت های مختلف تونس به قیروان در روز شنبه آمدند و در این مراسم شرکت کردند.

بنابر این گزارش، اماکن مذهبی مانند مسجد جامع عقبه بن نافع، مرقد صحابی ابی زمعه البلوی (در قیروان به آن مقام سی الصحبی می گویند) و میادین شهری مانند میدان اولاد فرحان در نزدیکی مسجد عقبه، میدان باب الجلادین و میدان مجتمع فرهنگی اسد بن الفرات در مرکز شهر با حضور هزاران بازدیدکننده پر ازدحام بود.

لطفی بن غانم، نایب رئیس انجمن جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) در قیروان نیز گفت: جشن‌های امسال از یک هفته پیش با افتتاح مسیر گردشگری در مرکز شهر باستانی آغاز شد. افتتاح نقاشی‌های دیواری توسط هنرمندان قیروان باعث شد تا روزها را در یک فضای جشن عالی سپری شد.

نایب رئیس انجمنی که برای هفتمین سال متوالی بر برگزاری جشن‌ها نظارت می‌کند، در خصوص هیئت‌های دیگر کشورها گفت: بازدیدکنندگان از لیبی، الجزایر و همه ایالت‌های تونس آمده‌اند و این هدف ما در قیروان است.

وی افزود: امسال انتظار داشتیم که تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال‌های گذشته کمتر باشد، زیرا این مناسبت با آغاز سال تحصیلی جدید همزمان شده بود، اما حضور گسترده مردم یک هفته شلوغ را در این شهر رقم زد.

ابن غانم در رابطه با این سنت سالانه گفت: در سال ۲۰۱۹ به یک میلیون بازدیدکننده داشتیم و این مراسم توجه بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب کرد و لحن و روح جدیدی به قیروان داد.

ابن غانم گفت: قیروان در شب میلاد پیامبر اکرم(ص)، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بازدیدکننده داشته است و در طول یک هفته بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بازدیدکننده داشته است.

همچنین بر اساس بررسی انجام گرفته از بازدیدکنندگان در این شهر تاریخی مشخص شد که  در این مراسم تنها تونسی‌ها و مراکشی‌ها نبوده‌اند، بلکه جوانان و دانشجویان دیگر کشورهای اسلامی در میادین قیروان در این مراسم شرکت داشته‌اند.

محمد اجیمی، دانشجوی اندونزیایی در تونس، گفت: ما برای جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) به قیروان آمدیم و این اولین بار است که به قیروان می‌آیم و از حضور در این فضا خوشحال هستم.

وی افزود: از یکی از دوستانم در مورد جشن میلاد پیامبر(ص) در  قیروان شنیده بودم، تصمیم گرفتم در این جشن شرکت کنم و از آهنگ های مذهبی و فضای شهر بسیار لذت بردم.

علاوه بر جشن های مردمی، ایالت قیروان روز شنبه یک جشن رسمی مذهبی را در مسجد عقبه بن نافع برگزار کرد.

شورای شهر با انتشار پستی در فیس بوک اعلام کرد: ذاکر برقاوی، فرماندار قیروان، بعد از ظهر شنبه بر یک مراسم مذهبی در مسجد عقبه بن نافع قیروان نظارت داشته است.

وی افزود: این مراسم دینی شامل تلاوت معطر آیاتی از کتاب الله مجید و سخنرانی مذهبی شیخ منذر العلانی، امام جماعت و خطیب مسجد عقبه با عنوان «درس‌هایی از سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم» بوده است.

بر اساس همین گزارش، ابتهالات دینی، مدایح نبوی، اذکار مربوطه به همین مناسبت خوانده شد.

در بیانیه شورای شهر آمده است که البرقاوی در پایان مراسم دینی از گروهی از برگزیدگان مسابقات حفظ قرآن کریم و احادیث نبوی و موذنان تجلیل کرد.

کد خبر 1781304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha