«حیدری ایلامی»؛ اولین مجتهد رزمنده در دفاع مقدس

حیدری ایلامی اولین مجتهد آگاهی بود که به عنوان رزمنده در میدان جنگ حاضر شد و ستاره‌ای درخشان در تاریخ استان ایلام مبدل گشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ایلام، حاج شیخ عبدالرحمن حیدری ایلامی در سال ۱۳۰۴ (ه.ش) در شهر ایلام دیده به جهان گشود. تحصیلات را تا ششم نظام قدیم ادامه داد و سپس به عنوان معلم به تدریس مشغول شد اما رؤیایی صادق مسیر زندگی او را تغییر داد.

او در رؤیا، محضر دوازده امام معصوم را در حالی درک می کند که ائمه هدی با جمعی از مردم و دانش آموزان بر او وارد می شود بقچه ای را که به همراه داشته، باز کرده و قبایی را از آن خارج می کنند و بر تن او می پوشانند و عصایی به دستش می سپارند؛ آنگاه به او امر می کنند که این جمله را به مردم بیاموز: ولایت علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی.

وی از خواب بر می خیزد و چون قلم و کاغذ در دسترس نبود، زغالی را از بخاری بیرون می آورد و این جمله را بر دیوار منزل می نگارد؛ جمله ای که تاریخ هجرتش را رقم می زند و سر آغاز راه دیگری در زندگیش می شود.

«حیدری ایلامی» ستاره‌ای درخشان در تاریخ معاصر ایلام

به دنبال نور

شیخ عبدالرحمن به دنبال علم به کربلا هجرت کرد، او به دلیل فقر مالی مجبور بود که در طول روز کارگری کند و شبها را در صحن اباعبدالله و حجره ها به تحصیل می پردازد.

طی دو سال از ابتدای جامع المقدمات تا پایان شرح لمعه را نزد استادان به نام آنزمان چون آیت الله سعید تنکابنی، آیة الله جعفر رشتی، آیت الله محمد حسین مازندرانی، آیت الله یوسف بیارجمندی و والد آیة الله محمد هادی معرفت تلمذ می کند و با رحلت حضرت آیة الله سید ابوالحسن اصفهانی کربلا را به سوی سامراء ترک و در مدرسه میرزای شیرازی فصلی دیگر از علم و عمل را آغاز می کند.

در مدت اقامت هشت ساله خود در کنار مرقد امام علی النقی (ع) و امام حسن عسکری (ع) ضمن تحصیل رسائل و مکاسب در درس خارج فقه و اصول آیت الله حاج شیخ مجتبی لنکرانی، آیت الله حاج شیخ عبدالرسول اصفهانی، و آیت الله حاج شیخ عبدالله اصفهانی (معروف به حاج شیخ) شرکت کرده، از خرمن علم و ادب هر یک خوشه ها بر می چیند.

پس از چندی عطش سیری ناپذیر علم و معرفت وی را به بارگاه امیر مؤمنان علی (ع) و حوزه نجف اشرف می کشاند و در درس خارج آیات عظام: سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم موسوی خویی، حاج سید محمود شاهرودی، آقا میرزا باقر زنجانی و آقا شیخ حسین حلی شرکت کرده، در مقابل استادان تفسیر، کلام، فلسفه و عرفان نیز زانوی ادب بر زمین می زند.

«حیدری ایلامی» ستاره‌ای درخشان در تاریخ معاصر ایلام

آوازه علم

آوازه علم و تقوای شیخ عبدالرحمن او را در زمره هیات استفتای برخی از مراجع قرار می دهد؛ آوازه ای که در همان روزهای آغازین ورود به حوزه در کربلای معلا ورد زبان عام و خاص بود، آیة الله محمد هادی معرفت می گوید: عبادت وی در حوزه علمیه کربلا نمونه بود و همه او را به پاکی و تعبد می شناختند و چنان گرم تحصیل بودند که حتی یک لحظه را تلف نمی کردند.

در محفل انس

با آغاز نهضت روحانیت در ایران و تبعید امام راحل به نجف اشرف، آیة الله حیدری گمشده خود را در وجود امام می یابد و جاذبه روحانی اش او را به مدار و محفل انس او می کشاند.

وی ضمن شرکت در درس خارج اصول و فقه امام در بحث ولایت فقیه امام نیز شرکت می کند و همین درس، افقی نو را فراروی او می گشاید و اندیشه سریان فقه در گستره جامعه به عینیت رساندن احکام الهی در متن زندگی مردم را، در باورش بارور می کند.

او که پس از سال‌ها تلاش و تحصیل به مقام اجتهاد می رسید، می آید تا رسالت الهی خویش را در جامعه به انجام رساند.

«حیدری ایلامی» ستاره‌ای درخشان در تاریخ معاصر ایلام

زندگی و اقدامات 

عبدالرحمان حیدری ایلامی ( ۱۱ دی ۱۳۶۵) از مجتهدان معاصر استان ایلام و عضو مجلس خبرگان رهبری از ایلام بود. وی هم چنین در سازماندهی مقاومت مردم در برابر تجاوز عراق به خاک ایران نقش و حضور فعال داشت و اولین ستاد جذب و هدایت کمک‌های مردمی را راه‌اندازی کرد. 

کتاب «معراج شقایق» در شرح زندگانی وی منتشر شده‌است، عبدالرحمن حیدری ایلامی نماینده سید روح الله خمینی در استان ایلام و نماینده مردم استان ایلام در مجلس خبرگان رهبری بود که در طول جنگ ایران و عراق همگام با رزمندگان ایران از مرزهای غربی کشور دفاع کرد.

حیدری ایلامی در سال ۱۳۰۴ شمسی در شهر ایلام دیده به جهان گشود و پس از تحصیلات نظام قدیم با هجرت به کربلا در کنار بارگاه حسین بن علی به فراگیری علوم دینی نزد استادان بنام آن زمان از جمله: سید محسن حکیم، ابوالقاسم خویی، سید روح الله خمینی، شاهرودی، باقری زنجانی، شیخ حسین حلی، شیخ مجتبی لنکرانی، شیخ عبدالرسول اصفهانی، شیخ عبدالله اصفهانی پرداخت و در سال ۱۳۵۴ به شهر ایلام بازگشت. وی در سال ۱۳۵۸ با رای مردم ایلام به مجلس خبرگان رهبری راه یافت و تا پایان حیاتش دو دوره نمایندگی در این مجلس را بر عهده داشت.

از جمله نظرات وی می‌توان به نظرهای وی در خصوص حاکمیت ولایت فقیه و موضع گیری در مقابل تفکر لیبرالی کسانی چون ابوالحسن بنی‌صدر اشاره کرد.

حیدری نخستین مجتهدی بود که در ساعات آغازین جنگ با حضور در منطقه مرزی مهران، فرمان تشکیل خط پدافند را صادر و با فراخوانی مردم، بسیج مردمی را پایه‌گذاری کرد. ایشان همواره به همراه مردم به جبهه‌ها می‌رفت و در عملیات فتح میمک که با هماهنگی ارتش و نیروهای عشایر ایلام صورت گرفت فرماندهی عملیات را بر عهده داشت.

«حیدری ایلامی» ستاره‌ای درخشان در تاریخ معاصر ایلام

درج ولایت فقیه در اولین قانون اساسی

گرچه اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی اطلاعات دقیقی از مذاکرات پشت پرده بدست نداده‌اند، اما بنا به متن رسمی مذاکرات (که در سال ۱۳۶۳ انتشار یافت) نخستین بار در جلسه سوم مجلس خبرگان محمد کیاوش نماینده خوزستان و پس از او عبدالرحمن حیدری ایلامی نماینده ایلام و سپس حسن آیت به طرح موضوع اصل ولایت فقیه پرداختند.

درگذشت

حیدری ایلامی در نیمه شب ۱۱ دی ۱۳۶۵ دیده از جهان فرو بست و پیکرش با تشییع مردم ایلام در جوار حرم فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.

کد خبر 1781367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha