بقایای «کشتی نوح» در آغری ترکیه، مکانی برای جذب گردشگران و محققان+عکس

در ایالت آغری ترکیه، مکانی که بر اساس تحقیقات انجام گرفته نشان می‌دهد، بقایای کشتی نوح در آن قرار دارد، باعث جذب گردشگران و محققان به این مکان تاریخی شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: کوه آغری، بلندترین کوه ترکیه با ارتفاع ۵۱۳۷ متر در عین‌حال بلندترین قله اروپا بوده است و با این ویژگی مورد توجه کوهنوردان جهان قرار گرفته است.

کوه آغری بر روی یک سلسله از کوه‌های آتشفشانی در آناتولی شرقی سر به فلک کشیده، در نقطه تقاطع مرزی ترکیه، ایران و ارمنستان واقع شده است.

کوه آغری که یک کوه آتشفشانی است، در زبان‌های عبرانی و غربی به آرارات معروف است. قله کوه آغری که محیط آن حدود ۱۳۰ کیلومتر است، در چهار فصل سال پوشیده از یخچال‌هاست.

اعتقاد به اینکه بقایای کشتی حضرت نوح (ع) در ایالت آغری در شرق ترکیه وجود دارد، همین امر سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب کرده است.

این کوه مورد توجه دانشمندان و اساتید دانشگاه ترکیه نیز قرار گرفت و بر روی این مسئله تحقیق و کاوش خود را شروع کردند.

این مکان اولین بار در سال ۱۹۵۹ توسط کاپیتان ایلخان دوروبینار، خلبان ترکیه در حالی که او در حال کار برای گرفتن عکس‌های هوایی از منطقه دوغوبیازیت در ایالت آغری برای فرماندهی کل توپوگرافی نظامی در ارتش ترکیه بود، کشف شد.

بر همین اساس، همچنان جامعه علمی در حال انجام تحقیقات برای تعیین محل بقایای کشتی نوح پیامبر است.

بقایای «کشتی نوح» در آغری ترکیه، مکانی برای جذب گردشگران و محققان+عکس

دانشگاه آغری ترکیه تا کنون ۷ نشست علمی در مورد کشتی نوح با حضور دانشمندان داخلی و خارجی برگزار کرده است و این منطقه همچنان در طول سال پذیرای گردشگران است.

پروفسور دکتر فاروق کایا، مدرس گروه جغرافیا در دانشکده علوم و هنر دانشگاه آغری، می گوید که این منطقه شاهد مطالعات و تحقیقات علمی بسیاری در مورد کشتی حضرت نوح بوده است.

وی افزود: محافل علمی داخلی و خارجی به انجام تحقیقات علمی در منطقه‌ای که همچنان گمان می‌رود بقایای کشتی حضرت نوح (ع) در آن وجود دارد، ادامه می‌دهند.

در سال ۲۰۲۲، دانشگاه آغری با همکاری دانشگاه فنی استانبول، که شامل کمیته ای متشکل از دانشگاهیان هر دو دانشگاه است، برای انجام مطالعات در مورد این منطقه، کار بر روی یک پروژه علمی را آغاز کردند.

کایا گفت: به عنوان بخشی از پروژه، نمونه‌هایی از منطقه جمع‌آوری شد و در آزمایشگاه‌های دانشگاه فنی استانبول مورد بررسی قرار گرفت و برخی نتایج جزئی از این مطالعه صادر شد.

اعتقاد بر این است که زندگی انسان از ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد در منطقه آغاز شده است و نتایجی در مورد وجود مواد از دوره های مختلف زمین شناسی به دست آمده است، اما مطالعاتی که ما انجام می دهیم هنوز تکمیل نشده است و نظر در مورد آن زمان طولانی خواهد بود.

بقایای «کشتی نوح» در آغری ترکیه، مکانی برای جذب گردشگران و محققان+عکس

کایا می گوید: حضرت نوح در تمام ادیان توحیدی یکی از پیامبران بزرگ به شمار می رود و به همین دلیل از سراسر جهان علاقه زیادی به این منطقه شده است.

وی با اشاره به اینکه بازدیدهای زیادی از این سازه انجام داده است که گمان می رود بقایای کشتی نوح باشد، گفت:  حفاظت از این مکان را با توجه به اهمیت آن در سطح عمومی و علمی امری ضروری است.

وی افزود: حتی محل قرارگیری سنگ‌ها در این مکان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، هیچ سنگی نباید جابجا و یا تغییر یابد، تمامی موارد موجود در این مکان باید مشمول مطالعات و تحقیقات علمی باشد.

وی افزود: متأسفانه این مکان دچار فرسایش و رانش زمین است و این یک تهدید بسیار جدی است و این اتفاق در ماه‌های بهار پس از بارندگی رخ می‌دهد که سطح آب بالا می رود و فرسایش جدی در سمت راست و چپ سازه رخ می دهد.

کایا با هشدار نسبت به این عواقب تاکید کرد: اگر اقدامات جدی صورت نگیرد، ممکن است پس از سال‌ها شکل اولیه سازه را از دست بدهیم.

بقایای «کشتی نوح» در آغری ترکیه، مکانی برای جذب گردشگران و محققان+عکس

وی همچنین نسبت به  بازدیدکنندگانی که به طور تصادفی از منطقه بازدید می کنند، هشدار داد و گفت:  این امر می تواند به سازه آسیب برساند.

کایا افزود: بعضی از محققان بر این باورند که ابعاد و اندازه سازه یافت شده در محوطه (منطقه دوغوبیزید، استان آغری) با آنچه در تورات و انجیل ذکر شده مطابقت دارد و این مکان به مطالعات علمی بیشتری نیاز دارد.

از سویی دیگر، آندرس جونز، مالک و اپراتور یک شرکت گردشگری آمریکایی، می گوید که تورهایی را به بسیاری از کشورهای خارجی برگزار می کند.

گزارش شده است که این مکان که گمان می رود بقایای کشتی حضرت نوح (کوه آغری) را در خود جای داده است، پذیرای تعداد زیادی از گردشگران آمریکایی، اروپایی و محلی است.

سال‌های گذشته نیز شاهد افزایش چشمگیر تعداد بازدیدکنندگان از کشورهای آسیایی بوده است. مردم خارج از کشور علاقه زیادی به این مکان زیبا دارند.

جونز از همه دعوت کرد که به این مکان بیایند و از شکوه طبیعت و عطر تاریخ لذت ببرند.

کد خبر 1781385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha